• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bedömning av ställplatser

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Förvånad? 21€ och "Bommen stängd nattetid mellan 22:30-7:00".

Jappe

Bara om du inte dricker öl Jappe. Och dricker du inte öl, ja, då är nog inte den här ställplatsen något för dig. :D

(Därför ska det vara sakliga beskrivningar, do I make my Point?)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Jag dricker inte öl! För många kolhydrater! Däremot dricker jag vin men inte om det finns för många öldrickare i närheten! Dessutom gillade jag inte ölet i de trakterna på den tiden jag drack öl. De bästa ölsorterna finns längre norrut tycker jag och många med mig!

Faktiskt kan man hitta lokala, vansinnigt goda rödviner i de trakterna som är jättegoda men tillgången är begränsad så ortsbefolkningen dricker upp det mesta själva!

Bommen och priset gör att jag betraktar den "ställplatsen" som en campingplats men den kan ju vara trevlig för det, kanske rent av prisvärd!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

men den kan ju vara trevlig för det, kanske rent av prisvärd!

Exakt. Öl ger rabatt och allt utom mat och dryck ingår. För oss som är en familj på fyra är det rentav billigt. Men smaken är som baken så därför är det bäst att lämna lovorden utanför beskrivningen för att inte lura dit dig t ex om du skulle råka få upp den i listan när du är i närheten då vi alla har olika tycken och smak vad gäller både ställplatser och dryck. ;)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bedömning av ställplatser

Bara om du inte dricker öl Jappe. Och dricker du inte öl, ja, då är nog inte den här ställplatsen något för dig. :D

(Därför ska det vara sakliga beskrivningar, do I make my Point?)

Öl dricker jag ogärna. Där håller jag med Jappe! (ooops)
Dornfelder ger ett rödvin som funkar alldeles utmärkt på plats, men som kanske inte riktigt håller måttet i konkurrens med franska rödviner.

Däremot är Dornfelders hemmaplan helt fantastiskt som utflyktsmål - Ahr-dalen
.
Finns massor av "fanfuckingtastic" ställplatser där...
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Bedömning av ställplatser

Det finns ju så många olika Dornfelder. Billiga, enkla och bättre. Lieblich, halbtrocken und trocken, mycket att välja
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bedömning av ställplatser

Jaha, då får vi lägga till på husbilsplatser under "att göra"
Pimpla vin
Häva öl
m.m.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Bedömning av ställplatser

I vår ställplatslista finns ju möjlighet att rapportera om man besökt ställplatsen. Jag brukar använda denna information för att försäkra mig om att den fortfarande finns kvar.

Om jag finner att förhållanden på ställplatsen inte stämmer med uppgifterna i listan rapporterar jag det som en ändring/komplettering.

Däremot saknar jag möjlighet att ge mera subjektiva omdömen. Den holländska appen Motorhome Parkings har t.ex. ett system med ratings där besökare ombeds ge betyg och kommentera platsen. Visserligen är de flesta omdömen på holländska men man får ändå en bra uppfattning om hur platsen är.

Om vi skall hänga med i utvecklingen tror jag att vi på sikt måste införa en sådan funktion.

Leif Torså
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Däremot saknar jag möjlighet att ge mera subjektiva omdömen. Den holländska appen Motorhome Parkings har t.ex. ett system med ratings där besökare ombeds ge betyg och kommentera platsen. Visserligen är de flesta omdömen på holländska men man får ändå en bra uppfattning om hur platsen är.

Om vi skall hänga med i utvecklingen tror jag att vi på sikt måste införa en sådan funktion.

Leif Torså

Äntligen någon som håller med mig! Tack Leif! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Jaha, då får vi lägga till på husbilsplatser under "att göra"
Pimpla vin
Häva öl
m.m.

"Pimpla" och "häva" är kanske fel uttryck i sammanhanget! :)

En öl i en trevlig Biergarten i Sydtyskland är inte att förakta! Är dessutom ölet lokalt bryggt och av god kvalitet och rätt serverat så kan känslan bli närmast euforisk! Vad gäller vin så ligger uttrycket "pimpla" långt från verklighetens sköna konsumtion av högklassiga viner i Europas floddalar!

Lite "surt sa' räven"- stuk på inlägget! :D

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

I vår ställplatslista finns ju möjlighet att rapportera om man besökt ställplatsen. Jag brukar använda denna information för att försäkra mig om att den fortfarande finns kvar.

Om jag finner att förhållanden på ställplatsen inte stämmer med uppgifterna i listan rapporterar jag det som en ändring/komplettering.

Däremot saknar jag möjlighet att ge mera subjektiva omdömen. Den holländska appen Motorhome Parkings har t.ex. ett system med ratings där besökare ombeds ge betyg och kommentera platsen. Visserligen är de flesta omdömen på holländska men man får ändå en bra uppfattning om hur platsen är.

Om vi skall hänga med i utvecklingen tror jag att vi på sikt måste införa en sådan funktion.

Leif Torså

Här finns ett problem, kanske ett litet sådant men dock! När någon gör en beskrivning av en plats så bygger den till stor del på vederbörandes bedömning av platsen. Det går inte att komma ifrån att beskrivningen delvis färgas av personens egna värderingar hit och dit!

Jag tycker ställplatslistan fungerar utmärkt! På senare tid har den vuxit och jag använder den frekvent ute i Europa trots en uppsjö av utländska appar som för övrigt kostar en del. En fördel med HBK:s lista är att chansen att träffa svenskar utomlands ökar, vilket säkert många uppskattar!

Jappe

PS. Bilderna är väldigt viktiga i ställplatslistan och ger ofta en objektiv beskrivning av platserna! Så ta med kameran och använd den!

Länk till info om bildinläggning: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/461608
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Här finns ett problem, kanske ett litet sådant men dock! När någon gör en beskrivning av en plats så bygger den till stor del på vederbörandes bedömning av platsen. Det går inte att komma ifrån att beskrivningen delvis färgas av personens egna värderingar hit och dit!

Jag tycker ställplatslistan fungerar utmärkt! På senare tid har den vuxit och jag använder den frekvent ute i Europa trots en uppsjö av utländska appar som för övrigt kostar en del. En fördel med HBK:s lista är att chansen att träffa svenskar utomlands ökar, vilket säkert många uppskattar!

Jappe

Problemet som det är idag är att det endast är en enstaka persons åsikt om platsen som speglas, och denna kan vara föråldrad och passé. Med betygsättning/enradskommentarer av besökarna som varit där så ökar chansen betydligt att bilda sig en korrekt uppfattning av platsen (även om beskrivningen är missvisande).
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

PS. Bilderna är väldigt viktiga i ställplatslistan och ger ofta en objektiv beskrivning av platserna! Så ta med kameran och använd den!

Där är vi helt överens! Bilderna är en mycket stor anledning till att jag föredrar HBK-listan framför andra i navin. De är mycket bra! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Skillnaden mellan HBK:s lista och andra "kommersiella" ställplatskataloger är att i HBK.s fall så sköts inläggen av medlemmarna själva medan Bordatlas och liknande inrättningar är vinstdrivande företag där allt styrs och redigeras av anställda som värderar och bedömer inläggen som de får från användarna. Det kostar pengar, så det är lite svårt att jämföra de olika ballerinorna på den här scenen!

Jappe (prima ballerina) :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Egentligen är jag helt överens med johnssma i teorin. Problemet är att det skulle bli ett väldigt tungrott system som förmodligen skulle tvinga HBK att anställa "pärmbärare" och då försvinner hela idén på något sätt med klubben. Då dör den!

Denna klubb har en väldigt vacker själ, fri från reklam och andra kommersiella hemskheter t.ex.!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bedömning av ställplatser

Jag är inte ute efter "professionella" eller censurerade åsikter, bara möjlighet för flera att ge sina.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bedömning av ställplatser

Idén är naturligtvis bra! Frågan är hur det skulle genomföras tekniskt och det överstiger mitt IT-förstånd! Kanske en länk under varje ställplats till en bedömningssida där medlemmarna kan komma "till tals"!? Bara det inte blir "kakafoni"! :D

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bedömning av ställplatser

I Mobil life+ finns för de flesta ställplatserna besökares subjektiva/objektiva omdömen att läsa i appen. Ibland ganska blandade omdömen för samma ställplats.
 
Toppen