• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis?

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Bygga plåtis?

Skulle definitivt hänga med på Jockos linje o köpa en lämplig husvagn som bas att ta fönster/skåp/spis/kyl/bord/bänkar/värmesystem o sanitetsutrymme etc. ifrån!

Letade lite på youtube för skojs skull, hittade det här härliga bygget :D Ett + till de niciga 60-talslåtarna!


My Campervan Build Attempt - YouTube


Hela bygget(inkl bilen) gick tydligen på bara ca 12.000 sek!! :eek:


:applaus: till killen men det som inte föll mig i smaken var det skandinavien-inspirerade sommarstugetaket o designen på strip.sen..:cool:
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygga plåtis?

Jag hade en vision. 1982 köpte jag en sprillans ny Vw transorter och byggde en egen inredning. Kom på planlösningen själv och den var helt suverän. Kommer ihåg hur det var, även om folk hade husvagnar så var vi alltid tvungna att sitta i min "Volksvan".

Det fanns kylskåp, vatten o avlopp dubbelsäng och/eller sittplatser för 7 pers. Men det var ju begränsat med plats, så jag hade löst gasolkök.

..en härlig tid!

Bara sätt igång...!

mvh/
marunga
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Bygga plåtis?

En av de idéer jag har "bollat" lite med är att köpa en husvagnsinredning och anpassa i skåpdelen, man kanske då även kan ta elinstallationen från husvagnen, för just eldelen i ett ev bygge är något jag gruvar mig för.
Värmedelen och kasettoan kanske också går att ta från en husvagn, som sagt, det är mycket att fundera på.
Jag kollar för fullt på begagnade skåpbilar nu, och prisnivån är ju lockande, och desto mer jag kollar förvånas jag över skillnaderna mellan inredd och oinredd.
 
F

F.d. 55366

Guest
Sv: Bygga plåtis?

Hej När jag byggde en plåtis ringde jag till bilprovningen och då sa dom att de var bara ett fast kylskåp och en gasolvärmare som var eu märkt de andra brydde dom sig inte om,
Jag registeringsbesikta den i somras utan problem.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygga plåtis?

Inredde en "plåtis" år 1995. En Iveco Daily 35TD. 6,72 lång. Hög. Den hade gått 14.000 mil. Kostade 65.000:-. All teknisk utrustning såsom spis, kyl, panna etc. köpte jag fabriksnytt. Kostade c:a 100.000:-. Gjorde allt arbete själv inkl. gasolinstallation och eldragning. Elinstallationen kollades av ABB-ingenjör med installationsbehörighet. Inga anmärkningar. Rådgjorde med honom innan också naturligtvis.

Träinredningen enligt REIMO-tekniken.

Renoverar den nu och du kan kika i tråden Renoverar äldre hembygge om du vill se hur den ser ut. Har en del bilder från byggstarten också som jag kan dela med mig av. Har också lagt in en artikelserie i forumet tagen ur Allt om husvagn och camping. Där hittar du många goda råd. Gasolinstallation behandlas också. En del bestämmelser kanske inte gäller längre. Det är ju några år sedan. Redigerar och försöker få in länk: Husbilsbyggarens Handbok.
Blev ingen länk men du kan söka.

Lycka till med ditt bygge och räkna med att det tar tid.
:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Bygga plåtis?

El är farligt och vet du inte hur du skall göra så låt bli!

Men det är inte omöjligt, lite speciell miljö med skarpa plåtkanter och vibrationer, men en jordfelsbrytare på inkommande 230V och säkra av båda trådarna.

För 12V är det inte så bökigt, säkringscentral med trådar via strömbrytare till lampor mm.

Var noga med isolation av ledare o kopplingsutrymmen.

För att mata 12V systemet är de elblock som finns i husbilar specalbyggda och fungerar bäst, men går att göra hembyggen med 230V laddare resp 12V/12V laddare via "dragbilens" elsystem, men även här bör man veta vad man gör.

Rådfråga elektriker så kan du dra kabel enligt dennes anvisningar, du verkar ju inte ha tummen så värst centralt placerad....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bygga plåtis?

Ser att många tar upp ekonomifrågor kring "bygga själv", värdeminskning, begagnatmarknad, importköp osv... Vad handlar frågan egentligen om, en drivkraft som baseras på nöje & skaparvisioner, dvs. fritidssyssla eller ren ekonomi?
En sak som jag tänkte på (om jag skulle bygga själv) var antalet timmar som jag skulle behöva lägga på och vad det totala timpriset skulle bli i så fall. Jag tjänar långt under 600:-/h men har flyt med det jag håller på med och behöver inte all världens verktyg som t.ex. ett husbilsbygge kräver. Ska jag montera ett kylskåp själv (det skulle jag säkert klara av) så tar det säkerligen många timmar som någon annan gör på bara några få för 600:-/h.
Med andra ord, det kanske är bättre att jobba med det man själv är bra på och försöka tjäna ihop tillräckligt mycket för att kunna betala någon annan för det han är bra på. Det finns naturligtvis undantag om man vill driva det som en hobby på längre sikt, men då pratar vi inte längre om ekonomi utan om entusiaster som inte bryr sig varken om tid eller kostnader. Hade inte åren tagit ut sitt, då hade jag troligtvis satsat på självbygge (ny Euro VI), dock inte alls av ekonomiska skäl! Min absoluta favorit på husbilsklubben.se är Sjöberg med sitt bygge, han vet säkert vad jag menar med mitt inlägg...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bygga plåtis?

Det är så roligt att bygga själv att man borde få betala för timtiden. Min gamle kämpe är utrustad med: Separat sovrum med ingång till dusch och toa, skjutdörr mellan kök/matplats och sovrum, vattenburen värme Alde, fjärrkontrollerad antenninställning för TV, kylskåp, microvågsugn, tvålågig spis i stor rostfri bänk, 130 l färskvattentank i rostfritt, två rostfria avfallstankar poå c:a 100 l för kök resp. duschrum, vrid och åkbara pilotstolar, fönster med inbyggda rullgardiner, två takluckor, värmeväxlare/motorvärmare, köksfläkt.

Kylskåp och panna för 12 alt 230 v alt gasol.

Stor markis med Safariroom.

Lastvikt 630 kg.
Har använt den under många år vid resor på kontinenten och ner i Italien.
Den har kostat c:a 170.000 inkl inredning. All inredning köptes fabriksnytt. Även stolar och fönster.

Känner mig inte särskilt bekymrad över värdeminskning och andrahandsvärde. Kan nog skrota den samtidigt som mig själv.

Bygg själv! Jätteroligt.
:mcride:
 
Toppen