• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bromsar ligger an

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
Har en fiat ducato -00 , ca 11.000mil.
Den har varit lite körd senare åren. När jag hissar upp bilen och snurrar på hjulen konstarerar jag att beläggen fram ligger delvis an, den snurrar fritt ca 3/4 varv före beläggen touchar i. På bakre trumbromsar ligger de helt ann, det går att snurrar hjulen men det går trögt.

Har varit ut en sväng på och bromsat flera gånger hårt då jag tänkte det var rost som skapade detta, dock kvarstår problemet.

Funderar om problemet kan vara kolvarna, bromsvätskan eller bromsslangarna.
Ska jag börja med att byta bromsvätska och lufta tro? Tror inte den är bytt på många många år då bilen varit dålig underhållen när det gäller sånt.

Några bilder på bromsarna nedan också, före jag var ute och bromsade bort ytrosten.



 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Om inte bromsvätskan byts regelbundet brukar det samlas fukt i bromscylindrarna bak. På min Ducato bytte jag dessa de var ganska billiga vill jag minnas.
Fram så kan man ofta motionera upp kolven genom att pressa in och trycka ut den många gånger. Det är sedan viktigt att göra rent okets glidytor och glidstift så att det rör sig lätt.
Att de tar emot någonstans på varvet tyder på ett kast i skivan, det är inte ovanligt om oket har suttit fast då tvingas skivan att bukta när den får ensidigt tryck från kolven. Men jag tycker att skivan ser rätt ok ut så jag hade monterat ihop och provkört, minsta kast i skivan ger skakningar i ratten.

Hälsningar
Peter
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Trumbromsarna, med en trumma borttagen be någon trycka på bromsen och se om de rör sig, och återgår .
Fjädern skall sen trycka in kolven i trumbromsen.
Går kolven trögt, ja man kan motioner den ett antal ggr.

Samma sak på andra sidan.

Skivbromsarna.
Tryck tillbaka kolven, ta ur bromsbeläggen, tryck på bromsen och se att kolven går ut, tryck ut kolven någon cm genom fler tryck på bromspedalen.
Sen skall kolven in till baka, det finns verktyg för detta men en kofot, rörtång, kanske eller en stor tving brukar jag använda.
Kolven skall gå in med handkraft. Går den väldigt trögt, kan man fuska lite och spraya in rostlösande spray under damasken. Och sen trycka ut kolven med bromspedalen trycka in och ut igen ett antal ggr börjar kolven gå lättare kan du tillfälligt har "lagat felet".
Hur långt du trycker ut kolven med bromspedalen mäter man som om beläggen vore rätt nedslitna. För långt och du har skapat dig ett mindre kul jobb.

Lämnar du in bilen byter de bromsok fram kanske skivor etc = dyrt. men så fixar det sig i mer än 5 år....

Roysan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När du motionerat kolvarna och allt verkar fungera, byt även bromsvätskan! Med tiden samlas vatten och sk.., smuts som kommer att tryckas ut till bromscylindrarna bak och ge korrosion och kärvande kolvar med tiden!
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Väldigt viktigt att i god tid helst flera gånger spraya wd40 eller 556 på luftnipplarna annars går de av när man ska lossa dom, bromscylindrarna är ganska billiga att köpa på nätet.
Problemet är att bilen inte blir använd och det gäller inte bara bromsarna utan en massa andra saker som inte fungerar när den får stå för länge.
Ta och kör en runda med den regelbundet så klarar den sej utan problem fyll i vatten och testa testa att allt fungerar med gasolen. Att el och batterier fungerar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.203
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag har lärt mig att försöka behärska (!) min kraft med verktyget, när det gäller att inte dra sönder t.ex luftnipplar eller mindre skruvar.
Oftast gör man helt tokigt, när man märker att de inte lossnar och man vill istället öka kraften.... ända tills nippeln helt plötsligt går av.

Jag läste någonstans och jag tror det var i samband med byte av glödstift, att man lägger an ett visst bestämt tryck med verktyget
och bebehåller exakt samma kraft "över tid" som det heter nu för tiden och efter en stund... så släpper nippeln / skruven till slut.
Jag har inga fysikaliska belägg att åberopa för mitt påstående, men vill nog påstå,
att det har räddat grannskapet från att tvingas åhöra mina svordomar och vredesutbrott...;)

Hjälper det ändå inte, så är det bara på med mer rostlösningsolja / låta det verka... kanske knacka på skruven,
innan man gör ett nytt försök med bibehållen dragkraft...
Värme kan också göra underverk, men det är väl först att ta till i nästa steg av bearbetningen...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Mitt tips för frambromsen är okens glidfunktion. (blåa pilar nedan)
Det är ju glid ok på denna bil.
Oken måste kunna glida höger/vänster med lätt handkraft.

Detta är en annan sak än hydraulkolven som också kan fastna, och är i kontakt med bromsvätskan.
(nytt bromsok ca 7-8 hundra st)

Bromsdelar är så billiga till dessa bilar att det knappt lönar sig att försöka lea upp rostiga kärvande komponenter.

Betänk vad dessa delar gör, dom håller dig och medtrafikanterna vid liv.
Det handlar inte bara om att klara nästa besiktning.......



1714224060477.png
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Använd 2 medelstora skiftnycklar till oken. Ta bort beläggen sätt den på högkant så den når kolven på mitten den andra över skaftet och dra så går kolven rakt in .håll kvar nyckeln i oket så kan du trycka på bromsen kolven fastnar på s-nyckeln pressa tillbaka kolven. Bruka ta en spruta med bromsvästka nålen innanför damasken så håller den .
Bromsen bak har självjustering genom att dra handbromsen. Jag brukade dra handbromsen ett jack och sen justera backarna genom bulthålet på trumman. Man kan fasa ner kanterna lite.
 

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
Tack. Många bra tips.
Jag har beställt nya cylindrar till trumbromsarna. Tänkte byta dessa, smörja bromskolvarna fram samt byta bromsvätska. Får se om det löser problemet.

När jag tömmer bromsvätska tänkte jag använda en bromspump, pumpa ur från behållaren. Hur jag ur de som finns i kretsen? Pressa bromspedalen?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har en fiat ducato -00 , ca 11.000mil.
Den har varit lite körd senare åren. När jag hissar upp bilen och snurrar på hjulen konstarerar jag att beläggen fram ligger delvis an, den snurrar fritt ca 3/4 varv före beläggen touchar i. På bakre trumbromsar ligger de helt ann, det går att snurrar hjulen men det går trögt.

Har varit ut en sväng på och bromsat flera gånger hårt då jag tänkte det var rost som skapade detta, dock kvarstår problemet.

Funderar om problemet kan vara kolvarna, bromsvätskan eller bromsslangarna.
Ska jag börja med att byta bromsvätska och lufta tro? Tror inte den är bytt på många många år då bilen varit dålig underhållen när det gäller sånt.

Några bilder på bromsarna nedan också, före jag var ute och bromsade bort ytrosten.



Gamla bromsslangar kan orsaka problem med bromsarna. De kan bli som backventiler inuti om man har otur. Om du ska byta bromsvätskan genom att pumpa med bromspedalen är ett gammalt tips från Bosse bildoktorn att lägga en kloss eller liknande under bromspedalen. Packningarna och kolvarna i huvudcylindern har slitits ihop. Då är det bra att inte trycka pedalen i botten.


 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har en fiat ducato -00 , ca 11.000mil.
Den har varit lite körd senare åren. När jag hissar upp bilen och snurrar på hjulen konstarerar jag att beläggen fram ligger delvis an, den snurrar fritt ca 3/4 varv före beläggen touchar i. På bakre trumbromsar ligger de helt ann, det går att snurrar hjulen men det går trögt.

Har varit ut en sväng på och bromsat flera gånger hårt då jag tänkte det var rost som skapade detta, dock kvarstår problemet.

Funderar om problemet kan vara kolvarna, bromsvätskan eller bromsslangarna.
Ska jag börja med att byta bromsvätska och lufta tro? Tror inte den är bytt på många många år då bilen varit dålig underhållen när det gäller sånt.

Några bilder på bromsarna nedan också, före jag var ute och bromsade bort ytrosten.



Det första jag skulle göra med frambromsarna är att ta ur beläggen och göra rent sätena som beläggen sitter i.
Där brukar det bli kraftig rost som gör att beläggen sitter fast i bromsoket och inte kan röra sej som de skall.
Rosten är hård så man behöver använda en gammal fil eller kniv för att rå på den. Skrapa ned till blank metall.
Lägg sedan på ett tunt lager högtemperaturfett på den blanka metallen så rostar det inte lika snabbt igen.
Beläggen skall ha ett glapp i längsled efter detta, annars fastnar de när de blir varma och länger sig.
 
Senast ändrad:

oscarwww

HBK Intresserad
Inlägg
23
Kommun
Helsingborg
När jag kollar på monteringsvideo för trumbroms verkar det som beläggen ska ligga an mot trumman? Det ska gå att snurra men det ska kännas att det ligger an. Isf är bakbromsarna inte nått problem längre. Ska iofs byta cylinder ändå.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Har för mig BILTEMA har en fil för rengöring av ytan där bromsbeläggen rör sig, en grovtandad hårdmetllfil.
Att få lös nippeln, för ett bromsrör är inte lätt, i värsta fall går den av. Samma sak för luftningsnippeln.
Då får man byta bromsrör, eller slangen, och oket. Då blir problemet att få loss kopplingen i andra änden, där slangen övergår i bromsrör.
Rostlösning etc, ibland hjälper inte det.
Hur gör dom på verkstaden? Finns det knackande maskiner som kan användas? Krävs ju en öppen nyckel .

Om man skall byta bromsrör och vill slippa lossa röret i andra änden kan man köpa en bit färdigt bromsrör och en skarvnippel, BILTEMA har en för att skarva bromsrör.

För övrigt många som använder till kylskåpets gasrör
Då får man kopparlegerat rör som inte rostar använder för att byt gasrör i kylskåpet.

Kan man då göra något för att se till att bromsrören med nipplar, liksom även luftningsnippeln inte fastnar?
Kanske använda någon gegga, rostskyddsmedel?
Så den blir förseglad mot att oxidera.

För en fem år sen bytte jag bromsband bak på min bil född 1996, och kört c:a 150 000 km.
Bromsarna såg ut som nya helt metallrena. Gick fint att byta och de gamla vara bara halvslitna.
Helt metallrena under bromstrumman, trots bilens ålder.
Hur kan tidens tand påverka så olika, bilen dock aldrig körd i vinterväglag, dvs aldrig i saltlag.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns ett smart trick med frambromsarna (beror på hur slitna beläggen är).
Rosten som gör att kolven fastnar sitter oftast ytterst på kolven.
Man kan då låta kolven få ett nytt arbetsområde genom att slipa av lite av bromsytan på beläggen.

Detta är ett kvick-fix eftersom du ändå åker på en renovering/okbyte när beläggen är helt utslitna.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ett annat sätt att få skivbromsarna att hålla länge, är att byta bromsbelägg ofta.
Så att bromskolven inte behöver komma ut så långt.
Med min gamla S70 bytte jag alla belägg minst en gång per år.
Körde den i 23 år och 530 000 km. Utan att någon gång byta ok.
Så kontinuerligt underhåll kan löna sig. Men är jobbigt.....

På husbilen fram är det LUCAS bromsok, visste inte att mörkrets uppfinnare tillverkade sådana.
Även de är prickfria trots födelsedatum för HB är 1996.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har börjat med en ny variant på luftningsnipplarna, men det var från början av en annan orsak.
Jag brukar lufta och byta bromsolja genom att tycksätta huvudcylinderns behållare med några hekto tryck direkt eller genom en extra flaska med bromsvätska så det fyller på vartefter i behållaren och inte blir tomt med omstart som följd.
På en bil var behållaren på huvudcylindern så tråkig så det gick inte bra med den varianten och jag köpte en uppsättning för att vakuumsuga ur bromsvätskan vid luftningsnipplarna vid hjulcylindrarna i stället. Problemet med den varianten är ju att ibland ser det ut som luften aldrig tar slut i systemet för det kommer småbubblor i all evighet som sugs in genom gängorna på den öppnade nippeln och följer med bromsvätskan ut genom den genomskinliga slangen, och man kan bli fundersam om all luft är ur systemet.
Så jag lossade nipplarna helt och lindade gängtejp runt gängan på nipplarna och drog dit dem igen.
När man sedan lossade lite och de falska luftbubblorna slutade att synas ut i slangen när ingen luft läckte in i gängorna så fick man större fortroende om att luften var ur systemet, och utan någon jättelång testperiod så verkar gängtejpen hindra att fukt kryper ner i gängorna och att rost bildas där, samt med lite hjälp av en spraydutt med lite rostskydd som topping och naturligtvis en gummihatt över nippelns hål.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har börjat med en ny variant på luftningsnipplarna, men det var från början av en annan orsak.
Jag brukar lufta och byta bromsolja genom att tycksätta huvudcylinderns behållare med några hekto tryck direkt eller genom en extra flaska med bromsvätska så det fyller på vartefter i behållaren och inte blir tomt med omstart som följd.
På en bil var behållaren på huvudcylindern så tråkig så det gick inte bra med den varianten och jag köpte en uppsättning för att vakuumsuga ur bromsvätskan vid luftningsnipplarna vid hjulcylindrarna i stället. Problemet med den varianten är ju att ibland ser det ut som luften aldrig tar slut i systemet för det kommer småbubblor i all evighet som sugs in genom gängorna på den öppnade nippeln och följer med bromsvätskan ut genom den genomskinliga slangen, och man kan bli fundersam om all luft är ur systemet.
Så jag lossade nipplarna helt och lindade gängtejp runt gängan på nipplarna och drog dit dem igen.
När man sedan lossade lite och de falska luftbubblorna slutade att synas ut i slangen när ingen luft läckte in i gängorna så fick man större fortroende om att luften var ur systemet, och utan någon jättelång testperiod så verkar gängtejpen hindra att fukt kryper ner i gängorna och att rost bildas där, samt med lite hjälp av en spraydutt med lite rostskydd som topping och naturligtvis en gummihatt över nippelns hål.

M.v.h. JANKRO.
Det bruka räcka att lägga lite tjockare olja med smörjekannan runt nippeln för att slippa småbubblorna, men att gängtape hindrar nippeln att fastna det är ju ett perfekt knep tackar och bugar.

Hälsningar
Peter
 
Toppen