• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besviken på företag.

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Idag muntligen gjorde vi ett avtal om att få en beg Kabe reserverad till på måndag då vi skulle prata vidare om hur mkt som skulle betalas med inbyte plus pengar och ev Kabelån. Jag och säljerskan var överens om detta avtal och hur och när jag skulle komma upp, ca 45 mil att åka. Mindre än 2 timmar senare ringer säljaren och säger att bilen är såld till annan!

Vet att det är en välrenommerad firma men även här kan sådant här tydligen ske!

Önskar inte kommentarer hur bra dom är eller hur dåliga dom är! Detta hände mig och kan såklart hända fler.

Caravan i Eskilstuna!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det man kan lära av denna upplevelse är väl att "skriv på nu" fortfarande är det som gäller om man vill ha en viss vara..
Jag klandrar inte säljaren, man kan gissa hur många gånger kunder som sagt att dom skall återkomma sedan inte gör det.

Dyker det upp en kund som omedelbart skriver på, så ja som sagt, jag klandrar inte säljaren/firman.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Det man kan lära av denna upplevelse är väl att "skriv på nu" fortfarande är det som gäller om man vill ha en viss vara..
Jag klandrar inte säljaren, man kan gissa hur många gånger kunder som sagt att dom skall återkomma sedan inte gör det.

Dyker det upp en kund som omedelbart skriver på, så ja som sagt, jag klandrar inte säljaren/firman.
Förstår vad du skriver och menar MEN vi hade haft ett antal mejl mm och jag har även berättat vilken kontakt jag haft med föregående ägare. Nej jag tänker inte driva detta med muntligt avtal etc trots att det finns de som hört vårat samtal.
Tänker att det sannolikt är ngt bra med detta också!

Det stora problemet är väl att när ett intressant objekt dyker upp så inte är det på hemmaplan precis!

Jag är väl av den gamla sorten att det man lovat håller man!
 
F

F.d. 73249

Guest
har även hänt mej någre gångar, men det inte bara bita i det sura äpplet. jag blir fly förbannad o pratar med stora bokstaver.
ett avtal är ett avtal. o skulle alldrig få för mej att göra så själv när jag säljer något.
säljaren kunde ha kontaktat rolf o frågad om han fortfarande var intr för annars har han en kund som tar den.
allt annat är hästhandlare fasoner
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
har även hänt mej någre gångar, men det inte bara bita i det sura äpplet. jag blir fly förbannad o pratar med stora bokstaver.
ett avtal är ett avtal. o skulle alldrig få för mej att göra så själv när jag säljer något.
säljaren kunde ha kontaktat rolf o frågad om han fortfarande var intr för annars har han en kund som tar den.
allt annat är hästhandlare fasoner
Arbetar med försäljning med bla. bilar. Har lärt mig genom åren att jag reserverar enbart efter erlagd handpenning. Majoriteten som vill reservera en bil etc hör inte av sig o går oftast heller få tag på, så om det kommer en köpare som vill göra affär så görs den utan tvekan direkt. Inte speciellt kul att stå kvar med objektet för att man nekat en kund bilen för en som reserverat och sen inte ska ha den/går få tag på.
Hör man av sig och har långt att åka och är på väg så reserveras objektet självklart, men inte för att nån ska fundera några dagar.
Reserverar ej heller nått jag säljer privat men det är jag det då det är min vardag med ibland oseriösa kunder…
 
F

F.d. 73249

Guest
självklart reserverar man inget för att någon ska fundera en dag eller 2.
men har man ett avtal at man typ ska komma dagen efter o köpa tingen
ringer det då nån annan o vill köpa.
då säger jag till folk, att där finns en som vill köpa o ska höra av sej imorn.
ge mej ditt nr så ringer jag om han inte kommer.
det har funkat för mej i alla år
som sagt du är en hästhandlare om vi har gjort upp en deal o jag ska komma dagen efter o hämta
o sen säljer du tingen nån timme efter vi har gjort ett avtal
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
självklart reserverar man inget för att någon ska fundera en dag eller 2.
men har man ett avtal at man typ ska komma dagen efter o köpa tingen
ringer det då nån annan o vill köpa.
då säger jag till folk, att där finns en som vill köpa o ska höra av sej imorn.
ge mej ditt nr så ringer jag om han inte kommer.
det har funkat för mej i alla år
som sagt du är en hästhandlare om vi har gjort upp en deal o jag ska komma dagen efter o hämta
o sen säljer du tingen nån timme efter vi har gjort ett avtal
Jag håller med dig till viss del men trådskaparen skriver inget om att affären är klar utan vill ha bilen reserverad i ett par dagar för att på måndag bestämma inbytesvärde mellanpris och ev lån. Det låter som långt från färdig affär.
 

molle78

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Habo
självklart reserverar man inget för att någon ska fundera en dag eller 2.
men har man ett avtal at man typ ska komma dagen efter o köpa tingen
ringer det då nån annan o vill köpa.
då säger jag till folk, att där finns en som vill köpa o ska höra av sej imorn.
ge mej ditt nr så ringer jag om han inte kommer.
det har funkat för mej i alla år
som sagt du är en hästhandlare om vi har gjort upp en deal o jag ska komma dagen efter o hämta
o sen säljer du tingen nån timme efter vi har gjort ett avtal
Ja du får kalla mig det om du vill, men om du säger till mig att du ska komma imorgon o kika utan att vi vare sig diskuterat pris eller du sett varan hur tänker du då om det som du säger att jag ska ringa upp dig och säga att här står en kund som vill slå till nu, ska du köpa den osedd eller tycker du att jag ska chansa på att kunden som står på plats inte åker till en konkurrent o köper en där? och du sen får förhinder och inte ens kommer eller inte vill ha varan? Du må kanske vara seriös men tyvärr är verkligen en annan där det ganska ofta är så att folk inte återkommer om man bokat en specifik tid på en kväll eller helg etc och det är inte speciellt kul. Har man detta som levebröd så vill man självklart sälja och då väntar man inte om det finns kund som vill köpa nu. Så tycker att dom som tråden handlar om gjorde helt rätt.
Är stor skillnad på om kunden sitter i bil och är på väg samtidigt som nån annan kommer in, då håller man varan men som sagt chansa på att vänta till nästa dag om en köpare finns på plats hade inte jag gjort.
//Hästhandlaren
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Vi åkte 30 mil för att kolla på vår husbil, den reserverades för oss och hade den varit såld när jag kommit fram hade jag inte varit glad. Jag tycker det är säljarens ansvar att förklara vad som gäller vid en ev. reservation, i det här fallet låter det som att ingen reservation har gjorts (iaf inte enligt min tolkning)…
 
F

F.d. 73249

Guest
det står att dom hade ett avtal om att göra upp affären måndag
självklart kommer det in en snubbe o säger jag kommer sen, jag ska tänka lite, då säljer man till nästa man som kommer.
men har man ingått ett avtal, må så vara muntligt, då håller man det man har lovad. punkt slut
allt annat är omoraliskt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag måste ha haft att göra med försäljare som bättre höll vad de lovat eller ev. lite fastare löften,,,, åt båda håll.

En gång så reserverade jag en rätt udda bil femton mil hemifrån till Fredag som var ett par dagar bort.
Jag sa att jag köper den säkert om du inte skarvat i om skicket. Han ringde femton minuter senare och talade om varje repa märke m.m. och lovade att den fanns kvar på Fredag när jag kunde komma.
Den stog där och jag köpte den.... Han sa då att det fanns tre till som ville ha den som han hade skrivit upp på en kölista som han visade. Phuu! sa jag och betalade. (Kanske lite annorlunda för firman hade ett flertal udda bilar som oftast kanske får långväga kunder).

Nästa var en husbil som jag tittade på och funderade på. Efter en vecka så åkte jag tillbaka till den firman, åter ca. femton mil, utan att ha varken talat med någon, eller kollat om den fanns kvar mer än i annonsen.....
Den stog kvar och jag skulle provköra den..... Nja, den är bokad sedan ett par dagar sa försäljaren och kunden skulle höra av sig senast kl 13:00 idag......... Men du kan väl få ta en liten provtur i alla fall och känna på den.
Klockan var bara ca. 10:00 :msn_wall: .
Jag provkörde den, och sa att jag köper den av dig. Han tittade på klockan och sa att då måste du tyvärr vänta tills klockan är 13:00.... men du kan fika och titta runt lite under tiden.
Lite spännande, men tre fika senare så var kl. 13:00, han kom utmasandes från kontoret och sa "Nu är klockan en minut över ett, så den är din om du säger ja fortfarande."
Tiden går och det var ca. 12.000mil sedan, och den står fortfarande ute på garageinfarten :applaus:.

M.v.h. JANKRO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har en kompis som var och tittade på husvagn en lördag. Han bestämde sig för köp och vagnen skulle hämtas på måndagen då även transaktionen skulle genomföras.
Papper skrevs och handpenning betalades.
På måndagen åkte vi för att hämta vagnen (jag var med för att få vagnen därifrån då han inte hade tillräcklig behörighet).
Vi såg inte vagnen på gården och säljaren gick ut och letade utan att hitta den.
Han kom in muttrandes "jag såg den ju imorse" och började ringa sina kollegor.
Det visade sig att en annan säljare sålt vagnen på fredagen och glömt att sätta i en såld skylt och den lämnades ut innan vi kom.
Min kompis fick givetvis tillbaka sina pengar men det rök var sin semesterdag och 40mil i soppapengar :-(
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi skulle köpa en husbil genom Svea Husbilar, vi propsade på att betala handpenning.
men det behövdes inte - utan kom på måndag så löser vi det hela var svaret.
Klockan var kvart i stängning på lördagen. Söndagen hade de stängt.
Runt 14-tiden på söndagen kom ett SMS, där det stod att husbilen var såld…
Lite udda kan jag tycka, och man blev rätt förbannad just då.
Men vi hittade en bättre lite senare, så det kanske var ödet…
 
Toppen