• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriseparator

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Finns det någon elektronik som man kan koppla mellan bodels- och startbatteriet så att det inte töms. Verkar som min bil tömmer bägge batterierna när man endast tar ström i bodelen. Verkar något galet med elcentralen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

Jag förstår faktiskt inte vad du menar, det går alldeles utmärkt att driva laddningen av en laptop samtidigt som man kör, hittills har det aldrig påverkat laddningen av batterierna. Har du någon erfarenhet av den här laddaren, eller teoretiserar du bara?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriseparator

Nu må du rette mig hvis det ikke er rigtigt
at duallen' gør opladning tilsvarende en smartlader med afslutning
- og stand by på max. 2 A.

Min 230 volt smartlader 20 A - bra kapacitet med max. 2A i hvilespænding 13,5 - 13,7 volt.
Når jeg anslutar t.ex. ljus mer 25 watt ~2 A minskas spændingen.

Har du nogen anorlunda konkreta test ?

Det vil sige at hvis dualen ikke selv begynder en ny cyklus uden ændring i D+,
kan du komme frem til en plads med halvtomme batterier
- uden du opdager det før strømmen mangler.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteriseparator

En vesentlig bedre løsning enn ctek dual er Softcharger fra Revnesystem, denne løsningen bygger i praksis om generatoren til å bli en smartlader som fyller alle batteriene til 100%. Om en passer på at det ikke går forbruks-strøm i ladekablene mellom batteriene så vil en oppnå at både bil og bo batteriene kommer seg opp på 100% om de alle er av samme teknologi - dvs alle AGM (ser bort fra LiFe foreløpig grunnet pris).

Noe som lager problemer for de fleste husbiler er bruken av 12V for kyleskåp under kjøring og kablingen går via elblokken. Dette gir et permanent spenningsfall til elblokken som kan beregnes ut fra hvilken kabeldimmensjon og lengde det er mellom bilbatteri og elblokk. Over denne reduserte spenningen kan en aldri få ladet bobatteriene under kjøring. Flytter en kylskåpet til egen sikring på bilbatteriet så er det mer mulig å komme nærmere full ladning av bobatteri.

Men som Bredo påpeker - selv noen få watt i forbruk fører til en liten redusering i den spenning som er tilgjengelig for ladning når ladningen går via elblokken. Legger en opp en egen kabel fra bilbatteri til bobatteri med D+ styrt rele så kan en belaste bobatteriet og alikevel oppnå full ladning om en bruker softcharger. Det viktige er at i kablingen for ladning så skal det ikke gå forbruk, men forbruk kan godt forekomme fra batteriene.

Softcharger sin funksjon er å løfte bilens maksladning fra 80-90% til 100%.
Revnesystem for mer info om Softcharger teknologien.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batteriseparator

Et spørgsmål / fråga om Softcharger fra Revnesystem.

Hvad er hvilespændingen og maximum strøm ved hvilespændingen ?
Kontinuert variabel eller gentagne cyklus i ½ time ?

Hvor meget strøm via D+ /rele ?
Hele generatorns' kapacitet ?

Det er ikke for at være skeptisk over for Softcharger fra Revnesystem,
men jeg kunne ønske at lave et bedre system for AGM og undgå overladning automatisk,
samtidig med forbrug under hvilespænding / stand by.

Nu og afprøvet i ca. 2 år, undgår jeg overopladning ved tilkobling af køleskab og/eller el-vandvarmer, bageovn etc.
- via fjernbetjening mens jeg kør.
Men det er en manuel overvågning af voltmeteret lige under spedometeret,
og en automatik vil let indskrænke kreativiteten såvel som et automatgear.

Kunne ønske mig at deltage i en erfa' gruppe om udvikling af strøm i husbiler.
Ikke alle gode ideer' er sunde for alle husbilister at læse om. ;):)
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriseparator

En vesentlig bedre løsning enn ctek dual er Softcharger fra Revnesystem, denne løsningen bygger i praksis om generatoren til å bli en smartlader som fyller alle batteriene til 100%. Om en passer på at det ikke går forbruks-strøm i ladekablene mellom batteriene så vil en oppnå at både bil og bo batteriene kommer seg opp på 100% om de alle er av samme teknologi - dvs alle AGM (ser bort fra LiFe foreløpig grunnet pris).

Noe som lager problemer for de fleste husbiler er bruken av 12V for kyleskåp under kjøring og kablingen går via elblokken. Dette gir et permanent spenningsfall til elblokken som kan beregnes ut fra hvilken kabeldimmensjon og lengde det er mellom bilbatteri og elblokk. Over denne reduserte spenningen kan en aldri få ladet bobatteriene under kjøring. Flytter en kylskåpet til egen sikring på bilbatteriet så er det mer mulig å komme nærmere full ladning av bobatteri.

Men som Bredo påpeker - selv noen få watt i forbruk fører til en liten redusering i den spenning som er tilgjengelig for ladning når ladningen går via elblokken. Legger en opp en egen kabel fra bilbatteri til bobatteri med D+ styrt rele så kan en belaste bobatteriet og alikevel oppnå full ladning om en bruker softcharger. Det viktige er at i kablingen for ladning så skal det ikke gå forbruk, men forbruk kan godt forekomme fra batteriene.

Softcharger sin funksjon er å løfte bilens maksladning fra 80-90% til 100%.
Revnesystem for mer info om Softcharger teknologien.

En mycket enkel åtgärd för att förbättra laddningen av bodelsbatterierna om elbehovet är stort är att låta kylskåpet gå på gas, då slipper man spänningsfallet som kylskåpets förbrukning orsakar. Detta gäller naturligtvis bara om man inte har DC-DC laddare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Batteriseparator

Hej
Har nu köpt en CTEC Dual 250. Önskar förslag på lämplig och bra laddare att ha tillsammans med denna?. Vad är max laddspänning ett batteri skall ha ?
Skall ändå köpa nytt.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Toppen