• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Den bil vi har idag köptes ny i Sverige till ett pris under tyskt pris.
Och den bil vi böt in fick jag mera för i inbyte än vad jag begärde privat här på klubbens sida så den affären kunde inte ha blivit bättre.

Men som jag skrev tidigare så köper man där det är billigast.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Som jag sagt. Mellanskillnad avgör.

Glöm detta, Antingen köper man hemma eller i Tyskland. Men ok sälja hemma. köpa borta. Den tid är nog borta.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Viana,jag tycker du nedvärderar de svenska husbilsköparna,vi som köper svenskt är nöjda med det,och Ni andra som åker till Tyskland är nöjda med Era inköp av husbilar,låt var och en bestämma var och vem vi vill handla av.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Själv skulle jag inte göra ett köp för närmare millionen av en som säljer sin importerade bil en till två gånger om året. Utan garantier, fukttester och verkstadsbackup. Vad är det för bil jag får? Är det en av dom hyrbilarna som kommer som skållade troll när man är nere i Tyskland.
Vem vet.
När jag köper husbil, gör jag det för ett antal år framåt, och då vill jag ha hela paketet. Med garantier, service, få fram reservdelar och inte behöva stå sist i kön när jag behöver hjälp med någonting.
Därför handlar jag hos BiÖ.
MVH. Krister.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Det är ju många som köper och säljer sina hus utan mäklare. Men man skulle med lite välvilja kunna likna de seriösa svenska husbilsförsäljarna som "husbilsmäklare" med kvalitets-garanti. Särskilt då BiÖ, Vinslövs fritid och Bromölla husbilar. Några mindre, men ändå duktiga och trevliga är de i Norje-Boke och i Ystad.

Att köpa av privatpersoner är ju rena lotteriet. Och dom som snackar mest och säger att dom kan allt om husbilar är ena riktiga skojare.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Ja trådarna går i varandra, men jag svarade på en annan tråd för lite sedan som tangerade just det som den här tråden nu handlar om.

Då skrev jag så här och det gäller fortsatt;

Vi bor inte och är inte skrivna i Sverige, men har sommarhus här och tillbringar rätt mycket tid i Sverige under sommaren.

Det fanns absolut inget självklart i att vi skulle köpa vår husbil i Sverige och ha den på svenska plåtar. Efter att ha vägt ett antal parametrar för och emot så valde vi att köpa husbil i Sverige och av svensk handlare.

Nu är vi inne på vår 4:e husbil och bara bytt med svenska handlare. Kanske lite dyrare, men mycket enkelt och vi känner oss trygga och nöjda med den modellen.

Om jag sedan tittar bakåt och ser vad vi fått för vårt inbyte, betalat i mellan, så tror jag faktiskt att vi skulle haft en mycket dålig timlön om vi i stället gjort affärerna att sälja privat och köpa i t.ex. Tyskland.

Det generösa svenska garantipaket som följde med vår senaste bil värderar jag högt, eftersom jag är en teknisk idiot. Men ringa kan jag, ringa till återförsäljaren när jag får problem. Sånt är jag villig att betala en slant för.

Skall tilläggas att jag tidigare importerat ett par sportbilar från Tyskland, så jag kan och vet att det ofta är en bra affär. Nu är det bara så att en husbil för mig är ett mycket mera komplicerat fordon än t.ex. en Porsche.

Ja, det var min syn på saken, byggd på en teknisk idiots förutsättningar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

För min del utfaller analysen i totalt motsatt riktning än de ovanstående inläggen.

Jag är mycket rädd om mina hundratusenlappar!
Om jag skulle få problem som jag inte kan lösa själv med en bil köpt i Tyskland;
-så kan jag låta flyga in en Tysk serviceman,
-låta honom bo på fint hotell,
-laga min bil och ändå ha tiotals 10 000 lappar i lägre kostnad än att köpa husbilen i Sverige.

Ett billigare allternativ är att frakta husbilen på trailer till Tyskland för lagning.
Skulle vara billigare än ovanstående allternativ.

Ovanstående gäller i det extremt osannolika fallet att husbilen inte kan lagas i Sverige, av någon anledning.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

En del onyanserade inlägg och obehagliga misstänkliggöranden i tråden, men jag väljer ändå att skriva.
För några veckor sedan stod jag i valet mellan två systerbilar: Weinsberg LEV, båda samma årsmodell, den ena körd 926 mil och den andra 1.200 mil, med ungefär samma rejält påkostade utrustning. Detta är ingen lätt bil att finna på marknaden, men av en tillfällighet båda dessa ute samtidigt. Den ena hos en svensk handare (Forsbergs i Hyssne) och den andra i Tyskland (Heinz & Linse). Den svenskreg förvisso dyrare, men med rejäl prutmån vid kontantköp och med ett så attraktivt inbytespris på min gamla bil att det ekonomiskt blev mer lockande än att köpa den tyska bilen.

Tyvärr kunde den svenske handlaren inte ordna ett godkänt drag för de 2 ton som krävs för min fiskebåt varför jag inte hade annat val än att handla i Tyskland, där märkesverkstaden raskt monterade draget, fick TÜV-godkännande och draget infört i registreringsbeviset.

Nu får jag lov att försöka sälja min påkostade och välskötta gamla husbil till våren, men betackar mig från antydningar om att jag därmed skulle vara något slag av ljusskygg skojare!

För den som inte har grundkrav på att husbilen skall vara utrustad med inkopplingsbar 4WD och lågväxel/tillsatsväxellåda så är livet enklare.

aake
 
F

F.d. 55268

Guest
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Signaturen Wintercamper blandar inte ihop äpple och äpple utan äpple och päron. Hans angivna priser stämmer inte alls och tillhör både äldre årsmodeller och halv integrerade husbilar som är mycket billigare. I vissa fall anges inte heller rätt årsmodell utan första reg datum på mobile.de. Man kan ibland se det bl a på antal hkr.

Leif
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Rättelse !
Har blivit upplyst om att Biö lämnar 12 månaders garanti vid begköp av husbil. Självklart ska rätt vara rätt, jag ber om ursäkt för den felaktiga sakinformationen ang 3 mån garanti. 12 månader gäller och inget annat.

MEN, det förändrar ingalunda mina ståndpunkter i frågan.

Jag har avverkat följande husbilsmärken: solifer, hymer, lmc, burstner och dethleffs. Samtliga fordon har haft Ducaton som chassi, alltid med den största alt näst största motoralternativet. Nyttjandet av bilarna har skett flitigt med långa resor, ex till Portugal och södra Spanien. Jag har semestrat med husbilar under perioden maj-oktober, ungefär så ser mitt användande ut. Under dessa 15 år har jag bytt två framhjulslager, en vanlig sjuka på Ducaton.

Jag har ALDRIG någonsin haft något problem vad avser fukt/läckage i bodel. Jag har eller ALDRIG någonsin haft problem med bodelen/apparater i bodel som varit av den karaktären att verkstad måste uppsökas. Bara för kännedom, jag kanske bara haft tur alt håller husbilar av erkänt etablerade märken en bra kvalite.

Andreas
 

viana

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Kenth, du drar väldigt många människor över en kam när du påstår att privatpersoner skulle vara några skojare.......

Självklart finns det skojare därute, men har man huvudet en aningen på skaft så brukar det inte vara alltför svårt att genomskåda dem.

Många tycks också tro att andelen oseriösa av någon anledning skulle vara högre i tex Tyskland jmf med Sverige. Hur denna myt tillkommit vet jag inte. Den som tror att Sverige är befriat från skojare som tex manipulerar mätarställning, han är blåögd och naiv.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bengt i Örkelljunga "eu-anpassar" begagnatpriser på husbilar

Kopierar in ett inlägg som jag skrev i annan tråd då det även har koppling till Bengts Eu-anpassning..
"Hittade av tillfällighet en av mina gamla husbilar till salu hos Bengt i Örkelljunga | Husbilar och husvagnar finns i ett stort urval. som någon sa hade "EU-anpassat" sina priser. Förstår inte var den EU-anpassningen innebär ..
Den här husbilen Dethleffs A 5881 -07 | Skåne importerade jag 2008 och sålde vidare privat efter vår semester -09. Priset idag 4år och xtusen mil senare är betydligt högre än vad jag gav när jag köpte den.
När jag hade den ute på blocket blev jag kontaktad av flera säljare som sa att jag förstörde marknaden och sålde för billigt . Jag har aldrig förlorat en krona på våra fritidsfordon, däremot försöker jag inte gräva guld på andras okunskap. Kan jag hjälpa till att sänka priserna på svenska marknaden är jag bara glad då det ger fler möjligheter att komma ut o campa."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen