Sv: Bygga cnc router
Idag var det dax för ramen
Här bör vi tänka på vad vi skall använda routern till. Endast mjuka material som trä plexiglas plast, eller hårdare material som metaller glas. Behöver vi vattenkylning?
I mitt fall så vil jag ha en mycket hög nogrannhet med maskinen robust och stark. Jag vill kunna fräsa metaller främst aluminium, jag vill ha en maskin som klarar allt.Jag vill ha en så hög nigrannhett så att jag kan fräsa mycket små detaljer som ett mynt. Nu pratar jag om precisioner på 1/100 mm.
Skall man bara använda den till att skära ut bokstäver och lite träarbete så behövs inte denna dyra nogrannheten och man behöver inte köpa det dyraste materialet. se bildennedan av en träfräs.
Till min maskin så har jag valt en fyrkantprofil i 100 X 100 mm med en tjocklek av 5mm. Varför jag har valt 5mm tjocklek kommer jag till nu.
Ramensom visas av bild 2 svetsas så rakt man bara kan. Spännes fast på ett mycket plant bord och svetsas, kontrolleras att den inte blir skev.
Kryssmät för att den skall vara exakt 90º. Detta är basen till maskinen och mycket viktigt att denblir helt plan.
Efter att ha svetsat så skall svetsfogarna slipas bort så att dom inte syns varken på åvansidan eller undersidan. Nu kanman tycka att den är helt plan och det räcker i dom flästa fall, men som jag nämnde så vill jag ha den på 1/100 dels millimeter.
Jag körde min till Sevilla till ett företag soh har en enorm planslip en sådan maskin som planar toppar till stora båtmotorer. Jagvet att Kokums har eller hade en. Det är därför som jag valde ett så tjockt material som 5mm.
Nu är ramen kalibrerad och slipad till en mycket hög precision så får man vara försiktig med att svetsa på benen så att ramen ite slår sig.
Ramen skall målas med lika tjock färg för att inte förstöra slipningen.
Maskinen nedan har inte kostat många kronor och är tilverkad av vanliga ristfria gängstavar. Istället för vanliga muttrar så har tillverkaren använt sig av tvä nylonbitar som har smälts över gängorna så att maximal precision uppstår. Ledstängerna betår av rundstav med en bronshylsa.
Maskinen duger till att fräsa kretskort och dom flesta hobby jobben, Vill du tillverka juveler så duer inte maskinen. Ett gott exempel på att det inte behöver vara så dyrt och en bra maskin att börja med och lära sig.
Ett populärt material att bygga med är auminiumprofiler som man skruvar ihop.
DamenCNC.com - Guiado lineal