• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Styren isolasjon finnes i to former Styropor som er åpen som frigolit og Styroform som er lukket som Ecoprim. N+B har i alle år brukt Styroform blå - samme kvalitet som brukes i isolasjon for grunnmur i hus. Carthago bruker en noe lettere og mykere lukket celleplast som er grå. Har ikke selv skåret hull i en Concorde så jeg kan ikke med sikkerhet si hva de bruker.

Som jeg og skrev i mitt forrige innlegg så er en også ved bruk av kanaler i plasten avhengig av eksakt rett mengde lim som dekker 100% av flaten. For mye eller for lite og de blir bobler. Tid fra påføring av lim til en har flatene i press er og kritisk. Herdingen av limet skal og være ferdig før presset fjernes, så det er mange ting som kan gå galt.

Concorde använder också den "blå" typen som vi ibland kallar markisolering med frästa spår. Här kommer en bild från fabriken som också visar hur man har ett specielt kantmaterial i stället för trä som ju också är vanligt ihop med frigoliten
 

Bilagor

  • aschbach_2014_26.jpg
    aschbach_2014_26.jpg
    98,6 KB · Visningar: 7

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Concorde använder också den "blå" typen som vi ibland kallar markisolering med frästa spår. Här kommer en bild från fabriken som också visar hur man har ett specielt kantmaterial i stället för trä som ju också är vanligt ihop med frigoliten

Den blå modellen är samma som den röda bara ett annat fabrikat. Concorde och N+B har gått steget längre och har sin isolering spårad på utsidan (tror jag) och det är ju där spåren gör mest nytta. Detta medför att isoleringen bör vara något tjockare med spår för att hålla samma Um-värde.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Jag kan tycka att kostar bilen från 800.000:- och uppåt bör väl denna bil ligga i de övre segmentet. I den här klassen kan man väl förvänta sig samma isolering som i Kabe, N+B, Concorde, Carthago m.fl. Men det finns många som har vanlig öppen frigolit. T.ex Adria, Laika och TEC och LM. Det finns fler modeller.
Jag vill på inga vis klanka ner på dessa bilar men ni som undgör er på Kabes bekostnad för att de bilarna har gasblåsor men inte era bilar, kolla först hur er bil är byggd innan ni kasserar de som är lite "dyrare".

Jag reflekterade nog mest över att du hävdade att de flesta icke svenska bilarna i det övre segmentet har en sämre form av(öppen) isolering än vad Kabe har. För mig är nog det övre segmentet just det övre segmentet där man ofta sorterar in märken som N+B, Concorde, Carthago och kanske även en del av de större bilarna/serierna från de andra vanliga märkena. Där har jag förstått att i princip alla har den bättre(täta) isoleringen.

Men det är ju givetvis ändå positivt att Kabe har en bättre typ av isolering än vad en del kamrater i mellanklassen har.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Varför skulle spåren göra mest nytta på utsida?

Enligt vår mening gör de lika stor nytta på insidan, och bör därför finnas på båda sidor.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13


Trist att du känner så, men varför basunera ut det. :wink:


De flesta konstruktioner har för och nackdelar. En tillverkare borde känna till detta och försöka bygga bort nackdelarna. Här handlar det om bristfällig limning eller att väggen/taket inte kan leda bort gaserna.

Tråden handlade om att Kabe fick bulor, då är det föga tröst att andra också har det.
Eller att vissa tillverkare valt en öppen typ av cellplast.
Alla äger vi ju världens bästa märke, även om vi skulle byta :yes:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Jag reflekterade nog mest över att du hävdade att de flesta icke svenska bilarna i det övre segmentet har en sämre form av(öppen) isolering än vad Kabe har. För mig är nog det övre segmentet just det övre segmentet där man ofta sorterar in märken som N+B, Concorde, Carthago och kanske även en del av de större bilarna/serierna från de andra vanliga märkena. Där har jag förstått att i princip alla har den bättre(täta) isoleringen.

Men det är ju givetvis ändå positivt att Kabe har en bättre typ av isolering än vad en del kamrater i mellanklassen har.

Tack äntligen för den insikten.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Trist att du känner så, men varför basunera ut det. :wink:


De flesta konstruktioner har för och nackdelar. En tillverkare borde känna till detta och försöka bygga bort nackdelarna. Här handlar det om bristfällig limning eller att väggen/taket inte kan leda bort gaserna.

Tråden handlade om att Kabe fick bulor, då är det föga tröst att andra också har det.
Eller att vissa tillverkare valt en öppen typ av cellplast.
Alla äger vi ju världens bästa märke, även om vi skulle byta :yes:
Alla äger vi värdens bästa nej! inte jag och cäkert inte du heller men det har en tendes att basuneras ut till överdrift när det gäller Kabe, där menar jag att kunskapeb brister.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Vissa bilar som N-B, Concorde och Chartago har ju plåt på båda sidorna och behöver då också spår på båda sidor. De 40mm isolering som finns på de flesta concorde räcker säkert till bra k värde trots spåren. Har tydlige haft tur för jag har inte sett några bubblor på min Concorde och då den är från 2008 borde de nog dykt upp nu.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Bubbler kommer normalt i løpet av ett år - limfeil eller innestengt fukt er mulighetene for biler med plate på begge sider av isolasjonen. Er det annen type på innsiden så kommer flere muligheter i form av fuktgjennomslag fra innsiden som fryser og sprenger ut en utvendig platen. Isolasjon med lukkede celler kommer i plater som legges kant i kant, fukt kan trenge gjennom i disse fugene. En slik bule kan i teori komme etter flere år.

Jeg har ikke analysert veggene til Kabe, så hvilke teoretiske muligheter for buler som finnes der vil bare kunne bli gjettverk - noe jeg ikke vil gi meg ut på.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

vad säger du knut fryser dett på innsidan på din bil, gör ett besök aktuell fabrik så kann du bilda en egen uppfattning hur en vägg är uppbyggd, det har jag gort. men du kanske fattar det bättre än jag,
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Hej
Knut kanske har något här. I fallet Kabe har man väl en insida där man har en genomsläpplig tapet om jag inte mins fel. Då borde det vara möjligt med fuktvandring i skivornas skarvar och på så vis få ut fukt till ytterplåten på vissa ställen. Varför man har denna typ av beläggning på insidan i stället för plåt vet jag inte men det finns säkert något skäl. Kan ju vara vikt som spelar in.
Såhär skriver man på sin hemsida. "Ventilation i väggar och golv
KABEs ventilerande tapet släpper igenom den varma luft som cirkulerar upp utmed väggarna. Kondens nere vid golvet fångas upp av den ventilerande matta som vi lagt utmed ytterkanten och torkas ut när du slår på värmen".
Det kanske inte fungerar som tänkt om man inte har värmen på hela vintern.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Nei frysesprengingen kan først komme når fukten trenger ut til ytre plate på utsiden av isolasjonen. På min bil med aluplate på begge sider er det ingen fare og sammen med den tette harde styroform isolasjonen er det heller ikke behov for innlegg i veggene.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Varför skulle spåren göra mest nytta på utsida?

Enligt vår mening gör de lika stor nytta på insidan, och bör därför finnas på båda sidor.

Anledningen till spåren i isoleringen är (en del i vart fall) att förebygga gasblåsor. Detta uppstår åtminstone inte på Kabes insida, som Bestliner skriver har Kabe en genomsläpplig insida. Jag förutsatte då naturligtvis vilket var fel och det ber jag om ursäkt för, att även de bilar som jag nämnde hade som Kabe. Naturligtvis har du plåt både inne och ute behöver båda sidor vara spårade.
Jag måste även tillstå att tonen börjar hårdna i tråden, det vore önskvärt med en saklig förklaring om saker o ting varför det blir som det blir när vi inte längre har kontroll på vad som sker (finurligt eller?).
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Hm litet rörigt men endel har framkommit ändå så jag sammanfattar hur jag förstått det som skrivits . Ni får rätta om jag missuppfattat något.

1. Det finns i grunden två typer av isolering, en som är helt tät och en som kan tillåta fuktvandring. De flesta dyra bilar har den tätare typen. Har man den typ som tillåter fuktvandring blir det inga limsläpp orsakade av limgaser som stängs in.
2. Har man den täta typen skall den sida som möter plåten ha infrästa spår så att limgaserna inte orsakar limsläpp. Har man plåt på båda sidor har man behov för spår på båda sidorna men efter ett år bör alla risker för limsläpp vara borta.
3. Har man som Kabe en genomsläpplig tapet på insidan kan det ske viss fuktvandring vid skarven mellan de täta skivora och om den då når ytterplåten och den fryser där finns släpprisk. En alltid uppvärmd bil borde vara riskfri
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Ja Bestliner, i stort har du rätt. Risken för gasblåsor avtar visserligen med åldern på bilen, men det är värmen som gör att limmet förgasar sig. Precis på samma sätt som ett mattlim förtvålar sig när det börjar bli fuktigt under (en typisk vattenskada i en bostad) även om mattan legat i tio år. Det blir inte gasblåsor på insidan, kanske om man kör en vända till Sahara öknen. På Kabes bilar kan gasen komma ut via den otäta tapeten men eftersom gasbildningen sker på utsidan så kommer den inte genom isoleringen. Någon skrev om att punktera blåsan från insidan med en pianotråd. Så kan man göra och trycka in lite lim och pressa samman så är det hela löst. Men det kan vara svårt när det är större blåsor.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Anledningen till spåren i isoleringen är (en del i vart fall) att förebygga gasblåsor.

Tack för informationen. Vi har alltid fått lära oss att spåren är till för att öka vidhäftningsytan för limmet, eftersom spåren fylls med lim vid byggandet av sandwichelementen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bubbla på husbilstaket KABE 740 LB -13

Styren isolasjon finnes i to former Styropor som er åpen som frigolit og Styroform som er lukket som Ecoprim. N+B har i alle år brukt Styroform blå - samme kvalitet som brukes i isolasjon for grunnmur i hus. Carthago bruker en noe lettere og mykere lukket celleplast som er grå. Har ikke selv skåret hull i en Concorde så jeg kan ikke med sikkerhet si hva de bruker.

Som jeg og skrev i mitt forrige innlegg så er en også ved bruk av kanaler i plasten avhengig av eksakt rett mengde lim som dekker 100% av flaten. For mye eller for lite og de blir bobler. Tid fra påføring av lim til en har flatene i press er og kritisk. Herdingen av limet skal og være ferdig før presset fjernes, så det er mange ting som kan gå galt.

Senast jag besökte fabriken var de färdigpressadepressade elementen ( hela karossen) med blå hård isolering mellan två aluminiumplåtar. Tror att det tom. syns i deras reklam.

Jyrki
 
Toppen