• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Bompeng" i Tyskland.

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Danmark har også gratis motorveje.

Jeg betaler genre andre lande som t.ex. Schweitz for brug af motorveje,
Hvor man får mange store tunlar og broer som i format, overgår Tysklands.
I en ordentlig kvalitet.

Tysklands motorveje er dog så elendige - meget elendige, at det er mig uforstående at de vil have penge for sådan noget lo..

Skal vi betale for deres renoveringer og forbedringer ?

En af Tysklands elendige konstruktioner, er selv om venjene er yngre end 20 år, - betonveje.
Elementerne vipper som gamle Østtyske fliser',
og nu forsøger de at stabilisere fliserne" ved at indstøbe stålarmeringer mellem de skæve fliser :rolleyes:

Nogle steder er det så elendigt at en fart på over 80 km/t, ikke kan tilrådes.

TYSKLAND - det er en ommer' som vi kalder det på dansk.
:mad:

Kom igen når der er gode veje at betale for.
Så skal i få 100,- kr årligt hvis de er så gode som Schweiz'es.

Min mening.


Vi förstår inte vilka tyska motorvägar du åker på, men de vi trafikerar är ofta 3-filiga och med nylagd betong !
Ta t.ex. A1 och även stora delar av A7 - helt fantastiska motorvägar med en beläggning som vi aldrig någonsin verkar kunna få i Sverige.

Det enda vi saknar är att vi numera råkar åka husbil i 90-100 km/h - tänk dig en potent Porsche 911 GT3 eller en 911 Turbo i farter över 300 km/h på dessa fantastiska 3-filiga vägar - det du Bredomobil !!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Billigt eller dyrt är helt ointressant i sammanhanget. Vill man ha en europeisk gemenskap då borde den vägskatt man betalar i resp. hemland även inkludera rätten att färdas i de övriga ländernas vägtrafiknät.
Borde vara mer angeläget att få en likformighet inom EU istället för tvärtom.:confused:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

En af de store målsætninger i EU,
er at nedbryde skel og grænser mellem landene.
Alene kan vi fortrænges og glemmes, i fælleskab har vi styrke.
Kina, Indien, USA er ikke alene om at bestemme alt.

Nu har vi fået roamingfri telefon og mobilt bredband i mere end 10 lande - 3 i Danmar er begyndt,
og derfor kan jeg nu deltage i debatten, selv om jeg er i Italien.

Bompenge eller vej-roaming / afgift er imod et EU sammenhæng.

Jeg forstår udemærket lande som kan have store anlægs-omkostninger for veje,
som t.ex. Schweiz og andre bjergfyldte områder.
Schweiz er ikke med i EU.

Vi har en udligning over landbrug,
men findes en udligning over vej trafik-omkostninger ?

Danmark har været tæt på underkendelse i EU for stor beskatning af personbiler og husbiler = dobbelt nypris og skatter.
Jeg betaler nu ca. 16.000 dkr årligt i skatter for en lille husbil. :rolleyes:

Det er på tide at disse forskelligheder tages op til debat i EU.

Med nye kommisærer i EU, håber jeg der vil ske noget snarest.
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Det är något som jag uppenbart inte förstår som alla ni andra (förutom Decker) tycks veta!
Var tar vägtrafikskatten vägen?
I alla år har vägtrafikskatten gott och väl räckt till, för att bygga vägar i de flesta EU-länder.
I nästan alla EU-länder (mig veterligen), även i Sverige, har det t.o.m. funnits ett överskottt som har används till annat samhällsnyttigt. Helt plötsligt (sista tio åren) räcker inte pengarna till vägunderhåll och nybygge av vägar.
Vore det inte lämpligare då att höja vägtrafikskatten istället för att hålla på att fiffla och krångla med konstiga betalsystem som är kostsamma och drar ner nettobehållningen. Vissa EU-länder som t.ex. Tyskland siktar in sig på andra EU-medborgare som målgrupp att finansiera sina motorvägar, de ägna medborgarna kommer tydligen att kompenseras. Var tar EU-tanken vägen då? Några länder har fått kraftiga EU-bidrag (våra skattepengar) att bygga nya vägsystem, sedan tar de ändå tullavgift på dessa vägar fast de inte får enligt EU-reglerna men det tycks de fullständigt strunta i. Danmark och Holland är några av de få länder i Europa som (ännu) inte har vägtull fast de har Europas "bästa"(?) vägar. Hur kommer det sig att vägtrafikskatten räcker i dessa länder? Med råge dessutom! Det är väl ganska uppenbart att det ligger inte enbart èn hund begraven.
Vill man bygga en bro eller tunneln som inte kan finansieras inom vägtrafikskattesystemet, kanske det inte är så konstigt att ta ut en extra avgift av dem som använder den, för att finansiera den. Det må vara så, men att tullbelägga hela existerande vägsystem som tidigare har finansierats med vägtrafikskatt låter magstarkt.
Nu är karusellen igång! Nu blir Holländare och Danskar sura och kommer så småningom att tullbelägga alla tyska bilar som vågar sig över gränsen. Jag har hört de politiska ropen redan: "Det kommer att bli dyrt för tyskarna att transportera sina varor och tjänster via Holland och Danmark. Det är sådana här motsättningar mellan olika nationaliteter som gräver graven för EU. Men det är kanske lika bra det! Vad vet jag?
Men förklara gärna för mig varför vägtrafikskatten räcker i vissa länder men inte i andra?
Julian
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Ett exempel på EU disharmoni.
Det händer att ett land försöker en vild skott.
Ungern kommer att beskatta Internet.
;)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Bosse og Gerd.
Hamburg - Hanover mest elendigt
Köln - Basel mest elendigt
Ulm - Wangen /Allgau
Syd for Kassel elendigt
- og mange flere.
Har været der 2 x i September - Oktober, og kører let til Tyskland med husbil som har luftaffjedring og som må køre fuld hastighed - under 3 ton.
Min hastighed er lidt hurtigere end lastbiler - gennemsnitlig.
Max. 120 km/t.

Prøv lige de Schweiziske motorveje hvor der mellem Geneve - Basel - Zürich kører lige så mange biler som mangetyske motorveje.
Perfekte og er selv Danske motorveje overlegne.

Har netop kørt ved den italienske rivera's motorveje med hundreder af lange tuneller - OK.

Tysklands motor vej standadard er elendig...

Hvis Tyskland vil have særafgifter fra ØstEuropæiske lande - så gør det.
Som Amstel skriver ødelæg ikke EU sammenhænget eller undlad at stemme for flere medlemskaber, som Tyskland ikke vil give gratis brug af motorveje.
Adressen for afgiften, er tydeligvis ikke til hverken Danmark eller Holland...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

På denne simple og billige måde forsøger man i Tyskland at reparere ujævnhederne mellem "betong fliserne":rolleyes:
billig reperation - med elendigt resultat.jpg
Jern-armering mellem dårlig fundamenterede fliser :rolleyes:

Det minder mig om gamle Øst-tyske måder at afskaffe arbejdsløshed på.
Evighedsarbejde.
:(
Hvem vil lægge fliser på ujænt terræng og forbinde fliserne med jern-stænger.:rolleyes:

Man har muligvis lånt andre Europæiske lande, penge fra vej -kassen ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

BredoMobil det är väl enkekt att låta bli att åka till Tyskland...

Jag läser varje dag 2 tyska tidningar och allt för och emot.
Det där med betalnigen tycker jag verkar krångligt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Jeg er EU borger, og betaler til EU via mine skatter.
Danmark er medlem af EU og alle EU borgere kan gratis benytte danske motorveje.
Skal jeg rejse med fly for at besøge Italien, hvor jeg er nu ?
Jeg foretrækker husbil.

Hvis du vil være uden for EU, så bor du i det forkerte land.
Du kan selvfølgelig også undvære bil eller husbil.
:D
- så tror jeg også du er i den forkerte klub.
:D
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Om ja nu tänker köra bil i Tyskland och måste betala skatt för detta.
Borde jag då inte få tillbaka på den svenska vägskatten, eftersom jag då inte sliter den svenska vägen?
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

hur har du gjort tidigare när du åkt utomlands å det har har vart vägskatt eller vinjette fick du tillbaka din skatt då i sverige
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Äntligen!

Snart kan alla onödiga och tröttsamma trafikstockningar, orsakade av Audigänget och deras beundrare, upphöra i Tyskland. Förutsättningen är förstås rejäl övervakning och det är tyskarna riktigt bra på!

Visa bilaga 91534

Autobahn kan miste fri fart - Tyskland - VG

Om det är olyckor du menar så har vi på våra resor sett förvånansvärt få olyckor med tanke på trafikintensiteten. Sedan vi köpte husbil så har vi varje sommar kört ca 5- 600 mil i Tyskland. Visst förekommer höga,ja tom. väldigt höga hastigheter som säkerligen är en bidragande orsak till en del olyckor. Men värre i mitt tycke är alla icketyskar som inte känner till trafikkulturen. Dom har tydligen inte förmågan att läsa av trafiken & anpassa sitt körande efter detta. Likaså skiter de flesta icketyskar i att titta i backspeglar & blinka när dom byter fil. Jag tycker tyskar i gemen uppför sig bra på autobahn & har en välutvecklad trafikkultur som få andra länder. Detta evinnerliga svamlande om att höga hastigheter är orsaken till att olyckor sker är något vi blir itutade här hemma. Alla andra förseelser ser man tydligen lätt på. Orsaken är säkerligen dom stora pengar staten höstar in på sina hastighetskontroller som ger mest i kassakistan.

Bennie
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

"Evinnerligt svamlande om att höga hastigheter orsakar olyckor" uttrycker du det. Jag skulle snarare uttrycka det som att en väldigt liten del av förarna på Autobahn står för nästan alla olyckorna och att jag under de senaste 50 åren har sett massor av olyckor orsakade av fartglada galningar som borde tas bort från det allmänna vägnätet. Självsaneringen är i och för sig stor. men inte tillräcklig och dessa tokar orsakar ofta timslånga köer. Väldigt tröttsamt och jag hoppas verkligen att politikerna i Tyskland gör slag i saken och inför hastighetsbegränsningar på Autobahn!

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

tec708, då skriver jag på en billet och slipper vissa delar av skatten
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

va trött jag blir, blir det vägskatt i tyskland take or live it stanna hemma va de gör med pengarna skit i det å ens skriva får jag tillbaka skatten i sverige om jag är utomlands är det här vuxen dagis eller
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

"Bompeng", vägtullar, broavgifter, färjeavgifter, trafikskatter, miljöavgifter, försäkringspremier för utlandsvistelse, trängselskatter & diverse drivmedelsavgifter (t.ex. kostnader för BlueTec vätskor för minskning av NO2) osv...! Vad handlar det egentligen om? Kan det kanske handla om att vi är "för många" HB ägare med en livsstil som går ut på att bibehålla nyfikenhet & äventyrslystnad som i sin tur går ut på att slippa soffan med Adidas-dräkt & TV-fjärrkontroll i ett "billigt" sommarhus någonstans hemma eller övig Europa? ...eller är man ute efter långtradare som kör dygnet och året runt för att transportera varor till oss?

Hoppas maten från Tyskland blir lite dyrare så att vi blir tvungna köpa närproducerat för samma pris. HB körning med "bom"-avgifter klarar vi säkerligen av! Hoppas också att jag inte har "sårat" någons inställning/uppfattning, för det orkar jag inte med, och ber härmed djupast om min ursäkt i så fall!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Jag skulle snarare uttrycka det som att en väldigt liten del av förarna på Autobahn står för nästan alla olyckorna ...
Jappe

Jag måste tyvärr hålla med Jappe till en viss del när jag väl har sett med egna ögon vad det var för "rester" som fanns med på olycksplatser vi passerat strax efter en händelse (inga namn på bil & MC märken)...
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

ni har nog fattat fel det gällde bom peng vägskatt förstår inte resunemanget det gällde maut på tyska autobahn vem bryr sig om pengarna är öron märkta eller olycker eller svensk vägskatt skall ni åka i tyskland betala ock kör
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

Ja, du har rätt. Men det är väldigt lätt att så sker i "stridens hetta". Jag rättar mig i ledet.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: "Bompeng" i Tyskland.

ni har nog fattat fel det gällde bom peng vägskatt förstår inte resunemanget det gällde maut på tyska autobahn vem bryr sig om pengarna är öron märkta eller olycker eller svensk vägskatt skall ni åka i tyskland betala ock kör

Välkommen till Göteborg tec708, här gäller samma regel, betala & kör!
 
Toppen