• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Besikta husbilen Billigt

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besikta husbilen Billigt

Jag besiktigade hos Opus i Linköping härom dagen.
Gaskontrollen bestod av bortkoppling av flaskan, anslutning av pumpblåsa med manometer och backventil.
Först trycksattes systemet och kontroll av ev tryckfall.
Sedan testades tändsäkringarna på spisens plattor och det samma med kylen.
Hade jag haft gasolvärme hade det också kollats.
Sist så fick systemet stå trycksatt medan resten av bilen besiktigades.
Och så fick jag en klisterlapp :)

Detta är ju ett skämt när det gäller provtryckning av gasolanläggning. Vid all provning så belastas provobjektet högre än driftsläget för att ha en säkerhetsmarginal. Eftersom regulatorn är med vid kontrollen så blir ju trycket ALDRIG över 30 mbar hur mycket besiktningsmannen än pumpar upp trycket. Än värre är att dom inte förstår att kontrollen är verkningslös & dom har mage att ta betalt för detta.

Vid provtryckning hos en seriös husbilsfirma kopplar man bort tub OCH regulator. Sedan pumpar man upp trycket till 1,0-1,5 bar & kollar efter en stund (kommer inte ihåg tiden) att trycket är stabilt. I detta läge är alla kranar öppna men förbrukare stängda. Ett fallande tryck tyder på läckage som lokaliseras genom att stänga alla kranar, pumpa upp trycket igen & öppna en kran i taget för att lokalisera läckaget.
Detta kostar lite mer än hos ett besiktningsföretag men då vet man att det är riktigt gjort på ett säkert sätt.

Bennie
 
H

hianders

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Vi besiktigade hb 3500 kg i Hedemora 6 oktober 2015 och det kostade 360 kr (betalades dagen innan på nätet). 390 kr vid besöket annars. Samma pris och villkor i Avesta. Detta gäller hos Svensk Bilprovning.

Hasse o Inger
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

De trevliga grabbarna i Ystad har tyvärr höjt priset för tung husbil till 600:- (tidigare 500:).
Hos Carly står det fortfarande 500:-.

Även om priset höjts från 500 till 600 kronor så står det sig väl i jämförelse med de allra flesta stationer som tar uppåt 800 och 900 kronor och ibland ännu mer.

Enligt deras prislista så gäller priset 600:- inte enbart tunga husbilar utan husbilar utan luftbroms över lag.

Så, detta årets besiktning kommer att ske i Ystad för vår del. Måste då åka från Kristianstad, 9 mil enkel resa, men vad gör väl det, Ystad med omgivning är fint och vi kommer att ta det som en av alla våra utflykter.

Hälsningar Fy & Bi:):)
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Besikta husbilen Billigt

Besiktade husbilen (4500kg) i Göteborg hos Bilprovningen igår, 795kr.
Gjorde en priskoll hos andra aktörer.
DEKRA har samma pris 795kr.
Besikta 849kr.
Alla priser utan gasolkontroll.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Jag besiktigade våran husbil hos Besikta förra veckan.......
Iom att det är smörjning på våran bils bakaxel så knallade jag ner i gropen och tryckte i fett i den....de tittade lite konstigt på mig;)
 

MBL29

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
579
Medlemskap
2024
Sv: Besikta husbilen Billigt

Dekra i Karlstad tar 480kr för alla husbilar i år 2016
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Vilka HB????
Jag kollade med Dekra idag o i Gävle o Karlstad tar de 790 kr för 4250 kg HB, Sv Bilprovning i Falun tar 795 kr för samma HB.
Verkar inte finnas någon som har lägre priser denna vår, tar tacksamt emot uppgifter
på stationer som har lägre avgifter
 

MBL29

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
579
Medlemskap
2024
Sv: Besikta husbilen Billigt

Ta kontakt med Dekra stormgatan 22 Karlstad 010-4553030
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Tack! Ska kolla imorgon. Dekra har ju bara ett 0771 nummer på hemsidan.
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Har nu ringt Dekra Karlstad och de vill ha 480 kr för att besiktiga HB 4250 kg. Nästan halva priset mot övriga som tar 790 kr eller mer.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Besikta husbilen Billigt

Jag gjorde en provbokning via deras hemsida på min husbil (4500kg) hos Dekra i Karlstad, pris utan gasolkontroll 795kr.
Kanske billigare om man ringer..?
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Ja på hemsidan vill Dekra ha 795 kr, får väl hoppas att killen som svarade i telefonen i Karlstad håller ord dvs 480 kr. Ska försöka boka tid i samband med årsmötet ca 2x5o km från Kristinehamn.
Ha en skön helg.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Besikta husbilen Billigt

Det är bara 3 städer som dom kan besikta över 3500 kg

Menar Du att det är Dekra som bara har tre besiktningsställen i Sverige för tunga fordon ? Tycker det verkar magert, t.ex. Opus har ett stort antal sådana, vet däremot inte om dom kan matcha priset, det verkar nästan oslagbart

Ha det bra in i nya året önskar
Hasse & Ingegerd
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Är det fortfarande Ystads Bilbesiktning som tar minst betalt för tunga husbilar, 600:-, eller finns det fler med lite mer hyfsade priser?
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Besikta husbilen Billigt

Hej!
Hoppsan, varför skall vi husbilsägare alltid klaga på priser i olika former,det är campingavgift, ställplats och nu besiktning, så vad blir nästa "gnällområde"?

Jag tycker så här, har vi råd att köpa en husbil, allt ifrån 500 t -- flera miljoner, så var det väl bedrövligt om vi inte skulle ha råd med en besiktning, eller hur tänker ni som är beredda att köra en massa mil bara för att spara 300 kr???? Kostar det ingenting att köra bilen dom här milen????

Jag ber om ursäkt, men ibland går "gnället" för långt.
Lydde
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Besikta husbilen Billigt

Hej!
Hoppsan, varför skall vi husbilsägare alltid klaga på priser i olika former,det är campingavgift, ställplats och nu besiktning, så vad blir nästa "gnällområde"?

Jag tycker så här, har vi råd att köpa en husbil, allt ifrån 500 t -- flera miljoner, så var det väl bedrövligt om vi inte skulle ha råd med en besiktning, eller hur tänker ni som är beredda att köra en massa mil bara för att spara 300 kr???? Kostar det ingenting att köra bilen dom här milen????

Jag ber om ursäkt, men ibland går "gnället" för långt.
Lydde

Det är väl inget fel i att man vill betala så lite som möjligt för en vara eller tjänst. Om det sedan är värt besväret för att tjäna några kronor är ju sedan upp till den det gäller. Jag tycker att det är bra att vi medlemmar delar sådan här information samt diskuterar detta & andra HB-relaterade kostnader med varandra. Du skriver också "har vi råd att köpa en husbil, allt ifrån 500 t -- flera miljoner". Det är ju inte alla i klubben som har husbilar i det segmentet, alla är ju inte "fullsketna av pengar" utan vanliga pensionärer som försöker hålla nere kostnaderna för att kunna idka husbilsliv på ålderns höst trots en moderat pension. Men det är klart, har man gott ställt så varför bry sig?

Bennie
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Sparade 350:- på besiktningen igår i Ystad. Gick in på Boka Besiktning - Jämför alla besiktningsstationer! - Carly.se och fick upp en utmärkt jämförelse mellan alla bilprovningar inom ett par mil.

Den där sidan du hänvisar till är värdelös.
När jag slår in mitt postnummer så visar den att det är 66 km till Skellefteå och kostar 430 kr, men i verkligheten är det ca 170 km och kostar 350 kr.
för personbil
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Besikta husbilen Billigt

Hej!
Hoppsan, varför skall vi husbilsägare alltid klaga på priser i olika former,det är campingavgift, ställplats och nu besiktning, så vad blir nästa "gnällområde"?

Jag tycker så här, har vi råd att köpa en husbil, allt ifrån 500 t -- flera miljoner, så var det väl bedrövligt om vi inte skulle ha råd med en besiktning, eller hur tänker ni som är beredda att köra en massa mil bara för att spara 300 kr???? Kostar det ingenting att köra bilen dom här milen????

Jag ber om ursäkt, men ibland går "gnället" för långt.
Lydde

Det har inte det minsta med att göra om man har råd eller inte, det är för min del mera en principsak att undvika de företag som i samband med privatiseringen chockhöjde avgiften över en natt för tyngre bilar.

Självklart missunnar jag inget företag att tjäna pengar, har själv varit företagare i många år men när t ex Besikta i Trelleborg, där jag alltid besiktat våra bilar tidigare, mer än dubblerade avgiften i samband med övertagandet från Bilprovningen tyckte jag de gick för långt och jag bryr mig inte ett dugg om att det kostar en liten slant att köra till Ystad.
Och förutom att YBB sköter det bra är Ystad en trevlig stad att besöka.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Besikta husbilen Billigt

Det kan variera mellan städerna. I Mölndal kostar det 405:- för 3,5t och i Kristianstad "bara" 359:- (förbokning med samma datum och förskottsbetalning)

c4.jpg

Undrar varför det är 46:- kronor billigare just i Kristianstad? Vi servar vår bil just i Kristianstad så varför inte besiktiga den där också, allt under samma utflykt!
 
Toppen