• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har haft en tid med beslutsångest men nu är det spikat hur min planlösningen skall vara. Har börjat med att montera reglar för väggarna på golvet.
Vilken tjocklek räcker det att ha på väggarna(12mm el 14mm)
Furu,björk el Poppel ?
Har jagat 12 el 14 mm poppelplywood men hittar ingen som säljer så tjocka skivor utan pallvis. Där jag bor finns ingen i närheten.
Så här kommer det NU att bli:
Senaste.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

En dum fråga kanske.
Hur skall mellanväggarna luta i bilen. I lod eller vinkelrätt mot bilens golv. När bilen står som vanligt nu lutar den lite lätt framåt och kommer nog inte att räta upp sig så mycket eftersom det är ett kraftigt chassi för stor last (4600 kg)
Enligt min åsikt skall väggarna vara i vinkel med golvet.
Tänker använda 15 mm björkplywood till väggarna
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tycker som du att väggarna skall vara vinkelräta mot golvet.

Annars är det väl snarare sängarna man märker om det lutar och då är det bättre om huvudet är aningen högre än aningen lägre. Jag kommer ju ligga på tvären i min bil o tänker att jag kan välja att ha huvudet åt de håll som passar bäst för stunden o montera löslampor på båda sidor.

Gissar att du kommer ha med dig ett par ramper o köra upp framhjulen på om det lutar för mkt framåt. Om lutningen generellt blir ett problem för dig kan du säkert ta ut ett eller ett par blad i fjädrarna bak, så blir den även lite mjukare o komfortablare men avvakta med det till all inredning och all last är på plats.

Marken är ju sällan helt horisontell så du kommer även ibland att kunna nyttja lutningen när du parkerar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ytterligare en fråga.
Skall det vara luftning på gråvattentanken ut i det fria ?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja så är det på vår.
Annars kan det bli "bakvatten" i vattenlåsen från handfat, dusch m.m.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Gamla hålet efter takluckan igensatt riktigt. Gjort nytt hål för nya luckan på det rätt ställe och monterat den. Nästan färdigisolerat taket invändigt. Får hjälp av ett snickeri i Söderhamn att fräsa en del hörnprofiler i teak. Detta löste min önskan om 45 graders hörn. Åkte tåg från Göteborg i veckan och kollade hur taket var konstruerat på vagnen. Såg att det var utfört med hålperforerad plåt. Såg faktiskt snyggt ut. Skall nog göra mitt av vitmålad hålperforerad masonit.
Skall nu börja såga till väggsektionerna i 12 mm material. Är lite rådvill vilket plywood material jag skall använda. Står mellan furu,björk eller lauan.
Varför pratas det så mycket om björk istället för furu?
Måste bestämma mig snarast för i veckan skall jag beställa vilken plywood det vara månde ??.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall ha nonwowen tapet på så då spelar det tydligen ingen roll :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ta den som väger minst och furu blir väl billigast och bäst.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har äntligen kommit till skott så jag kan påbörja verkställa mina husbilsplaner. Beställde 10 skivor björkplywood från en firma i Norrköping som kom direkt.
Satte igen hålet för den gamla takluckan och monterade dit den nya på sin plats. Ursäkta att bilderna alltid blir felvända på detta forum :)

IMG_3020.JPG
IMG_3054.JPG

Började med att täcka in hjulhusen

IMG_3072.JPG
IMG_3073.JPG

Satt upp lite plattor för sängarna för att se hur det egenligen blir som jag funderat ut.

IMG_3075.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Frigolit hjälper inte ett dugg mot ljud. Principen är att ju tyngre isolering ju bättre ljudisolering. En kombo med bitumenmatta limmad mot plåten för ljudet skull. ev med Ytterligare nåt tyngre matta typ pressad skummplast o sen lätt isolering för värmens skull.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Denna då ?
[URL="Http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/[/URL]
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om du vill göra jobbet riktigt bra, limmar du först en tung matta typ bitumen direkt på plåten för att dämpa plåtens vibrationer, sedan ett absorberande skikt typ filt eller lite tyngre skumplast 10-20mm tjockt som absorbtionsmaterial, och sedan en tung matta på det, för att vara barriär så att ljudet släcks ut i absorbtionsmaterialet. Vill du sedan ha ytterligare värmeisolering så kan du limma det utanpå, men redan det tidigare är ganska o.k. för ett hjulhus tycker jag? :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blir riktigt bra det här. Rätt så roligt att sitta på läktaren och peka på eventualiteter och komma med överkvalite tips. Man vet ju var man syndade själv.. Jag skulle egna mig åtminstone en kaffe paus att fundera hur man kan bygga så att man kan enkelt demontera, ifall behov finns. Alltså skruvförband och inte klister där det inte behövs. Skruv skallarna skall vara typ Torx då kan man öppna dem igen när man letar sina verktyg..;)

En sak till, jag skulle bygga en fiffig plånboksgömma där även annat värdesaker kan gömmas. ( Du kan ju sedan detaljerat visa här hur du gör och var gömman finns...;) )
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Alltid öppen för goda råd.
Har nu suttit hela vintern och funderat och vridit och vänt på olika lösningar. Nu skall vinterns ideer verkställas och det är kul när man ser det i praktiken. Än håller mina teorier men givetvis kommer man på nya tankar. Kravet från hustrubån var att det skulle vara riktiga bäddar och man skulle inte krypa över varandra när man skall på toa på natten (åldern tar ut sin rätt) Annars kunde man ju ha bäddarna på tvären men bilen är inte tillräckligt bred för fullånga bäddar. Blir lite smalt för att gå mellan bäddarna nåmen man kan i vilket fakl vrida på sig. Nästa fundering ör hur det ser ut när kylskåpet placeras sim jag tänkt. Vi resonerar som att till bäddarna skall man ju gå till och kunna få plats o bädda. Funderar på att köpa ett marinskåp med separat kompressor då tar det mindre plats på djupet eller att köpa ett mindre men vill helst ha ett som är större än 40 liter.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blir riktigt bra det här. Rätt så roligt att sitta på läktaren och peka på eventualiteter och komma med överkvalite tips. Man vet ju var man syndade själv.. Jag skulle egna mig åtminstone en kaffe paus att fundera hur man kan bygga så att man kan enkelt demontera, ifall behov finns. Alltså skruvförband och inte klister där det inte behövs. Skruv skallarna skall vara typ Torx då kan man öppna dem igen när man letar sina verktyg..;)

En sak till, jag skulle bygga en fiffig plånboksgömma där även annat värdesaker kan gömmas. ( Du kan ju sedan detaljerat visa här hur du gör och var gömman finns...;) )

Den gömman kommer nog att vara tom efter detta bygget. Man är ju bara pensionär. Men jag har tillämpar en rutin på mina tidigare bilar är att jag skruvat fast en stor koplingsbox för el nånstans under bilen innehållande lite viktiga papper och en del kontanter för behov i nöd. Undra om ägarna till mina tidiga bilar hittat dom men tömt dom gjorde jag innan försäljningen. :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Använder du en marin kompressor, vilka är bra, så kan du enkelt bygga skåpet själv. Du kan ha "fria" mått. Gör som i båtar, ca 5 - 10cm frigolit (markkvalite) och luckan längst upp, då rinner inte kylan iväg. Frysdelen sitter vid ena sidan och överskott kylan rinner till skåpet, blir hur bra som helst och billigare än en köpe skåp....
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag hoppas att mina tänkta 2 lager draperi mellan bolådan och hytten skall avskärma en hel del ljud och även göra bilens AC effektivare under färd.
Men jag har ju inte kört den ännu så framtiden får utvisa.

Jag har inte ljudisolerat något i själva bodelen, bara värmeisolering. Mina hjulhus är dessutom inbyggda i köksinredningen så jag hoppas det skall räcka.

Förarhytten däremot försökt ljudisolera snarare än värme dito. Gissar att den största frågan är hur väl jag lyckas med nya dörr o fönsterlister som ju lätt släpper in brus o visseljud.


Sen brukar ju allt möjligt annat som skramlar i lådor o skåp kunna vara rätt irriterande under färd
 
Toppen