• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behövs ingen skutkänsla längre?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Hej!
Östen Mäkitalo (mannen bakom NMT) sa en gång att på hans tid gjorde man mobiltelefoner som folk efterfrågade, men senare vad som var tekniskt möjligt. Det resulterar i att man kanske snart sagt kan göra allting - utom att ringa.

Paralellen till husbilar är att exempelvis 3,5 t i dag har så mycket utrustning (ex. sitt och liggplatser) och utrymme (ex. garage) att man bara i mycket speciella fall kan använda allt samtidigt. Därför har branschen angett "i körbart skick" med ex. begränsad mängd vatten för att reducera vikten så att man kan utnyttja sitt och liggplatser. Det borde väl just vara max. vatten man behöver om man är fler.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Men, även om det finns massor av förvaringsutrymmen behöver man ju inte fylla dom med mer än man behöver? Samma med vatten och bränsle, det finns nästan alltid att få tag på. Om jag skall åka 25 mil, varför skall jag ha 120L diesel i tanken, om jag skall vara ute över en weekend, varför skall jag ha 200L vatten med mej när 50L räcker. Det är väl bra om man har möjligheter, då kan man ju planera som man vill?! :)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Hej!
Med resonomanget undrar jag varför du alls har en bil med plats för 120 liter diesel och 200 liter vatten.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Ganska enkelt egentligen, jag har möjligheten att välja, vill jaq stå still några dagar på ett ställe där jag inte får tag i vatten så lätt, då fyller jag upp mera, men det säger ju inte nödvändigtvis att jag ständigt måste köra omkring med fulla tankar. Både vatten och bränsle brukar ju vara ganska lätt att få tag på! Finns ju normalt ingen anledning att skjutsa runt det 50-100mil. När jag var grön på det här med husbil blev det nog ofta så att man fyllde upp alla tankar maximalt före en resa, sedan kom man hem med kanske 100L vatten som man bara transporterat runt och sedan tappade av. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

När vi åker ut över en helg kan ju 30-40 liter räcka men om vi åker ut för att vara borta någon vecka eller mer så tankar jag fullt. Att åka runt & leta vatten vill jag undvika i görligaste mån. Det har hänt att vi varit ute 3-4 veckor utan att behöva fylla vatten & det har varit väldigt praktiskt. Vi brukar alltid använda de duschmöjligheter som vi stöter på under resan, tvätta underkläder & sockar mm brukar vi passa på att göra där vi duschar så det går inte åt så mycket vatten. Vi har även 2 kassetter med oss så tömning av svartvatten blir kanske med 1,5-2 veckors mellanrum. Dubbla pc10'or med automatisk omkopplare har vi också & flaskorna räcker nästan hela sommarhalvåret. Det är bara dieseln som vi måste fylla oftare. Så gör vi & vi har funnit detta vara bra & bekvämt. Alla har ju sin åsikt & detta är vår.:)

Bennie
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Jag kan hålla med trådskaparen.
Vi betalade mindre och fick mer, jämfört med nyare bil.
(tycker vi)
Flair 07 VS Flair 09 och nyare.

2007
Flair 07.PNG


2011
postadsuk.com-niesmann-bischoff-flair-8000i-cebw-iveo-daily-luxury-a-class-motorhome-hampshire.JPG
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Intressanta åsikter om husbilar och hur folk resonerar. Det tycker jag är väsentligt, att man har en tanke bakom sin husbilsval. Speciellt när man har haft flera.

Jag använder min husbil mest för avkoppling, resan i sig är egentligen en ursäkt för att vistas i husbilen. Jag minns tidigare då själva resan var huvudsyftet och då planerade man minnsan varje nattplats och vad man ville se. Sedan kom vi på att det oplanerade gav mest. Man hade liksom inga förväntningar av resan och således inga besvikelser då planerna oftast inte stämde med verkligheten på plats. Sedan kom vi på att utan ett mål var det svårt att komma hemifrån alls. Någon mål eller syfte borde man ha.

Vi har exempelvis åkt till bretagne för att äta äppelknytor och smaka på cider. Very Wise. Sådant talar man inte högt för någon, för det är inte bara oseriöst utan också lite mysko. Folk tar en sådan förklaring som att man vill inte berätta den riktiga anledningen för resan. Det finns tokigare exempel också, kan jag lova. Men varjefall, under sådana resor har vi åkt efter impulser både dit och hit. Man springer på oväntade händelser och platser under en så lös planering. Trivs vi någonstans kan vi dra ut det hela utan att behöva stressa vidare. Under sådana resor har man lite tid över och man kan verkligen supa in atmosfären i bilen. Det skall vara lite "murrigt" och hemtrevligt. Ljuset lite dämpad och hundarna mätta. Varmt skall det också vara, men inte sommarhetta. All teknik så som kylskåp, webasto, den vattenburna värmen, alstrar sina egna ljud. Alltsammans är som en symfoni för mig som har skruvat dit dessa prylar. Likaså med andra detaljer som vi har förbättrat/ändrat. Arbetets glädje. Därför tycker jag speciellt om husbilar där någon har gått fram utan kompromisser. Det liksom hedrar ägaren. Inte så att jag skulle vilja ha det så, men jag kan se det framför mig hur ägaren njuter i sin bil.

Det behöver inte vara en hembygge eller en totalt omgjort äldre bil, för ibland händer det att förbrukaren och fabrikören var på samma spår. Huvudsaken är trivseln.
Hundar ger en extra moment för mig ang. trivseln. Också katten. De har liksom sin egen vilja och mycket känsliga för "stämningen" i bilen. Men ack vad de är snara att njuta om allt stämmer, då vill de bara vara. Vi människor är lite otränade för det, speciellt vi från Norden. Luther sitter på axlarna. Det är en stor konst att inte göra någonting.

Något vi medvetet har undvikit är att fastna i rutiner. Rutiner är liksom tvångstankar som käkar upp din tid. Inte ens bestämda mat tider. Graden av hunger får bestämma menyn och tidspunkten. Ibland blir det bara kaffe hela dagen och avslutas med åtta croisanter på kvällen. Säkert hur nyttigt som helst. Men hellre en något tidigare död än ett radhusliv i husbilen...

Inte heller har vi TV i bilen. Också principbeslut. För få bra program. Jag gillar i för sig reklam inslag i latino länder. Lustigt att se vilka trådar de rycker i för att sälja bilar eller tvättmedel.
Vi läser böcker istället, helst äldre från 50 - 60 talet då literaturen hade en höjpunkt enl. oss. Ibland högläser hustrun i något så intressant och välskrivet att man vill inte stanna bilen utan vill forsätta att köra till världens ände... Och kanske är det vid sådana tillfällen som trevnaden når sitt maxium, mörk natt, glest trafik någonstans i södra Frankrike betalfri väg och dieselmotorn spinner med låga varvtal som överröstas av hustruns röst medans kaffet doftar lockande i muggen bredvid ratten....
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Samma inställning har vi, ingen tv, ingen internetuppkoppling, tar in på nån camping ibland för att kolla mail/bank. Varsin cykel, enkel 3 växlad. Varsin bekväm stol ett bord. Varsin enkel pall att sitta på vid fikapauser vid vägen. Exempel på hur vi reser: under en resa i Italien, varit på väg i 3 veckor, satt lite sydöst om Rom och funderade om vi skulle vända hemåt och ta det sakta genom moseldalen norrut. På morgonen kom vi på en annan ide, vi drar till Sicilien, sagt och gjort, ny inställning på GPS:en och 3 dagar senare var vi på Sicilien och stannade 3 veckor, tog färjan Palermo- Genua och sedan raka vägen hem. Visst är det härligt att inte ha några planer, bara dra dit man tycker.
Ove.G
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Ganska enkelt egentligen, jag har möjligheten att välja, vill jaq stå still några dagar på ett ställe där jag inte får tag i vatten så lätt, då fyller jag upp mera, men det säger ju inte nödvändigtvis att jag ständigt måste köra omkring med fulla tankar. Både vatten och bränsle brukar ju vara ganska lätt att få tag på! Finns ju normalt ingen anledning att skjutsa runt det 50-100mil. När jag var grön på det här med husbil blev det nog ofta så att man fyllde upp alla tankar maximalt före en resa, sedan kom man hem med kanske 100L vatten som man bara transporterat runt och sedan tappade av. :)

Så tänker inte jag, när jag bestämt mej för att fylla vatten/diesel så fyller jag fullt, kan inte hitta en enda anledning att inte göra det :msn_weird:
möjligtvis ekonomiska, men då får man väl köra mindre :(
Vi har köpt husbil för att må bra den begränsade tiden vi har i den och uppskattar komfort lyx bekvämligheten, äkte med camper tidigare, usch :p:
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Jag har nog skrivit det tidigare och med risk för upprepning så skriver jag igen, vi skulle aldrig fylla vattentanken mindre än fullt när vi har chansen att fylla. Vi vet ju inte när vi skall stanna för natten eller för några dagar. När vi så plötsligt hittar platsen med stort P vill jag inte ägna tid åt att leta efter vattenpost eller vattenkran. Det kan ju vara miltals till en sådan. Alltså gäller det att fylla fullt så ofta det går.

En anna sak som vi kommit på under senare år är markisen. Vad skall man med den till? Det är ju många år sedan vi hade den utvevad sist. Men vi semestrar ju oftast på lite udda tider, inte mitt i sommaren och inte till de varmaste platserna vilket kanske är förklaringen till att den inte kommer till användning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Förstår liksom inte hur man mår mindre bra för att man inte skjutsar runt en massa onödigt vatten eller bränsle, ingetdera är svårt att få tag på när man behöver det? Kanske ett utslag av vår svenska trygghetstörst? Vi har många andra viktiga saker att ta med oss! :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Jag har nog skrivit det tidigare och med risk för upprepning så skriver jag igen, vi skulle aldrig fylla vattentanken mindre än fullt när vi har chansen att fylla. Vi vet ju inte när vi skall stanna för natten eller för några dagar. När vi så plötsligt hittar platsen med stort P vill jag inte ägna tid åt att leta efter vattenpost eller vattenkran. Det kan ju vara miltals till en sådan. Alltså gäller det att fylla fullt så ofta det går.

En anna sak som vi kommit på under senare år är markisen. Vad skall man med den till? Det är ju många år sedan vi hade den utvevad sist. Men vi semestrar ju oftast på lite udda tider, inte mitt i sommaren och inte till de varmaste platserna vilket kanske är förklaringen till att den inte kommer till användning.

Markisen har vi tagit bort av samma skäl, den bara åkte med, men användes aldrig! :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Förstår liksom inte hur man mår mindre bra för att man inte skjutsar runt en massa onödigt vatten eller bränsle, ingetdera är svårt att få tag på när man behöver det? Kanske ett utslag av vår svenska trygghetstörst? Vi har många andra viktiga saker att ta med oss!

Vi tar med oss allt vi vill ha/behöver. Inklusive fulla tankar.
Skall för övrigt montera en extra tank så jag får med ca 250 liter totalt.

Det finns ingen som helst nackdel att fylla alla tankar när tillfälle ges.
Jag ser bara fördelar när man har chassi till det.

Om man vänder på det, varför i all världen skulle man INTE fylla tankarna?
(Om man har chassi till detta?)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Michael S hadde en bra illustrasjon med Flair 07 og 11, der fikk designere fra Hymer herje fritt med 09 modellen. Men ser en på 2015 modellen så ligner den på de gamle frem til 2008 modellen. Kundene etterspurte den eldre no nonsens utgaven i stedet for Flair Serie 4 - så fabrikken produserte i ett år både 8000 og 800 modeller hvor 800 er Flair serie 3 med nytt namn og noen få forbedringer som fungerte i serie 4.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Det var roligt att läsa den här tråden i mångt och mycket stämmer den med min egen uppfattning.
En del känner trygghet i det som är nytt och "fint" själv känner jag en otrygghet att inte helt kunna greppa hur husbilen fungerar och hur man enkelt lagar enkla fel under resan.
Många som handlar reser inte så långt finns nog ganska många bryggseglare. En del tycker kanske om känslan av att kunna resa bort men har inte modet ellet viljan att göra det, andra skaffar husbil just för att kunna göra just det.
Vi som har äldre bilar är faktiskt i skuld till de som köper nya och tar de ekonomiska konsekvenserna och åker ett antal ggr tillbaka och fixar alla fel som det vad jag förstått är legio i branchen..
Vi som har äldre bilar åker sämre och långsammare men det finns inget som säjer att vi sover eller äter sämre, husdelen går egentligen inte göra mycket med ifråga om de grundläggande behoven, det mesta nytt är ju bara bling bling och ögongodis.
Ett exempel är de framåtvända stolarna som är omöjliga att sitta bekvämt i och det får många betala för fast de aldrig har några som sitter i dom under resa, varför ska de vara så obekväma som sista raden hos ryan air?
Tittar på vilken husbil alla spanienresenärer har och det verkar vara ganska nya för det mesta på forumet, de flesta är en bra bit över pensionsåldern förmodligen har någon obehövlig sommarstuga fått ge vika för husbilsdrömmen.
Jag beundrar de som tar tag i livet och gör något av det reser och ser något nytt, sånt vill jag också göra fast man är fattig och gör det bästa man kan av sina möjligheter en del går att kompensera med kunnande och envishet och alla dem på husbilsklubben som ständigt ställer upp och hjälper till, det är en unik tillgång utan den hade jag aldrig kommit någonstans.
icon14.gif
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Denna tråd är en glädje att läsa. Kul att se hur andra ser på detta med husbilslivet. Man känner igen sig i mycket. Att ha en husbil är roligt oavsett om den är ny eller gammal, med eller utan bling-bling. Husbilen är ett sätt att sätta guldkant på tillvaron.:)

Bennie
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Min bil har skutkänsla,med nåtat golv blanka luckor,skinklädsel, massor av bling bling ,22tum tv med dvd hydraliska stödben, markis ,massor av mys faktorer ,,varför skall man inte ha detta, det är mitt val,mvh håkan:):)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Behövs ingen skutkänsla längre?

Alla har sitt fria val, det ska respekteras, om alla tyckte som mej vore världen bra grå och tråkig. Leve oliktyckandet och låt oss leva det liv vi själva vill, ingen har rätt ingen har fel. Alla ska ha rätt till sin åsikt (så länge det inte går ut över nån annan)
Ove.G
 
Toppen