• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriindikator (antal amp kvar?)

A

Amatören

Guest
Har precis köpt och installerat en 80W solcell och skulle vilja ha lite bättre koll på hur mycket som finns i batteriet. Nu är det en lampa på regulatorn som är antingen grön eller röd.

På det tämligen antika (bilen är en -84) elblocket som heter ZIG CF2000 kan man också kolla men även där är den en lampa som visar normal eller low.

Men jag vill veta exakt, finns det ingen mätare som kan se hur många ampere det är kvar i batteriet? Alltså ingen amperemätare som visar förbrukning såna finns ju överallt. 1-100% är väl med okej men som det är nu med två lägen är lite för oexakt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Takk Montreal, men den er bredere og vil passe enda dårligere og har ikke alle funksjonene som den 4 kantede varianten.

Heldigvis nå viser det seg ikke som batterikapasiteten varierer avhengig av Ah jeg programerer inn. Det Ah virker som det bare er for å gjenngi antal timer en har igjen før batteri er flatt og da er det greit og sette inn 1/2 Ah en det man har for ikke og bli lurt til å tro at en har fleretimer igjen enn det en egentlig har..

Står ute og tapper med 14A nå og skal gå ut om en 1/2 time for å se om batteriet er tappet med 7Ah og hvor mye det lader seg igjen når laderen har stått på en 1/2 time. Hadde et lite strømbrudd som 0 stilte. Så det blir ikke helt korrekt, men en indikasjon.

Den funksjonen med og kunne lese av når batteriet er fulladet og det at den beregner og mange timer en har strøm igjen. Er vel nesten det eneste som en ikke kan gjøre forholdsvis greit med et Voltmeter og litt hoderegning.

Etterpå skal jeg legge inn en annen temp og se om det virker inn på verdiene?

Og tilslutt må jeg prøve om jeg kan legge den inn på + siden istedet for - siden. Har sett på noen båtforum og der er det somsagt sagt at en ikke kan det og det er jo en ulempe at en ikke kan om en har flere batteribanker.

Det gikk 2 -ledniger inn på EBLen så det gikk ikke å feste den der?
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Tor H, språkförbistring, jag förstår inte vad du skriver? har du också problem med din BM1 ?

mvh

Löst, använde Google Translator :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Mitt problem med Nasa BM-1 kvarstår, visar bla 105% och 199 timmar kvar trots ett dygns förbrukning med en massa tv tittande, staplarna sjönk inte heller, så om ni inte har fler tipps (har kollat tidigare tipps) så blir det att plocka bort skiten och skicka in den på reklamation.:(
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Hei jerryling

Ja, dessverre kan det lett bli språkproblemer, men det blir ordnet opp etterhvert. Får holde seg til Translate, for det er enklere om jeg skulle skrive svorsk.

Problemet jeg lurte på var om noen hadde montert den på + leningen istedet for -. Det har jeg ikke fått testet enda, men har fåt forståelse fra bl.a. noen båtforum at det ikke går. Vi får se, jeg vil ihvertfall prøve. Jeg vil benytte den på begge batteribankene mine og da vil montering på + siden bli det desidert enkleste.

Ellers "leker" jeg meg bare med instillinger for å se hvordan den virker og om jeg blir veldig skuffet om jeg ikke kan bruke den.

Og heldigvis er ikke kapasiteten avhengig av spenningen og temraturinstilling og Ah virker tydligvis bare inn på ut og oppladingstid og det gjør temraturinnstillingen også.

Etter å ha tappet ned til 70% nå på 1/2 time, så den at batteriet var fult oppladet etter 0,7t og hvis den verdien ikke er like avhengig av gjennverende tid er av strømmen. Synes jeg den er meget unøyaktig og jeg er tilbake at man kan se nesten det samme med et Voltmeter og litt hoderegning.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Mitt problem med Nasa BM-1 kvarstår, visar bla 105% och 199 timmar kvar trots ett dygns förbrukning med en massa tv tittande, staplarna sjönk inte heller, så om ni inte har fler tipps (har kollat tidigare tipps) så blir det att plocka bort skiten och skicka in den på reklamation.:(

Det er nok reklamasjon, for nå har jeg nesten koplet på alle tenkelige måter og aldri fått det problemet.

Er nå 99% sikker på at den ikke kan koples på + siden, så da blir den ikke montert hos meg heller. Blir for omfatende montering p.g.a 2 batteribanker og litt for liten hjelp av monitorn. Leser idag av spenning og strøm ut og in av batteriet, så det får holde.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Det var samma för mig jag hade förberett endast en pluskabel till min bm1,men blev tvungen att ra en negativ okså. Den är tillverkad att koppla på den negativa sidan, troligtvis därför att många kopplar prylar direkt till pluspolen till batteriet.
Kopplas shunten till plus får den inte rätt referenser Jag provade.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Innan jag ens försöker koppla in den. Har någon fått den till att fungera och i så fall hur har ni gjort? Jag har har två st bodelsbatterier på 90Ah vadera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Jag har en BM1 Compact som är installerad helt enligt anvisningarna, fungerar perfekt. Det kan vara värt att kolla så att det inte finns förbrukare som är inkopplade fel, direkt till bodels eller bilbatteri, då blir ju allt fel. :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Jag har också en BM1 (med utanpåliggande panel). Den har fungerat perfekt sen den installerades. Ansluten endast till ena batteriets minus - än så länge.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Mitt problem med Nasa BM-1 kvarstår, visar bla 105% och 199 timmar kvar trots ett dygns förbrukning med en massa tv tittande, staplarna sjönk inte heller, så om ni inte har fler tipps (har kollat tidigare tipps) så blir det att plocka bort skiten och skicka in den på reklamation.:(

Har skjelden vært borti et instrument som er så tregt og spenningsavhengig. Prøv og kople fra alle tilkoplinger en gang. Monter igjen og sett temp på laveste verdi og kapasitet på laveste. Vent litt om du får annen verdi sett på litt forbruk, evt litt lading. Etterhhvert stiller du inn på rett temp og Ah. Funker ikke det, må det nok sendes til reklamasjon. Forutsetter at alle ledninger er rett koplet og dobeltledningen på shunten skal være nærmest - polen.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Hur dum i huvudet får man igentligen vara? Efter att ha kollat alla anslutningar till min BM-1, säkert tio gånger, så kollade jag igenom alla anslutningar igen, eftersom jag lovat det till en kille på Marinwebben, som jag pratatade i telefon med idag, han bad mej kolla igen, om det då var rätt kopplat så skulle han skicka ny i morgon (för övrigt en väldigt trevlig kille).
Och vad f-n jag hade skiftat gul och svartvita sladdar på shunten, enklaste möjliga fel.
Ber alla om ursäkt för att tagit upp eran tid med denna dumhet, men LITE kul är det i alla fall.
Nu funkar min BM-1 fint i alla fall.

Mvh/Jerry
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Funderar på att skaffa en amperemätare Nasa BM1. Men då jag inte har tillgång till 220v där jag parkerar brukar jag lossa på batteripolerna.
Vad händer då med amp mätaren. Får man ställa in den igen. Eller måste den alltid vara inkopplad?
Ha det
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Så fort du laddar batteriet går "laddstapeln" upp, ev så får du ställa in ditt batteris antal AH och temp, men det gör du på max en halv minut, så det är inget problem.
Själv kopplar jag inte bort bodelsbatteriet annat än i EBL:en, under vinterförvaringen, men det påverkar ju inte mätaren som är kopplad direkt via shunten till polerna, mätarens förbrukning är mindre än batteriets självurladdning sägs det.

mvh
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Nu har jag fått den nya bilen och tänker koppla in BM-1.

Det är två stycken batterier i bodelen på 90Ah vardera som är sammankopplade. Hur ska jag koppla in detta i BM-1 för att få min totala batteristyrka 180Ah och se hur mycket det är kvar i batterierna osv.
Jag struntar att koppla in startbatteriet.

Jag har sett manualer för ett batteri till BM-1 och för två men då är ena batteriet startbatteri.

Jag har oxå 100w solcell som är kopplat direkt till batteriet via en regulator och inte via EBL vilket jag tycker är underligt. Tror ni man via BM-1 se hur mycket solcellerna laddar. Nu ser jag inget alls men det hade varit bra att kunna göra detta.

/R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriindikator (antal amp kvar?)

Du monterar bara shunten på den gemensamma minuskabeln från batterierna på ett sådant sätt att ingen förbrukare eller leverantör av el ligger direkt på batterierna innanför shunten. :)
 
Toppen