• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterifrånskiljare

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av batterifrånskiljaren på bilden?
Då jag gör klar bilen för färd mot Oktoberfestival i Munchen så krånglade den vid start. När jag drar runt startmotorn så rasslade det i alla reläer, centrallåset hördes konstigt, bilstereon fick spel och klockan på instrumentbrädan startade på 00:00. Batterifrånskiljaren bråkade i Februari och då fick den en renovering med fil och kopparpasta och har gått bra efter det. Nu har jag skruvat isär hela säkringsplattan på plussidan och borstat rent och kopparpasta på och demonterat frånskiljaren. Nu när jag provar så fungerar det bra, men jag vet ju inte vad det var som felade. Är där fler som använt denna frånskiljare under några år monterad i motorutrymmet?
 

Bilagor

  • Batterifrånskiljare.jpg
    Batterifrånskiljare.jpg
    2,9 MB · Visningar: 18
F

F.d. 17959

Guest
Sv: Batterifrånskiljare

Jo erfarenhet, vilket man får av allt som krånglar. Det satt en sån i bilen vi köpte för 2 år sedan. Vid flera flera tillfällen fick den tas ur och rengöras. Till slut blev jag så förb..... att jag helt sonika tog bort den och slängde den åt he.....
Nu har jag inga problem alls den vägen.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Batterifrånskiljare

En liten fundering, om man blir strömlös på startbatteriet kan man drabbas av diverse krångel. Koden till radion skall slås in, kanske elektroniken spökar, ställa om klockan. Därför trodde jag man alltid skulle undvika att bryta strömmen, när skall denna brytare användas?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrånskiljare

Bra fråga. Det är en kvarleva från vår tidigare husbil som vi ställde i ide under vintern. Då var det enkelt att stänga av de båda batterierna med dessa frånskiljare. Nu använder vi bilen även på vintern och den står på hemmaplan och inte uppställd i lada. Och den står alltid med nätkabeln ansluten så därför demonterade jag frånskiljaren då den krånglat två gånger i år.
Det kostar mer att köra och köpa frånskiljaren på Micro än vad den kostar. Hur är kvaliten då den kostar 39,20exkl.moms. Vad kan tillverkaren få för denna produkt 6-10:-?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrånskiljare

Handlar jag på nätet så åker jag på 79:- i frakt om jag har micro kort vilket jag inte har och då får jag betala 99:-. Då är det trots allt billigare att köra till butiken men dock dyrare att ta sig ditt och hem än vad produkten kostar. Jag väljer att inte montera en dålig produkt en gång till.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrånskiljare

Samma sorts batterifrånskiljare finns på Biltema för 29:90, nr 80-511. Sen tror jag man ska undvika att sätt frånskiljare på startbatteriet eftersom strömmen till startmotorn kan röra sig om hundratals ampere. ta lös ena polskon på batteriet istället. På bpodelsbatteriet håller dom säkert bättre !
Men som min morbror Bertil brukade säga " Ju mer finesser och skit det finns på en bil, dessto mer är det som kan krångla !"

// Göte J
 
Toppen