• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av husbil?

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Är detta vanligt, att behöva byta husbil 3ggr för att hitta det man vill ha,
Vad säger ni som bytt 3ggr ??

Jag kan inte räkna dom alla... Allt har sin tid. Vi har olika faser i livet. Jag tyckte duktigt illa om husvagnar. Så kom första barnet, och första husvagnen... Sedan blev det barnkammarvagnar! Sedan blev det husbil med alkov, i olika varianter.

Sedan sålde vi vår fantastiska LMC till förmån för en längre tids ledighet långt bort. Väl hemkomna så blev det ett enkel vagn o därefter en kraftfullare. Den bytte vi in mot en nästan ny "sommarbil". Nu fryser vi och letar efter en vinterbil igen...

Så visst byter vi ibland... Men nästa gång blir nog den sista!
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Helt enkelt berode vårat byte på att vi ville ha en bil med bättre värme, lite mer utrymme och bättre kök. I våra sålde vi vår halvintegrerade Chausson som vi åkt i vinter som sommar. Köpte efter fyra tråkiga veckor en Dethleffs I 6501 med vattenvärme, mer utrymme och ett bra kök. Så nu klarar vi vinteråkningen änbättre.:yes:
>Blasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av husbil?

Vi er tydelig atypiske :D

Dn vi har nå er vår tredje husbil siden 1996, første byttet vi til oss mot en Chevyvan og fikk penger i tillegg. Det var en 1985 Hymer 644, som vi hadde til 2000 - lærte en masse om hva som kan gå galt i en husbil og hvordan fikse dette, men og hva som vi ville ha som neste husbil. Høsten 1999 var vi på den norske messen som er parallell til Elmia, lette gjennom hva som fantes og fant 1 bil som stemte 100% med våre ønsker og en litt billigere som passet 80%. Men vi hadde ikke råd til å kjøpe noen av disse. Våren 2000 solgte vi huset og kjøpte en leilighet, det ble litt ekstra penger tilgjengelig. Det var ikke nok til å kjøpe en helt ny, men vi reiste til importøren av N+B Flair for å se om han hadde en brukt. Det hadde han ikke, men den demobilen han hadde vist på messa i 99 ble tilgjengelig og han ga en hyggelig pris for den og en bedre innbyttepris på Hymern enn jeg hadde våget å håpe på. Det ble en Flair 6700 iLTA på oss.

I 2007-2008 hade vi begge så store problemer med å katre over hverandre i den tverrstillte sengen bak at vi innså at vi trengte enkeltsenger. Så våren 2008 sjekket vi hva som fantes tilgjengelig i Norge og Tyskland av Flair 8000 EB modeller. Ønsket ikke å gjøre importen til Norge selv (det er ikke like enkelt som til Serige) og snakket med vår gamle leverandør. Han kom opp med et tillbud på en utstillingsbil fra fabrikken i Polch med en hyggelig pris og vi ble enig om mellomlegget fra vår gamle.

Denne vår tredje husbil må nå selges, vi kan ikke ta den med til Australia. Når vi en gang får solgt så får vi se hva vi har råd til å kjøpe down under.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Byte av husbil?

Vi åkte motorcykel till för 12 år sen. Problem med ryggen på frugan satte stopp för detta. Bytte bort mc:en mot en gammal Arca integrerad, billig var den, men funkade bra en sommar. På väg hem en dag brakade det till i garderoben, det var transformatorn (gammal modell typ massiv järnklump). Stora fuktskador visade sig när vi började riva ner inredning. Tog in den i verkstaden under vintern och bytte en massa isolering och takplattor. Fick ett vettigt pris mot en liten Knaus alkovbil, det var inte den modell vi ville ha, framförallt för liten motor och trång alkov men fick vettig mellanpris så vi bytte. Hade den till 2007 då vi på hemväg från Holland körde in till PR husbilar för att köpa billig gasol. Det slutade med en begagnad Rapido så den billiga gasolen visade sig vara dyrare än beräknat. Vi är väldigt nöjda med vår bil fortfarande efter 7 år och 9000 mil. Varje gång vi tittat in i utställningshallar, gått in i nya bilar tittar vi på varandra och säger "vår är bättre" så vi kommer att inom överskådlig tid underhålla och reparera så länge det går.
Ove.G
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Först vid fjärde bytet (-92) fick vi en bil som kändes rätt: välisolerad (inkluderat isolerad mellanvägg och skjutdörr till förarhuset), 4WD, golvvärme, rymligt kök etc. Men tyvärr höll inte denna Pillos, där jag själv hade ritat planlösningen, måttet vad gäller basbilens kvalitet. Den var undermotoriserad, liksom det mesta på den tiden, och jag drabbades av två haverier i drivlinan under de knappt 8.000 mil jag körde bilen.

De tre MB-baserade bilar jag haft det senaste decenniet har jag haft tur med, men den optimala bilen har jag ännu inte riktigt nått fram till; den skall vara liten utanpå men samtidigt vara terrängduglig och ha hög markfrigång.

Före det senaste bilbytet kikade jag på en Bocklet Dakar i Tyskland och den skulle jag nog ha köpt om inte det exemplaret hade varit utrustad med fast toatank. Just nu finns en sådan på Mobile.de (Andere Bocklet Dakar 615 als Andere in Koblenz), nästan ny men till ett pris som skulle medföra skuldsättning, vilket jag inte kan tänka mig. En inte alltför skrymmande bil. Dock inte helt färdigrustad, jag skulle bl.a. behöva byta till dieselcentralvärme, montera drag och dieselmotorvärmare innan denna bil är mogen för Jämtlandsfjällen. Någon måtta får det vara på fritidsutgifterna, även om man inte får med sig något till andra sidan!

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Man får aldrig hitta den perfekta bilen. Då blir det ju tråkigt att titta på nya bilar, gå på mässor och läsa husbilstidningar. Man måste alltid ha någon dröm kvar att uppnå.:)
Vario, Volkner, Prevo.....:D
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byte av husbil?

Det är som tur är väldigt olika hur man ser på det här med husbilsåkat;)

Läste i tråden att någon har bilen endast för att få uppleva helt andra saker på ett smidigt sätt:)

Jag personligen tycker att det är skoj att greja och förbättra våra bilar!
Små detaljer som någon krok där eller lite extra isolering här å där.
Sen kanske vi fixar lite med textilier och annat pynt för att ge bilen en mer personlighet som passar just oss.

så dessa inlägg med hur folk fixar hyllor i köket, inreder lastutrymmet osv. är kanske mina favoriter på forumet ( fast gråvattenhanteringen är skoj också;)), eller hur farbror Bestliner, he he?

Så för några ett smidigt transportmedel, för andra en grejarhobby:), allt OK och inget är fel.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av husbil?

Det ena motsäger ju inte det andra, även om husbilen används för att också kunna genomföra andra intressen som t.ex. skidor, paddling, vandring, mc och förstås resor, så betyder ju det ju inte att det inte är kul att pyssla med bilen, och vidareutveckla den så att den passar ännu bättre till våra behov. Dessutom behöver man ju naturligtvis pyssla om en bil som närmar sig 20 år och 20.000 mil lite för att den skall må bra. Om jag inte hade tyckt om att pyssla hade ju säkert inte vår första bil blivit kvar så länge (sedan -07) men den har hela tiden anpassats till användning och önskemål. :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Vi skulle gärna byta oftare (har vår första), men ekonomin tillåter inte att köpa tre stycken för att bli nöjd med den tredje. Det tog några år men köpte rätt på första försöket, 7m alkov med fyra fasta sängar, bra lastvikt plats för sju vid dinetten (4+2 dinette med den mindre nedbäddad och långa dynor till soffa). Fem år har vi tänkt att ha den (2012:a), om ekonomin tillåter så vill jag byta då.
Vi ville ha nästan nytt så det blev en 6 mån gammal Chausson Flash 25 från Tyskland till priset av en 5-6år gammal i Sverige.
Frugan tycker det är bra som det är men jag tittar gärna framåt. Tycker att nästa husbilsköp blir svårare än det första. Vi vill ha samma stora dinettelösning, dubbelsäng på tvären med stort garage och alkov och gärna vinkelkök. Om jag inte är helt fel ute existerar det bara två stycken med den planlösningen Argos 747-2 Dethleffs 7870-2. Eura har en fin om dom inte hade satt in långbäddar vilket vi tycker är helt idiotiskt slöseri med utrymme (kanske ändrar uppfattning när det ska pinkas några gånger per natt :p:).
Samtidigt är 7m ganska smidigt, 3.5t gör att man aldrig behöver fundera på viktbegränsningar på vägar eller GoBox, långt mellan besiktningar (efter tre år på nybil, har aldrig besiktat våran) mm. Skulle vara fint att kunna få med två vespor plus våra fyra cyklar.
Ja, Ja lyxproblem att sitta och fundera på under vintern :)
Nästa år blir det Grekland, ska bli kul att testa "camping on board", som Greklandsälskare ska det bli extra roligt att ha "hemma" med sig till skillnad mot att bo i resväska.


Peter :)
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Vi människor har det inte så lätt.
I livet har vi minst tre stora val som vi måste göra
Livspartner
Hus
Husbil.
När vi gör dessa val har vi en massa att tänka på men det är nästan samma saker vid alla tre valen. Dom är dyra och vi skall leva med dem länge.

1. Vi måste ha råd med valet
2. Det måste kännas rätt
3. Det vi väljer måste hålla länge och inte kräva för mycket underhåll, Vi behöver tid till
annat
4. Vi vill vara stolta över valet så att vännerna gärna blir litet avundsjuka.
5. Det vi väljer skall uppfylla alla praktiska krav vi har avseende funktion och anpassa
sig till nya krav.

Det är inte så lätt alla gånger men om vi lyckas välja rätt blir det rätt bra:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Byte av husbil?

Vi ligger långt efter vi har haft samma bil i 5 år och har varit jätte nöjda med den,men nu har vi sålt den, jag vet inte hur ni har upplevt en försäljning jag trodde det skulle vara jobbigt och ta flera månader, men det gick av bara farten har vi haft tur tro på en kvart försvann den,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Det var fort. Du hade troligen rätt pris och en smula tur på toppen. Nu har du ju en jättechans att importera en tysk kvalitetsbil till bra pris:) Gissar dock att den nya kaben är på väg:)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Byte av husbil?

rätt gissat där fins numera en Kabe till rätt pris som du uttrycker det så där fins ingen anledning att gå över ån efter vatten.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Byte av husbil?

Vår förra såldes också snabbt, fick dessutom igen pengarna för det nya Dometic-kylskåpet och övrig utrustning jag monterat, ingen värdeminskning alls mao, tvärtom. Både köpt och såld privat på blocket. En bra, snabb och lätt försäljning handlar mer om köpet än försäljningen, har man köpt husbilen för rätt pris kan man också sälja till rätt pris.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Byte av husbil?

Inntrssant tråd
Svåraste valet valet är det första. Att utan erfarenhet hitta rätt är näst intill omöjligt enligt min uppfattning. Lite av att köpa grisen i säcken.
Vad man vill ha växer fram sakta men säkert.
I vårt fall började vi med en äldre plåtis.
Vi ville resa mycket och den fungerade men
- Något för trång prylar överallt.

Gick från 5,70 till 5,99 fick lite bredare säng,mer stuvningsutrymme, oberoende av el sommartid, lite större kylskåp. Inget trassel med
gasol på långresor. Fortfarande möjlighet att köra där det är trångt och parkera på vanliga pplatser. Fungerar även som andrabil hemma.

Känns inte som det blir ny bil de närmaste åren men man vet ju inte vad som händer.
Riktig vinterbil med 4hjulsdrift känns lite lockande men kräver nog en Lottovinst för att bli aktuellt.
Får man för sig att tillbringa vintern söderut kanske en plåtis är lite liten men der finns ju alternativet att ta plåtisen ner och hyra hus eller lägenhet om man tröttnar på att bo i plåtisen.

Inge
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Frugan tycker det är bra som det är men jag tittar gärna framåt. Tycker att nästa husbilsköp blir svårare än det första. Vi vill ha samma stora dinettelösning, dubbelsäng på tvären med stort garage och alkov och gärna vinkelkök. Om jag inte är helt fel ute existerar det bara två stycken med den planlösningen Argos 747-2 Dethleffs 7870-2. Eura har en fin om dom inte hade satt in långbäddar vilket vi tycker är helt idiotiskt slöseri med utrymme (kanske ändrar uppfattning när det ska pinkas några gånger per natt :p:).


Peter :)

Hobby Sphinx finns med både tvärbädd eller långbädd, kan också välja på Fiat eller Iveco chassie.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Fin bil. Valet av chassi är ju busenkelt då Iveco är så mycket bättre. :)
Höll på att lägga till Concorde Credo A825 på listan men när jag läste mera noga förstod jag att min bil bara var för de som behövde pinka tre ggr varje natt.:D
Får nog ta en extra pils på kvällen för att klara det:)
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Hobby Sphinx finns med både tvärbädd eller långbädd, kan också välja på Fiat eller Iveco chassie.
Jag vet, den hade varit perfekt :msn_thumbup:
Men såvitt jag förstår har den slutat tillverkas ? Jag har tittat efter den men kan inte hitta några nyare.
Har den bytt namn kanske ?

Peter :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Jag vet, den hade varit perfekt :msn_thumbup:
Men såvitt jag förstår har den slutat tillverkas ? Jag har tittat efter den men kan inte hitta några nyare.
Har den bytt namn kanske ?

Peter :)

Jag tror den sista var 2013. Har precis köpt en 08 själv på Iveco och är mycket nöjd efter premiärturen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Byte av husbil?

Fin bil. Valet av chassi är ju busenkelt då Iveco är så mycket bättre. :)
Höll på att lägga till Concorde Credo A825 på listan men när jag läste mera noga förstod jag att min bil bara var för de som behövde pinka tre ggr varje natt.:D
Får nog ta en extra pils på kvällen för att klara det:)

Köpte en Sphinx med långbädd på Iveco... Så vi klarar gå på toa mååååånga gånger per natt:)
 
Toppen