• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja inte lär du frysa med så mycket värme, min bil klarar ju några minusgrader med värmaren på lågfart eller 1kw el på den innbyggda värmaren.
Ja, Alde värmaren är på 2000W och Webaston är 5,2 kW
Fläktelementet som sitter mitt i bilen skall enligt beskrivning ge 5500 W
Den har två fläktar som går att köra på hel el halvfart
Tanken är att köra Alden nör jag står vid stolpe. Hittade den helt ny på Blocket därför kom den till. :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja du får väl bygga in en bastubänk i bilen för det lär det kunna bli och sen kan du springa ut och rulla dej i snön.
Har en granne som gjort om en husvagn till bastu med vedspis och allt antar att det är helt olagligt att använda från brandsäkerhetssynpunkt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick problem när skulle provköra mina värmare. Tydligen klarar inte Alde av att hålla igång cirkulationen i systemet. Ringde Alde och frågade och fick då ett överaskande svar. Den bara trycker runt vattnet men suger ingenting. Så fort jag startat webaston så fungerar Alden när webaston stängs av. Stänger jag den så går den inte igång. Anar att alden behöver starthjälp från webaston. Alden sitter lögre än nivån i expansionskärlet men det fungerar ändå inte. Har två val. Antingen sötta in en cirkulationspump i slingan eller kanske en backventil innan alden ??? Finns det 220 V små cirkulationspumpar. Verkar som alden tappar vattnet när den stoppas även om nivån är högre i expansionskärlet. Gamla aldevärmare hade sug i pumpen också. Vill ogärna ta bort den ur systemet eftersom den är nyköpt för detta ändamål. Problem :mad:
IMG_0447.JPG
IMG_0464.JPG
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag är inte insatt i ditt värmesystem!
KAMA Fritid

Fast jag hade kanske istället tittat på proffsgrejer då det handlar om nästan samma kostnad.
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...2njlVRZQmlv4_7txy6MEXnUFDBG-sWuBoCxsYQAvD_BwE

Eller
https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...JI2d1W-3MbDgwZBiQ1ZOwCFVSx_LXgexoCP_8QAvD_BwE



Vilken som passar ditt system, vet jag inte.
Men en begagnad cirkulationspump på blocket är förmodligen bättre än en ny kinapump från kama.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Du kör väl Alden när du har landström? Och då förutsätter jag att du också har laddning?
I så fall kan du lika gärna köra en 12 volt cirkulationspump.

Brukar finnas nån på Tradera som säljer sådana, Tror jag har en liggande också.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Du kör väl Alden när du har landström? Och då förutsätter jag att du också har laddning?
I så fall kan du lika gärna köra en 12 volt cirkulationspump.

Brukar finnas nån på Tradera som säljer sådana, Tror jag har en liggande också.
Hej
Vad ör det för slanganslutning på en sån pump. I så fall köper jag väl en sådan
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nån sorts gänga. ca 20 mm men antar att det är nån rörgänga.
Man får väl skaffa nåt passande på VVS avdelningen??

Jag köpte den för en ide om bättre värme i lilla gårdstraktorn men sen skaffade jag en motorvärmare med cirkulationspump o då blev det bättre.

Så hittar du ingen på Tradera. eller för all del i kina. Så kan du köpa min.

IMG_6128.JPG

IMG_6129.JPG
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick problem när skulle provköra mina värmare. Tydligen klarar inte Alde av att hålla igång cirkulationen i systemet. Ringde Alde och frågade och fick då ett överaskande svar. Den bara trycker runt vattnet men suger ingenting. Så fort jag startat webaston så fungerar Alden när webaston stängs av. Stänger jag den så går den inte igång. Anar att alden behöver starthjälp från webaston. Alden sitter lögre än nivån i expansionskärlet men det fungerar ändå inte. Har två val. Antingen sötta in en cirkulationspump i slingan eller kanske en backventil innan alden ??? Finns det 220 V små cirkulationspumpar. Verkar som alden tappar vattnet när den stoppas även om nivån är högre i expansionskärlet. Gamla aldevärmare hade sug i pumpen också. Vill ogärna ta bort den ur systemet eftersom den är nyköpt för detta ändamål. Problem :mad:
Visa bilaga 127055
Visa bilaga 127056

Tycker det ser ut som om pumpen sitter upp och ned, som den överkryssade på Aldedekalen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Nej,pumpen sitter helt ok men det troligen bildas en luftficka i slangböjen som sitter till pumpen men det konstiga är att nivån i exp.kärlet är en bra bit över värmaren. Har nu kört system ett tiotal gånger för att prova men med samma resultat. Tror jag tar bort den istället och säljer den. :mad:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Undra om det hjälper att byta ut vinkelslangen vid anslutningen till pumpen mot en anan med luftningsnippel. En extra cirk.pump kostar annars 2200:-
Men det är inte säkert om det ändå hjälper ? Se bild i tidigare inlägg
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Du skulle kunna öppna på den översta slangklämman som syns på fotot och föra in en liten mejsel och släppa ut eventuell luft.
Och fungerar pumpen och går på rätt håll, för det varma vattnet stiger, så finns det inga luftfickor så behövs inte så mycket kraft att driva vattnet runt.
Det kan även bli självcirkulation genom temperaturskilnaden på vattnet i rören.
Krister.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kanske kan Webaston påverka flödet så det går för "trögt" för Aldes cirkulation.
Jag hade en gång en fotogenvärmare i en båt. Den var tänkt för självcirkulation men då man inte lyckats få alla slangar o radiatorer i exakt rätt nivå så funkade inte självcirkulationen. Därför satt det ett expansionskärl ovanför värmaren med en liten o strömsnål pump som så att säga hjälpte till o lyfte upp det varma vattnet i expansionskärlet o sen fick naturlagarna gör sitt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack alla hjälpsamma HBK are.
Skall prova Kristers förslag imorgon. Webaston sitter direkt under golvet och precis under exp.kärlet. Låter som det är luft ibland. Webaston har jag provat både genom att blåsa och andas genom den. Går hur lätt som helst. Nivån i exp.kärlet är c:a 1 dm över Alden. Skall prova också med att fylla på mer glykol i det för att på det sättet öka trycket i detta.
IMG_0423.JPG

IMG_0403.JPG

Bifogar ett flödesschema på inkopplingen
Alden sitter mellan webaston och värmeväxlaren för tappvarmvatten.
IMG_0346.JPG
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blir inte klok på detta. Har gjort som Krister föreslog men det kom direkt ut glykol utan luft. När alden går så hörs ju i den att det ibland är någon luft som passerar. Ibland starar den direkt att dra runt vattnet men sen ibland går den inte igång all men va f.n är luften!!!:mad:. Undra om det går att tjuvkoppla webastons pump och använda den istället
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kan felet kanske bero på att returen mynnar ut överst i exp.kärlet. Kanske ska den mynna ut i vattnet i kärlet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Alde sine egne ekspansjonskar har en tilkobling i botnen og sitter som høgste punkt i slingan. Eventuell luft på vandring bobler opp i tanken.

Store anlegg har gjerne et punkt til i slingan med en gren opp i høyde med karet og en lufting på toppen. Denne fanger og luft på vandring. Husk at rent vatn inneholder en del luft som gradvis skilles ut. Fra fylling av anlegget til all luft er vekk kan ta år.
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det är 1/2 tum rörgängor, jag har sådan övergång 1/2 tum till 22mm som
passar slang till husb. husv.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Omfattande jobb för att koppla returen till en lägre punkt på kärlet. Måste löda om rören,tömma hela systemet och göra nytt hål i kärlet och täta det gamla. Undrar om der är värt jobbet. Som det är nu så mynnar returen ut i toppen av kärlet. När alden går så hör man hur det spolar i tanken ??
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Omfattande jobb för att koppla returen till en lägre punkt på kärlet. Måste löda om rören,tömma hela systemet och göra nytt hål i kärlet och täta det gamla. Undrar om der är värt jobbet. Som det är nu så mynnar returen ut i toppen av kärlet. När alden går så hör man hur det spolar i tanken ??

Det är inte så att den lösningen du har drar med ny luft in i systemet hela tiden?
Om returen släpps i toppen och blir ett "vattenfall" ner i expansionskärlet där den drar ner luften i vätskan?
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Pumpen monteras på det rör som går från exp. kärlet och ut på
systemet, då får du en mycket bättre cirkulation i hela systemet
 
Toppen