• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta oljefilter utan att byta olja

Akevilse

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
15135
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

130:- för 5liter olja. Den undviker jag nog. Är inte det gammal olja som renats. Tidigare fanns det ett företag söder om Jkp som höll på med det. Biltema pris är väl 130:- för 1 liter syntetolja. Har man råd med husbil har man råd med bra olja. Sedan kan det nog vara ok att byta vartannat år om man inte kör väldigt mycket.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

I dag återvinns mycket spillolja som raffineras om och med nya tillsatser. Oljan kan ha precis samma prestanda som en jungfrulig motorolja. Men ska man ha en olja med hög prestanda så får man betala för det också oavsett om det är "ny" olja eller återvunnen olja.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Sex veckor i Kroatien, fem kortare turer i Sverige ( snitt 100 mil) mellan 500-700 mil nånstans i år, säsongen blev lite rumphuggen pga besvär med min höft. Kostnader för dessa semesterresor mellan 22000 -28000 i direkta kostnader. fasta kostnader för husbilsinnehavet ej inräknade. Varför hålla på och mixtra med oljebyte/filterbyte på en massa egendomliga vis. Jag byter luftfilter/oljefilter/olja, kollar bromsolja ( finns speciella mätare på verkstad)varje år, kostnad för detta ca 1000 kr. Känns bra när milen rullar undan på motorvägarna på kontinenten att man gjort vad man kan för att slippa bekymmer.
Ove.G
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Jag vill minnas att det är kol kedjorna som bryts av efter uppvärmmning och kylning. Om jag minns rätt så påverkar dessa på oljans viskositet och hur stark/seg oljefilmen är.
Men det sker också oxidation och annat nedbrytning. Precis som någon här skrev, så har oljan också uppgift att rena motorn, denna egenskap påverkas starkt hur pass skitig motorn var då man hällde den nya oljan, den blir liksom mättad.
Jag tror att om man har relativt ren motor och hygglig oljekvalite, så kan man lugnt köra två år, och säg 2000 mil. Men då skulle jag vilja ha helsyntet olja, för jag tror att mineralolja bryts ned snabbare. Observera nu, "jag tror" är inte lika med "jag vet"...

Sedan, om oljan är dyr eller billig, beror på olika påslag som handlarna lägger på. Kvaliten kan man läsa i specifikationerna, det finstilta. Jag har kört tidigare med Biltemas oljor, men efter GK:s besöket är det bara de som gäller.
Sådana argument som "har man råd att ha husbil, så etc" är för mig rena grekiska. Jag kör med en äldre husbil, just för att slippa värdeminskningen och för att hålla kostnaderna nere. Varför skall jag då fläska på med onödig dyr olja?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Sanningen är nog att den som byter "för sent" märker att det skulle ha varit en fördel att byta "i förtid".
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Vi har en Nissan King Cab på mitt arbete .Den har liksom glömts bort . Massor av olika brukare och den lever ett hårt liv ,upp till 4,5 tons släp ( 30 km/ h) massor av tomgångskörning och dålig skötsel. 16000 mil utan oljebyte bara påfyllning när olje lampan blinkade .
Vi tog in den i verkstaden inför bes , då upptäckte jag detta .Oljan var tjockare än sirap den rann inte ut när motorn va kall
Bytte olja fyra gånger med varmkörning emellan .
Bilen går som en raket .
Enda felen på bilen .En EGR ventil som fastnat .Funkar efter rengöring alltså inte byte .
Tre kopplingsbyte ett svänghjulsbyte men det är inte bilens fel .
Vilken spargris
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta oljefilter utan att byta olja

Fantastiskt vad bilar & motorer tål.
När jag köpte min första Caddy (2005 1.9 TDI) så var jag och snackade lite med verkstadskillarna ifall bilen tål många mil. Fick då höra att de nyss haft en misshandlad Caddy av samma typ som gått 40.000 mil utan oljebyte men dock med långlife olja. De trodde att bilen var bortom räddning, men gjorde som du med spolning etc. Sedan fick den vara "varubil" för hård och intensiv körning under två år och såldes slutligen till en bonde.

När vi håller på här i forumet och hårklyver i olje debatter glömmer man ibland den stora helhetsbilden. När allt kommer omkring så var det faktiskt inte så länge sedan motorerna hade ingen olje filter alls, eller mycket primitivt sådant.

Nu går det ju inte jämföra rakt av, då äldre maskiner hade mycket högre toleranser överallt, de var liksom byggda för lite glapp. Annat är det idag, små toleranser, vilket också kräver mer av oljan.... Men exemplet med Nissan och Caddy kan betraktas som moderna konstruktioner vilket borde vidga vyer något...:yes:
 
Toppen