• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campea

T

TonyR

Guest
Någon som har köpt husbil av Campea och kan berätta hur det gick med köpet avseende reklamationer och leverans överlämnande
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Campea

Vi köpte en ny Adria Sonic av Campea på Elmia i år. Vi upplevde säljaren som mycket proffsig och hjälpsam! Senare visade det sig att det var självaste VD'n för Campea vi handlade av :yes:
Har mailat endel frågor och mycket snabba svar. Så det bådar gott...
Verkstaden har jag lite erfarenhet av då vår nuvarande bil varit där för fuktkontroller, samt montering av tvantenn. Inga synpunkter där heller
Jag tror och hoppas starkt på Campea!
 
F

F.d. 21104

Guest
Sv: Campea

Kanske lite sent svar men det hjälper säkert någon i alla fall. Vi köpte vår första husbil av Campea i juni i år. En begagnad Adria. Vi fick lite problem direkt som Campea åtgärdade på ett kanonbra sätt direkt utan snack inklusive att de stod för hotell under tiden. Efter vår första husbilssemester har vi nu beställt en ny Adria och byter in den vi har hos Campea. Trots att vi bor i Uppsala valde vi Campea för vår affär, till stor del på grund av deras proffsiga bemötande. Vi längtar nu tills vi får vår nya Adria i slutet av februari.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Måste tyvärr skriva en liten tråkigare historia om Campea i Falkenberg. Hämtade i Mars i fjol ut en ny Adria Coral Axess. Förra veckan lämnade jag in den på den obligatoriska servicen för att garantin skall gälla. Fick telefonsamtal
med beskedet att ett av batterierna var dåligt att båda måste bytas och att det inte gick på garantin. Åkte dit och tog en diskussion med verkmästaren och han lovade att kolla upp ordentligt hur det låg till. Senast kl.14.00 skulle jag få besked. När jag inte hört nåt till 16.30 ringde jag upp och frågade varför han inte hört av sig. Han påstod att han ringt strax efter 14.00 men "att ingen behagade svara". Jag har telias app touchpoint på min telefon där ser man vem som ringt även om man befinner sig utanför täckning, talar i telefonen eller har den avslagen. Han hade inte ringt. Nåväl, Nu hade dom ändrat sig, det var inte fel på batteriet. De var felkopplade och nu hade dom korrigerat det. batterierna var kopplade av Campea-verkstaden.Jag hämtade husbilen vi packade lite grejor och dagen därpå åkte vi på en tur till Marstrand. Lite kallt men trevligt, hade hela parkeringen på Mjölkekilen för oss själva. Efter en promenad med hunden satte vi oss att titta på TV. Började kännas lite kallt efter en stund så jag kollade värmen. Pannan hade slagit ifrån och larmade. igensatt skorsten,fel på gasregulator eller elektronikfel enl. instruktionsbok. Provade gång på gång under kvällen utan resultat.Felsökte lite lätt själv och hittade då en kabelsko på ena batteriet som var helt odragen, men det var ju givetvis inte orsaken till att pannan inte funkade. Blev en kall natt men vi överlevde. Körde bilen en stund och använde många värmeljus. Körde hem morgonen efter. Detta var på Lördag. Testade pannan igen på Söndag och då startade den. Åkte in på Campea på måndag morgon och pratade med verkmästaren som trodde att det var elektroniken. Lämnade in den och fick dagen därpå telefon att dom hittat felet. Igensatt gasregulator enligt honom p.g.a dålig gasol. ( Har förbrukat 1,5 tuber sen vi köpte bilen varav den första såld av dem) Dom hade bytt regulator och monterat ett gasolfilter. Hämtade den idag i tron om att det skulle gå på garanti. Har svårt att tro att 1,5 tub gasol kan sätta igen regulatorn. Men icke 3490:- gick det loss på. Frågade också om hur det kunde ske dagen efter service med gasoltest. Fick till svar "det kan bli så"
Har full förståelse om ingen orkar läsa allt detta men känner mig så frustrerad att jag måste skriva av mig lite
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Hej,
tror jag läst här på forumet att andra har haft problem med att om du inte har tillräcklig spänning på batterierna så startar inte Truman.
Kan ha varit ett följdproblem kanske då Campea anmärkte på batterierna och inte gas relaterat?

// Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Campea

"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljaren. Det är således garantigivaren/säljaren som dikterar villkoren och garantitidens längd.

Om regulator eller ledningar sätts igen, torde det med till viss het gränsande sannolikhet bero på föroreningar i gasolen.

Eller har du någon annan förklaring till hur föroreningar kan komma in i regulator och ledningar?

Pålle
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Campea

Hej igen,

En fråga från en novis på gasområdet. Om en regulator har satt igen hur kunde du starta pannan på söndagen? Fungerar gasolgegulatorer på det viset att felutfallet på en igensättning är att det funkar ibland?

Mvh // Per
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Campea

"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljaren. Det är således garantigivaren/säljaren som dikterar villkoren och garantitidens längd.

Om regulator eller ledningar sätts igen, torde det med till viss het gränsande sannolikhet bero på föroreningar i gasolen.

Eller har du någon annan förklaring till hur föroreningar kan komma in i regulator och ledningar?

Pålle

Man kan ju tänka sig annan anledning, ex. om slangar inte varit rengjorde efter tillverkning eller inte varit stängda med ändskydd, så smuts kommit in, innan montering av första gasflaskan.

// Niklas
 

EsaLepistö

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17406
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Jag har råkat ut för samma fel med gasregulatorn då var bilen ett år gammal men jag behövde inte betala nånting för detta men det var inte hos Campea.Jag har hört att man rekommenderar att sätta in en filter för gasolen.
 

biancoL

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
16800
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Har bara bra erfarenheter av Gerd & Ronnie Videre'n Campera Malmö.Mvh Roland Lindskog
 
Senast ändrad:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Tackar för alla svar och kommentarer. Fick av en representant för Truma Skandinavien informationen att det tydligen är vanligare och vanligare med oren gas och igensatta regulatorer och att dom från December 2014 inte medger garanti på regulatorer om det inte funnits filter från början. Campea har i år börjat montera gasfilter på alla bilar de levererar. Hjälper mig föga.
Var där idag igen och diskuterade och tog upp deras egen goodwillpolicy.
Eftersom jag förutsätter att dom (Campea och Adria) trots vad verkstaden säger måste vetat om Trumas garantiregler anser jag att ansvaret ligger på försäljaren som inte informerat om detta. Fortsättning följer.....

mvh Jonke
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Campea

Hej igen,

En fråga från en novis på gasområdet. Om en regulator har satt igen hur kunde du starta pannan på söndagen? Fungerar gasolgegulatorer på det viset att felutfallet på en igensättning är att det funkar ibland?

Mvh // Per

Hej forumet,

en bra att veta fråga när man sitter ensam i ödemarken. Någon som har erfarenhet av min förra fråga?

Ha det gött /Per
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Är lite konfunderad på det själv. Har inte fått nån klarhet hur det funkar.
Dom har bytt regulatorn och monterat filter. Håller som bäst på att provköra. dessvärre löste pannan ut igen men med en annan felkod. E89H. Finns inte i instruktionsboken. Startade om och det verkar funka. Får se hur det ser ut i morgon bitti. Blir nya tag med Campea på måndag.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Campea

Ställde frågan om oren gas och behovet av gasfilter när jag köpte gas hos Gasolmästarna (GSM) i Göteborg. Och fick svaret att behovet av filter är störst om man köper gas utomlands där man oftast använder Butangas i stället för Propan.

Köper man uteslutande här i Sverige OCH från någon av de större leverantörerna (ex. AGA) är risken för oren gas näst intill obefintlig, enl. deras svar.

Motsvarande gav de rådet att montera filter om man köper på mindre orter (läs från liten leverantör) och/eller utomlands.

Vi valde att inte sätta på filter (just nu i alla fall) därför vi till 99,9% köper gas på samma ställe här i Sverige.

// Niklas
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Fortsättning på gasolregulator tvisten med Campea. Försökte få dem att ge med sig om att stå för byte av regulator dels för att dom själva sålt större delen av gasolen jag förbrukat, dels för att jag ifrågasatte trovärdigheten i att det verkligen var fel på regulatorn. Detta på grund av att några dagar efteråt fick dom i alla fall byta elektroniken. Felkoden i första fallet sade faktiskt att det kunde vara elektroniken. På min fråga hur jag skulle gå vidare med detta då de definitivt vägrade att tillmötesgå mina krav svarade de att jags skulle anmäla till ARN. Skickade in anmälan alldeles nyss. Vi får se hur det går.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Fick idag telefonsamtal från Campea Falkenberg. De hade suttit i möte angående min anmälan till ARN. De tyckte att det var mycket bra att jag gjort det för att kunna få till klara besked från leverantörer. Oavsett vad utfallet blir hos ARN kommer vi att få tillbaka det vi yrkade, alltså kostnad för felsökning samt byte av gasregulator. Kan ju tolkas lite hur som helst men jag känner mig ganska nöjd. Det var ju många oklarheter i det hela men kärnan var ju gasregulatorn. Känns lite som att dom vill skjuta ansvaret ifrån sig till leverantörerna. I detta fall Adria.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Campea

Blir lite konfunderad!

Har fått två mail från olika personer på Campea i Falkenberg angående mitt ärende. Jag är väldigt nöjd med utfallet men lite brydd på hur dom menar.

Mail 1:

"Hej!
Efter vårt samtal i dag så bekräftar jag att vi kommer att ersätta dig med XXXXkr oavsett vad ARNs beslut blir.
Då vi är oerhört tacksamma att få detta som ett predodikat så vi kan sätta press på tillverkarna ang dessa problem vi har.
Så fort vi har ett beslut från ARN så kommer vi att ta kontakt med varrandra igen och där efter betala ut summan till ditt konto.
Ha en underbar dag
Med vänlig hälsning,

Peter Reinholdsson

Verkmästare Campea Falkenberg"

Mail 2:

"Hej John-Erik!
Vi beklagar för allt besvär angående ditt ärende hos oss.
Vi satte ihop en arbetsgrupp för att reda ut ditt ärende. Och vi anser att vårt första beslut var felaktigt.
Vi kommer att gå till mötes.
Var god svara på detta med ditt bankkonto så vi kan föra över XXXX kr till dig.

Har du några frågor, hör av dig.

Vänliga hälsningar

Fanny Forsberg

Campea Falkenberg."

Råder väl ingen tvekan om att dom vill göra rätt för sig med blir lite brydd över de olika budskapen i mailen
 
Toppen