• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

I

Iveco 35

Guest
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Tack "Byggmästaren"för alla fina bilder hoppas man får stjäla en del idéer, önskar er samtidigt en God Jul o ett Gott Nytt år.
Olle.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej Olle, Tack!

Med förhoppning om att mina bilder/idéer kan var till någon liten nytta..

Pöss å Kram på er, med önskan om En Riktigt God Jul!
Vänl. Magnus

Tack "Byggmästaren"för alla fina bilder hoppas man får stjäla en del idéer, önskar er samtidigt en God Jul o ett Gott Nytt år.
Olle.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09, luftvärmepump!

Hej, hej! :)

Nu "tuffar" värmepumpen på i husbilen, riktigt trevligt väsande inkl. värme.
Bif. bilder + text till några av dem med mer detaljerad info:

20141222_135044.jpg 20141222_130311.jpg
Två ovan och två nedan bilder är på färdig installation! :D
(Rörisoliering mont. till våren , den gör ju endast nytta till AC'n i sommar, mot kondens...
20141222_112630.jpg 20141222_112645.jpg

Här med nedre våningssäng nedfälld, blev riktigt bra!
20141222_114901.jpg

Under arbete....
20141222_112727.jpg 20141222_112825.jpg

Visade sig vara 30mm isolering + 2x plyfa, fick hålsåga från två håll... Lade sika runt slangarna efter bilderna togs... ;)
20141222_114923.jpg 20141222_114951.jpg

Satte en brytare för 12v. till Tv & laddning...
20141222_125635.jpg 20141222_130153.jpg

I brist på en X-tra hand, "gaffatejpade" dammsugarn innan jag hålsågade! ;)
20141222_132121.jpg 20141222_132133.jpg

Borrade från 2håll. lämnade ca. 4mm av 56måttet, som jag filade upp till att passa Trumas ventil-gänga precis!
20141222_134447.jpg 20141222_135338.jpg 20141222_135138.jpg

Tog ut de sista hålen/105mm, så att rörisolering får plats framöver.
20141222_100647.jpg 20141222_100607.jpg


I morgon ger jag mig nog hän montering av slutsteg & subbas, är lite sugen på att höra hur mina 4st högtalar-rör låter... :p:

Guten Abend! MVH!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Har du inte gjort dom två stora fyrkantiga hålen på undersidan? Dom kommer väl på senare bilder kanske. Tror inte du missat dom
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hahaha, uppmärksamt! ;)

Förnärvarande kyls garaget när värmen sätts på i bilen... Hålen kömmer! :)

Då jag pga. hjulhuset höjt tupp installationen, skall det byggas ned en liten luftrumma.
Lite pyssel återstår, men inne är det klart!


Har du inte gjort dom två stora fyrkantiga hålen på undersidan? Dom kommer väl på senare bilder kanske. Tror inte du missat dom
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hade en exakt lika i vår förra bil som jag monterade själv så det blev ett litet frågetecken dina bilder.
Bra maskin du kommer bli nöjd.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 /Stereo klart!

Bilen nu städad och det 5(6)-kanalers slutsteget med 4st. 5,25" kit-system och 10" sub över två bryggade kanaler är in-justerat!

Vi skall kanske inte tävla i något "Husbilsljud" med denna anläggningen, men LÅTER gör det! :yes:

Fader funktionen är kopplat enl. följande:
Dörrhögt. = Front (dessa två drivs av Pioneer stereons inbyggda först.)
5,25" Kit-system som sitter närmast förardelen/i taket = Rear
5,25" Kit-system som sitter i hyllan närmast TV'n = Front

Effekten blir, Tv tittande i dinetten med Kit-system front ljud vid Tv och de närmast sängen blir bakre högt.

När man kör blir dörrhögt. frontljud och de ovan "skallen"/närmast sängen blir ju även där de bakre!

Med ett steg som drar typ 60-70A vid fullt nyttjande, (testa bör man ju.. ;) ) blinkar belysningen i bilen i takt med subbasen! :p:

Slutsteget fick monteras med liggunderlag som vibrationsdämpning
IMG_20141226_213523.jpg IMG_20141226_213408.jpg

Smältlimmade högt. kabeln mot hörnplastlisten. (den som går vidare mot tv'n)
20141223_204900.jpg

Ett rundslag med liggunderlag blev perfekt för högt. som sitter i hyllfacket!
20141223_205151.jpg

De två kit-system i taket, där är diskanterna mer nedvinkalde
IMG_20141226_213441.jpg

IMG_20141226_213452.jpg

Här blev det nu ett xtra fack under Pioneer stereon nu när Ford 6000CD'n har gått i "pension"
IMG_20141226_213837.jpg

Hämtar troligen 360W solceller i helgen, sen skall LED-backljusen monteras,
xtra LED-ljusrampen fram passar som ett smäck i grillen, monteras dock någon dag när det inte är -15gr ute...

Tänker även bygga utdragbara lådor uppe över skåpen, utrymme att nyttja där!

Men... En liten byggpaus stundar...
I morgon bär det nämligen av till Göteborg med HB'n, dax för ett par goa middagar på stan och nå'n bio m.m.

Tjohopp, "Byggmuppen" ;)
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Rena Biosalongen verkar det som! Hur mycket ström går det åt nu när du ser på TV med allt detta? Klart ligger man på El kvittar det naturligtvis men på Vintern och ingen El räcker kanske inte Batterierna hur länge som helst.. Fina installationer tycker jag. Gott Nytt År på dig.:music-icon::wink:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 /Bio ljud i bilen

Hej Kjelle
180Ah batteribank klarar förhoppningsvis några timmar :)
Det går inte att spela fullt, (döv) men däremot riktigt snyggt vid behaglig volym, då förbrukas kanske 7-10A/h. inkl. TV.

Fast man behöver inte starta stereon alls, det går ju att se på "burken" med enbart dess ljud.... Men, näää.. :wink:

Tack själv Kjelle för fina ord & detsamma till Er!

Vänl. Magnus



Rena Biosalongen verkar det som! Hur mycket ström går det åt nu när du ser på TV med allt detta? Klart ligger man på El kvittar det naturligtvis men på Vintern och ingen El räcker kanske inte Batterierna hur länge som helst.. Fina installationer tycker jag. Gott Nytt År på dig.:music-icon::wink:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 /Inverter

Hej, hej!

Då var det dax för planering kring montering av solpaneler & sinus-inverter...

*Solpaneler blir monterade på befintligt takräcke, positiv ting med alkovbil!
IMG_20141230_164229.jpg IMG_20141230_164252.jpg


*Invertern kommer monteras stående bakom förarstolen = Kort kablage till batteribank.
Det blir den 3;dje av detta fabrikat som monteras. Att ha i åtanke; det är Ingen UPS!

Man bör(måste) slå på/av brytaren i skifte mellan inverter & laddningsfunktion.
Jag ser dock inte detta som ett problem i min egen användning i en husbil,
utan detta en Riktigt Prisvärd högpresterande lågfrekvent sinusinvert för betald krona/levererad watt!

Den har dessutom riktigt bra digitala mät & kontrollfunktioner i menyn + då 80A laddning!
IMG_20141230_171721.jpg
IMG_20141230_172022.jpg IMG_20141230_172052.jpg

Hahaha!
Skulle tro att det är dax att sälja/byta när jag är klar med även denna installation!

Någon som är sugen på en fullsmetad Carado a366? Njäää... Sköja! Denna bil skall till Kroatien sommarn 2015!
(men där efter... ;) .. )

Gott Nytt Husbilsvänner!
MVH. Magnus
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 /Bio ljud i bilen

Hej Kjelle
180Ah batteribank klarar förhoppningsvis några timmar :)
Det går inte att spela fullt, (döv) men däremot riktigt snyggt vid behaglig volym, då förbrukas kanske 7-10A/h. inkl. TV.

Fast man behöver inte starta stereon alls, det går ju att se på "burken" med enbart dess ljud.... Men, näää.. :wink:

Tack själv Kjelle för fina ord & detsamma till Er!

Vänl. Magnus

Gött ljud skall inte höras det skall kännas fina bilder på dina egna byggda högtalare får nog stjäla dina idéer ,mvh håkan
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej Husbilsbyggarn...:yes:Gillar din resa med "Tomhylsan".....Kan du ge mig två svar så blir jag glad....Vilken satellitmottagare kommer du att installera i din bil,,,Undrar det för jag vet ej vad jag ska köpa till nya bilen..:wub:..Sen tror jag att det är dumt att använda tryckt virke i din bil..?? Ser ut som det på bilden...?Finner ingen anledning till det för det kan ge doft..?Gott Nytt År....:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej, hej Fam. Seve!

1. Jag har en tråd kring satellitmottagare, "paraboldax" den kommer jag själv utvärdera till våren.
Finner ingen anledning att köpa en sat.mot. innan precis den skall användas pga. teknikutvecklingen! :wink:

Jag har dock skannat av marknaden och finner flera intressanta fabrikat som kommer fungera till mina behov.
Men som sagt, köp sker först i april/maj, hinner komma nytt tills dess...:)

2. Ang. det tryckta virket, så är det borta sedan några dagar, gjorde om installationen, flyttade bak Dometicen...
Höjde upp installationen med liggunderlag och sedan fick den plats på platån bak i lastutrymmet utan konflikt med hjulhuset!

Den installationen är helt klar inkl. håltagning i golv & fuktskydd i hål/under mot hjulhus! (missat ta fler bilder bara) :)


Hej Husbilsbyggarn...:yes:Gillar din resa med "Tomhylsan".....Kan du ge mig två svar så blir jag glad....Vilken satellitmottagare kommer du att installera i din bil,,,Undrar det för jag vet ej vad jag ska köpa till nya bilen..:wub:..Sen tror jag att det är dumt att använda tryckt virke i din bil..?? Ser ut som det på bilden...?Finner ingen anledning till det för det kan ge doft..?Gott Nytt År....:)
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej Magnus...Tack för ditt snabba svar...:)Idag och 15000 till parabol,vad skulle du köpa då..?Bra att du dumpade virket.:yes:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej, Hej
Skulle troligen gå för Snipe Pro...

Citat:
SNIPE PRO MAX SATELLITE DISTRIBUTED BY AVTEX

Product Description
The Snipe Pro Max by Avtex is a Fully Automatic Satellite System with Reinforced Design – Equivalent to a 75cm Satellite Dish.

The Snipe Pro Max is the flagship model in the Snipe range. The Snipe Pro Max is a fully automatic system ideal for use whilst away in your Motor home, Horsebox or Boat. The Snipe Pro Max is a discreet fully auto locking Satellite dish system. Specifically designed for outdoor use to give you the best possible performance – it is equivalent to a 75cm dish. The Snipe Pro Max has a new stronger, reinforced design and also allows the programming of two additional satellites. The Snipe Pro Max has a state-of-the-art element design and operates with three axes of movement. The built in GPS is able to detect your location and auto skew the element to give you the best possible gain for your position. The easy to use remote control allows you to see all the satellite parameters, with ten major satellites already pre-programmed and the facility to program two more. Sit back and enjoy the TV you love at home even faster and in more locations when away on holiday in your motorhome, horsebox or truck.

Gott Nytt! ;)
Hej Magnus...Tack för ditt snabba svar...:)Idag och 15000 till parabol,vad skulle du köpa då..?Bra att du dumpade virket.:yes:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Börjar få byggkramp... Med det menas, jag har inte ännu fått bilen åter...
Konstaterat är att nyckelkodning fungerar, men att något i tändningsslingan är kortslutet...

Verkstaden har kopplat förbi med egen eldragning,
men vågar inte släppa iväg bilen på detta vis, inga besked om lösning, bilen har stått på verkstad sedan 28dec. :oops:

Jag har mängder med grejer som skall vara klart innan vi tar tidig sem. Midsommar!

Livet har sin "tjusning" :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Väldigt intressant att läsa din tråd om ljudbygge!
Jag går själv i ljudbyggartankar i husbilen, men vet knappt var jag ska börja.
Har en aktiv sub liggandes ny i kartong som jag kanske kan använda
(Infinity Aktiv 10' bas Basslink), en tanke var att vill man spara ström så slår man av den.
Vet dock inte var jag ska placera den, ännu.

Måste jag gå på ett externt slutsteg till högtalarna?,
har 2 fram, 2 i taket mittpå samt 2 i sängkammaren nu (original), som ska bytas ut till något bättre, men vill gärna använda hålen.
Eller ska man kanske låta ett proffs bygga?
Ja många frågetecken blir det:confused:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Hej Peter
Tack för visat intresse!

Riktigt kul att få ta del av din/andras tänk å tycke!

Själv låter jag inte tekniken sätta gränser,
Tex. Batteribank skall klara en tv-kväll även med slutsteg-bra ljud.

Dagens huvudenheter/stereos är så bra, så slutsteg är för det "lilla" xtra... :wink:

Jag är inget proffs, men ett brinnande intesse & teknik som avkoppling, kan göra susen!

Kopplar du sammanhang fler högtalare, lägg dom då i serie, så ohm talet hellre blir 8/16 än 2/1...

Jag svarar på hbk frågor regelbundet via tfn./ mail. Hojta till om du vill bolla idéer!

God Helg, Mvh. Magnus

Väldigt intressant att läsa din
tråd om ljudbygge!
Jag går själv i ljudbyggartankar i husbilen, men vet knappt var jag ska börja.
Har en aktiv sub liggandes ny i kartong som jag kanske kan använda
(Infinity Aktiv 10' bas Basslink), en tanke var att vill man spara ström så slår man av den.
Vet dock inte var jag ska placera den, ännu.

Måste jag gå på ett externt slutsteg till högtalarna?,
har 2 fram, 2 i taket mittpå samt 2 i sängkammaren nu (original), som ska bytas ut till något bättre, men vill gärna använda hålen.
Eller ska man kanske låta ett proffs bygga?
Ja många frågetecken blir det:confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byggtråd, Carado a366 -09 (Tomhylsa)

Elförsörjningen borde räcka, har 3*95Ah gel. samt ett Dometic Tec29 och solceller som stöd.

Dagens högtalarkoppling är främre+mittre på front samt sängen på rear.
Seriekoppling förstår jag inte(ännu) får googla.
Blir en enkel-DIN, vet dock inte vilken ännu, Spotify måste funka bra via BT,
CD inget krav.
Högtalarvalet blir svårast, originalhålen fram uppe på dashen är inte stora på en Sprinter:( får kanske gå på fristående där.
Dock är detta skitroligt för en prylbög som mej.

Edit: menar du kanske seriekoppling på främre+mittre högtalare :confused:
 

Bilagor

  • hämta.jpg
    hämta.jpg
    8,4 KB · Visningar: 769
Senast ändrad:
Toppen