• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2024
Har en Burstner 604. Har fått problem med kranen i köket. Den droppar hela tiden. Var på Östgöta camping och dom sa att man måste byta hela kranen. Är det verkligen så? Kan man inte bara byta packning som man gör hemma? En ny kran kosta 849kr.Jag tycker det är lite mycket pengar. Är det någon som vet?
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Behöver hjälp

Gav mig på kranen i går. Förbaske mig tror jag att den där Knut är ett geni! Förutom enstaka svenska stav(språk)fel...;) Som han beskrivit var handtaget gängat in i kranstommen och sen var det lite urmakeriplock, delarna lossades allteftersom. Såg ganska fräscht ut, men rengjorde åtomliga delar. Fast kom aldrig åt själva rördelen av kranen. Studerade lite noggrannare, märkte att tätningen som jag nog tyckte skulle vara nere i hållaren endast med lätt våld kunde pressas ner så den täcktes. Finns ett ganska rejält glapp upp och ner där. Istället noterar jag till min förvåning att vid vattentryck lyfte den delen ett par cm uppåt och det bildades en pöl där rör och hållare möts. Kanske är det någon tätning underifrån i sviveln som är defekt? Verkar ändå inte som just den delen är demonterbar så det får nog bli ett kranalternativ.
Såg att Michael skrev att det är original i Adria men bytt ut den mot annan kran. (Hittade förresten original på tyska sidan). Med tanke på det runda ganska vida diskkärlet känns den ganska optimal med stor radie och höjden. Tror den är original i denna modell av Eura också.
Någon som kanske har tips på liknande typ här vore jag tacksam.

Mvh Marita
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Behöver hjälp

Hej

Har man tryckbaserat system i husbilen kan man köpa en helt vanlig köks-blandare
I vintras frös bägge mina kranar sönder med läckage som påföljd.
Istället för att köpa från Concorde köpte jag en billig kran på IKEA för 79:-.

Concorde har en egen special-blandare med slang som man kan dra upp och spola runt med, en fullständigt onödig finess som förmodligen kostar skjortan.


IKEA:s kran var dessutom mycket snyggare än originalet.

Att byta kran var lätt som en plätt..

Torbjörn
Mycket bra åsikt när man har tryckvattensystem, använd hemmakvalitet bättre och betydligt högre kvalitet. opplingarna kan kapas och dras ihop med kopparrör.
 
Toppen