• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta upp sig

F

F.d. 64253

Guest
Tveksam till drömmen om nyare husbil.
Visst skulle det vara roligt med en uppgradering, problemet som jag ser är att ju nyare bil du köper ju mer problem kan man förvänta sig.
Mer elektronik skapar problem, man kan räkna upp många exempel, Kylskåp, motor relaterade problem, avgas relaterade.
Är det verkligen värt att lägga ut 500000-1000000:- på design, visst är dom snyggare invändigt och utvändigt men samtidigt är många betydligt trängre invändigt än äldre bilar.
Våran är från 2006, hel integrerad 7,20 lång, motsvarande nyare bilar har inte samma rymd av dom vi har tittat på.
Sen förstår jag inte varför många tillverkare ska placera duschen över hjulhuset, med halverad golvyta.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
525
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Skulle aldrig byta om man inte är i behov av större/mindre eller annan planlösning. Precis som du säger verkar de med nya fina bilar ha massor av problem med allt möjligt och får åka till verkstad och utnyttja bärgare titt som tätt!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Ta bara en sån sak som att byta glödlampa för hel och halvljus på min från -98 tog det exakt 45sec att byta båda, läst om dom som hållt på i timmar på nyare bilar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Klart att jag kikar på "nyare" Hb, men min är ju 33 år gammal. Men det är mest motormässigt jag vill ha en nyare Hb.
Min är klen och man behöver växla en del i uppförsbackar, i övrigt väldigt nöjd med min Hb.
Klarar kallaste vintern och startar och går, värmen på sommaren kan vara lite jobbigt utan AC. Men den har små sidorutor man kan öppna som ger
bra luftcirkulation när man kör, så det fungerar det också.
Blir en del underhåll, kör ca 1200 mil per år men det kräver även en nyare Hb. Så totalt sett får min veteran duga ett tag till.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Köpte en ny bil 2019 och har haft exakt 0 problem hittills.

Men generellt så har designteamen hos tillverkarna fått stroke hela bunten. En ny bil med nytt material men med en lite äldre design hade varit modellen tror jag.
Väldigt många äldre bilar som är gjorda för att kunna sitta och trivas i.
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Klart att jag kikar på "nyare" Hb, men min är ju 33 år gammal. Men det är mest motormässigt jag vill ha en nyare Hb.
Min är klen och man behöver växla en del i uppförsbackar, i övrigt väldigt nöjd med min Hb.
Klarar kallaste vintern och startar och går, värmen på sommaren kan vara lite jobbigt utan AC. Men den har små sidorutor man kan öppna som ger
bra luftcirkulation när man kör, så det fungerar det också.
Blir en del underhåll, kör ca 1200 mil per år men det kräver även en nyare Hb. Så totalt sett får min veteran duga ett tag till.
Du kan serva din bil för vad många lägger i 1.månadsamortering och ha det Gött
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Du kan serva din bil för vad många lägger i 1.månadsamortering och ha det Gött
Jo, billigt är det att köra gamla Hb. Skattebefriade och försäkring kostar (för min halvförsäkring 2200 om året) inte mycket.
Besiktning med två års mellanrum, fortfarande ganska lätt att få tag i reservdelar och de kostar inga förmögenheter heller.
Så totalt med de fördelar en veteran ger, är man bortskämd med låga kostnader de har.
Jag kör året runt och har min som enda bil, fungerar alldeles utmärkt.
Min har passerat 30 000 mil, så det är klart att slutdatum närmar sig men ännu finns många mil kvar. Jag har blivit bekväm med att ha allt jag behöver med mig, så blir svårt att sluta med Hb. Hur många kaffe pauser och måltider jag ätit och hur många tupplurar jag tagit, eller hur många nätter jag sovit i min husbil vet jag inte. Jag har sparat mycket på att inte äta "utemat", och många hotell nätter.
Inget är ju gratis, men ibland känns det så för mig när jag tänker på vad jag får tillbaka av min husbil.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Tveksam till drömmen om nyare husbil.
Visst skulle det vara roligt med en uppgradering, problemet som jag ser är att ju nyare bil du köper ju mer problem kan man förvänta sig.
Mer elektronik skapar problem, man kan räkna upp många exempel, Kylskåp, motor relaterade problem, avgas relaterade.
Är det verkligen värt att lägga ut 500000-1000000:- på design, visst är dom snyggare invändigt och utvändigt men samtidigt är många betydligt trängre invändigt än äldre bilar.
Våran är från 2006, hel integrerad 7,20 lång, motsvarande nyare bilar har inte samma rymd av dom vi har tittat på.
Sen förstår jag inte varför många tillverkare ska placera duschen över hjulhuset, med halverad golvyta.

Jag är inte helt med på resonemanget att en ny bil skulle innebära mer problem. Visst kan man ha otur att få ett måndagsexemplar, men likväl kan du få fuktproblem eller problem med motor och drivlina på en äldre. Jag är inne på min andra nya husbil. Den första hade jag noll problem med. Den andra några småsaker som de får rätta till vid tillfälle. Den ekonomiska frågan är kanske enklare att svara på. Det beror väl dels på vilka ekonomiska förutsättningar man har, men även om man hittar en bil som motiverar den större utgiften.

När det kommer till köp av fordon är jag ganska känslostyrd. Hittar man en bil eller husbil som jag verkligen känner är rätt och som väcker ett ha-begär ställer jag det mot den eventuella kostnadsökning det skulle innebära att byta. Ibland blir det stopp, ibland blir frun sur, men i de flesta fall blir vi båda väldigt nöjda.
 
Toppen