• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bort med TVn

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Bort med TVn

Skulle aldrig förlita mig till exempelvis mobildata eller wifi då tvn ska fungerar var kväll en timme innan sängdags, är min avkoppling innan John Blund, varit på många ställen i Sverige och framför allt i Syd Europa där allt utom satellit är förkastligt baserat på täckning och mottagningsförhållanden, har även boxer för marknätet om jag hamnar där träden blockerar satelliten, men vi är alla olika..
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bort med TVn

IMG_0404.JPG

Då Ritva är handikappad och måste ligga mycket, är Tv.n mer eller mindre nödvändig. Jycken och jag brukar ta en promenad, själv är jag inte särskilt intresserad av Tv.n
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bort med TVn

Varför strula med paraboler och TV-skärmar när man kan se SVT Play med lokala nyheter på plattan? Både direkt och i efterhand.

Dessutom den lokala radiokanalen som jag egentligen inte gillar annat än långt hemifrån.

Som redan nämnts, gammTV tillhör en förgången tid!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bort med TVn

Är det bra att i timmar sitta ett par decimeter från en platta?
Vad blir kostnaderna ? TVn kostar inget.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bort med TVn

Jag föll för reklamförtrycket och körde Boxer ett tag men har nu skickat tillbaka kortet. De flesta programmen handlade om tjocka amerikanska gubbar som mekade med bilar och tjocka amerikanska gubbar som mekade med grävmaskineer och tjocka amerikanska gubbar som köpte och sålde prylar och tjocka amerikanska gubbar som.....

7:an och 8:an hade några bra engelska program som jag emellertid säkert kan leva utan. SVT:s utbud räcker mer än väl för mig.

En sak som förvånade mig var att tjocka amerikanska snutar som jagade unga och smärta, oftast svarta brottslingar, lyckades klara av att springa ikapp dem. Jag tror inte det stämmer riktigt med verkligheten. Ringer man polisen i USA så kommer det massor av bilar med tjocka poliser på nolltid så det är kanske mängden snutar som förklarar framgången. Ett ständigt pågående krig mellan polisen och arbetslösa ungdomar som lockats att försörja sig via kriminalitet. USA kanske borde tänka lite mer på sin fördelningspolitik men det är klart.... Många profiterar på kriminalitet och tjänar stora pengar på den, exempelvis advokater m.fl.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bort med TVn

Tillhör typen som vill veta vad allt kostar, ett exempel 1-2 timmars
Tv varje dag i en månadstid från plattan, vilket abonnemang och till
vilken kostnad???
Enligt vissa experter här till hör TVn stenåldern, tittar man in i en
TV butik blir dom bara större o större.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bort med TVn

Vi reser mest i Europa söder om Sverige och tycker att det är väldigt bekvämt med det ni kallar för gamm-TV och parabol för att slippa tänka på simkort, abonnemang, kostnader mm när vi emellanåt vill kolla nyheter och kanske något annat intressant då och då.
Tycker inte att det är ett dugg struligt, tvärtom.
Hemma fungerar Apple-TV alldeles utmärkt om man inte vill kolla direktsändning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bort med TVn

Är det bra att i timmar sitta ett par decimeter från en platta?
Vad blir kostnaderna ? TVn kostar inget.

Tommy R

Helt kostnadsfritt på flertalet ställplatser/campingar både hemma och utomlands. Även om hastigheten inte är den snabbaste duger den till TV-tittande och radiolyssnande de få gånger man vill se och höra på SVT. Utan reklam!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bort med TVn

Helt kostnadsfritt på flertalet ställplatser/campingar både hemma och utomlands. Även om hastigheten inte är den snabbaste duger den till TV-tittande och radiolyssnande de få gånger man vill se och höra på SVT. Utan reklam!

Vi har aldrig varit i närheten av wifi med husbilen.
En ny fråga, hur länge skulle våra 5GB räcka om vi använde
plattan för TV tittande ca 1 timme varje dag, ingen wifi.

Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bort med TVn

Detta är en ekvation som inte går ihop hos oss.
Först skall vi slänga ut TVn (23 tum) som inte kostar något.
Istället skall vi titta på plattan(10 tum), och dessutom kanske
betala flera hundra i månaden. Förklara gärna ni, som tycker
att TVn är överflödig.
Tommy R
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bort med TVn

I vår bil har vi skippat allt vad TV-tittande sedan många år. I bilen (ny 05) fanns ingen arm, men väl en skjutbar platta som var avsedd för en liten tjock-tv. Den tjänstgör nu som plattform för köksassistenten. Fungerar alldeles utmärkt för att slippa lyfta in assistenten, bara ställa den på plattan och skjuta in den i skåpet.
Ove.G
Vi har som sagt skippat tv i husbilen. Vi tittar inte på dator eller platta heller, enda datauppkopplingen vi använder är wifi på nån camping när vi behöver gå in på banken för att betala räkningar och kolla saldo. Att inte titta på tv betyder mera tid för att promenera, sitta ute under markisen och titta på utsikten, prata med grannar, läsa nån bok, lösa korsord. För ställplatser och campingar duger Bordatlas och ACSI boken gott. För det mesta står vi nånstans i "spenaten" under resorna. I Kroatien är det tyvärr svårt att fricampa så där blir det nån vecka på camping under förflyttning söderut. Börjar man i norra Kroatien i slutet av aug. eller början av sept. kan man utnyttja de billiga priserna på ACSI campingarna.

Ove.G
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Då måste man ändå ha TV-antenn och då kan man lika hjärna ha tv
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bort med TVn

Detta är en ekvation som inte går ihop hos oss.
Först skall vi slänga ut TVn (23 tum) som inte kostar något.
Istället skall vi titta på plattan(10 tum), och dessutom kanske
betala flera hundra i månaden. Förklara gärna ni, som tycker
att TVn är överflödig.
Tommy R

Varför skall du betala flera hundra i månaden?
WiFi ingår oftast i ställplatsavgiften.
På köpet kan du titta på svenska (och de flesta norska) TV-program när som helst.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Bort med TVn

Reste för ett tag sen i en månad i Portugal. Använde inte tv en enda gång..
hade annat för oss på kvällarna, promenader, läste böcker, lagade mat etc, skönt...efter det togs beslutet att nu är det slut med att frakta omkring en barlast som dessutom tar onödig plats. Nästa tur går norrut mot midnattssolen..
inte vill vi sitta bort ett par timmar på kvällen för tv tittande då....sånna är vi.

Kom ihåg när vi avslutade det fasta telefonabonnemanget hemma...som man bara hade kvar av gammal vana.
Saknar inte det heller, med det telenumret försvann alla säljsamtal oxså.:)

Sen till kostnaden...som så mycket annat för oss en... priofråga.
Lägger hellre några hundra/månad extra för att få hyggligt med GB på modemet.
Har inga papperstidningar eller andra prenumerationer.. utan läser allt på nätet och via Readly, utom böcker som vi vill ha enl. "old school"
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

..så det första man pular med är att få bilen i våg ...sen att satellitantennen eller tv antennen ställs in.. märkligt.

Parabolen på vår husbil behöver vi inte krångla med att ställa in. Trycker på on och så letar den upp satelliten själv = klart. Behöver inte heller göra kanalsökningar på tvn då allt redan är klart.
I södra Europa tittar vi aldrig på tv, men regniga kyliga kvällar hemma i Svedala går tvn gärna i bakgrunden.
Däremot skulle vi inte investerat i parabol om det inte redan var monterat på husbilen när vi köpte den.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Varför skall du betala flera hundra i månaden?
WiFi ingår oftast i ställplatsavgiften.
På köpet kan du titta på svenska (och de flesta norska) TV-program när som helst.

Wifi brukar bara fungera hyfsat när det är få användare uppkopplade. När det blir nyhetsdags på kvällen så är så många uppkopplade att kapaciteten inte räcker till för att se på TV njutbart, undantag finns. Plus att man måste använda någon VPN-tjänst för att få tillgång till önskade kanaler.

Med parabol får jag SVT1/2 till Grado i Italien och som längst till La Jonquera vid gränsen Frankrike/Spanien. Längre söderut får jag nöja mig med Utlandsprogrammet på Sveriges Radio, som i mycket speglar P1 plus en SR4 kanal som varierar senast var det radio uppland.

TV via mobiluppkoppling tar ju 10gb+ om dagen om man slötittar lite. Jag som fortfarande använder Europasim har ibland svårt att klara mig med 500mb/dygn för lite surf.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bort med TVn

Klart att det är parabol man skall ha.:yes:
Folk ligger bakom gardinerna och gråter när man trycker på en liten knapp och den fäller upp sig snurrar lite och vipps är allt klart. Det är manligt det:D:D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bort med TVn

Håller med. Var och en får göra som de vill, själv har jag parabol och tycker det funkar bra.:yes:
 
Toppen