• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp till kompressorkyl

F

F.d. 8925

Guest
Jag ska till att byta ut vårt gasol/12V/230V kylskåp mot ett kompressorkylskåp.

Min fråga är om det är någon som gjort detta och kan ge några tips?

Till 12V matning borde man kunna använda den som finns men bara fungerar vid motor igång. Någon som vet hur man kopplar förbi "motor igång funktionen" ?
Det känns lite onödigt att dra en ny kabel när det redan finns en.

Det känns som ovanstående problem är små i jämförelse med att få loss det gamla kylskåpet :)

Bilen är en Dethleffs -98 alkov med köket längst bak.

Tacksam för alla svar och ideér

/ Tommy L
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Tack Knut!

Har just nu 100w solpanel och det fungerar bra. Men, har beställt ytterligare 100w samt Votronic mppt-regulator. Om jag jämför med din förbrukning så borde jag klara mig gott med detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Ja på sommeren - no problem. Hvor tidlig på våre og sent på høsten det fungerer blir en erfaring! Kan legget til at jeg og har en IVT MPPT regulator og lavohmig LiFeYPO4 batteri på 400Ah. Noe av strømforbruket tar jeg ut via last utgangen på IVT boksen - har nesten alt datautstyret der. Den høyeste ladestrøm jeg har sett til batteri har vært 18A og 13,8V (Makser ut på 14,1V - litt under det optimale for batteripakken = 14,4V).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Det har regnat intensivt några dar nu och då har solpanelen laddat sparsamt, alltså inte bara under mörka årstiden som det kan bli laddningsbrist.
Jag är dock av den åsikten att gasolkylskåp tillhör förgången tid, eftersom kompressorkyl inte drar mer energi. De flesta av oss har väl numera modern LED-belysning t.ex.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Håller inte med dig. Jag kör året runt, men om man står stilla några dar under mörka årstiden, så räcker givetvis inte batterierna. Jag ha elverk, men har aldrig behövt använda det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Jag antar att du inte kör hela vinterhalvåret? För då är det betydligt lättare att fylla gasolförrådet än elförrådet, om du fricampar. Övrig elförbrukning stiger ju också, och solcellerna gör närmast ingen nytta. :wideeyed:
 
Senast ändrad:

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Go kväll
Har idag köpt ett SeaSea BÃ¥ttillbehör och kopplat upp detta kl 2200 till ett full-laddat Exide gel(80amp) batt från 2002,volt 12,8 v obelastat.Testade detta batt föregående kväll,oxå då full-laddat med en lampa på 55 w.Knapt 6 timmar senare höll batt 11,8 volt.skall bli intresant och se hur volten ligger imorgon

så då kan man ju lungt konstatera att batteriet höll.Vid mätning knapt 20 timmar senare så höll batt 12,1 volt.Ingensom helst underhålls laddning under denna tid.Så nu blir det ajjös gassolskåp,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kylskåp till kompressorkyl

Eftersom elförbrukning till mitt kylskåp var lägre än väntat, så har jag tagit fram fakta:
Vid 20 grader omgivning av 1,31 A/h per timme(=16watt), vid 32 grader är medelförbrukningen istället 1,88 A/h per timme(23watt).
Dessa siffror stämmer ganska bra med min egen beräkning.
 
Toppen