• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-kort?

F

fjärrkontroll

Guest
Sv: C-kort?

Om du menar att köra i sverige, så gäller enl.övergångsbestämmelse att personbil med högre totalvikt än 3500 kg får framföras med B-kort om körkortet är utfärdat före 1 juli 1966 och ej återkallats därefter.
fjärrkontroll
 
Senast redigerad av en moderator:
F

fjärrkontroll

Guest
Sv: C-kort?

Jag håller fullständigt med dig. Ett tyngre fordon har konstruerats för en högre vikt, med bla. bromsar,chassi och däck. Detta medför att du kanske kör med bla. överdimesionerade bromsar. Därför kör jag hellre ett tyngre fordon (konstruerat för denna vikt eller högre) än en bil som ligger på marginalen med avs. på totalvikten.
fjärrkontroll
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Hej lite att tänka på.
Bil med en tjänstevikt över 3500kg kräver c Behörighet
Ett undantag är att
PB-2 över 3500kg alltså husbil får köras i Sverige med B- behörighet om det är taget före 1/6 1996 och ej varit återkallat.
Men om det skulle hända att domstolen utav någon anledning tog upp detta till prövning och det blev en fällande dom i ett trafikmål:twitcy::twitcy:
Skulle det lätt kunna bli ett pilotfall då vet man aldrig vad utfallet skulle kunna bli man kan ju alltid spekulera. Vad säger då försäkringbolagen i så fall tar de sitt ansvar då?
Så allt kan ändras över en natt.Då kan det bli panik vad gör jag om jag inte får köra minn bil klarar jag att ta C kortet?Eller måste jag byta bil?
Så ett gott råd
Så se till och rätt behörighet så är du säker på att få köra din husbil i lugn ock ro sova gott om natten det gör jag minn bil har totalvikt på 4250kg.
.:music-icon::music-icon::music-icon:
mvh//Reidar
 
Senast ändrad:
Toppen