• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter från Tyskland

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Hej
Fick idag ett brev på posten ifrån Stadt Leverkusen som om jag fattat rätt handlar om att jag kört på en väg där max vikten är 3,5 ton. Fint foto på både mig och nummerskylten var med så det har jag nog gjort.

På baksidan står det nämnt 28,50 EUR på ett ställe.

Någon annan som fått böter och vet hur man gör för att betala ?
Hittar ingen konto eller bankinformation i brevet.

I slutet av brevet ser det ut som om jag skall fylla i lite uppgifter.

Som ni förstår är inte min Tyska den bästa..

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Böter från Tyskland

Fråga via mejl (om det finns mejladress) om du kan få brevet översatt till svenska!
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Jag hade tänkt det, men någon mail adress fanns inte. Tvivlar på att Frau Kauth kan engelska eller svenska.

Skrivit ett brev på engelska och lät Google translate översätta, vet inte hur det låter men säkert bättre än att jag skriver själv på tyska. Skickar det i morgon.

Ska se om jag hittar någon som kan översätta brevet åt mig.

Bosse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Skriv på svenska att du vill ha det bifogade brevet översatt till svenska, bifoga det ursprungliga brevet och vänta på svar. Både vi och Tyskland är medlemmar i EU så du har som privatperson rätt att få korrespondens från myndigheter översatt till ditt modersmål.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Skriv på svenska att du vill ha det bifogade brevet översatt till svenska, bifoga det ursprungliga brevet och vänta på svar. Både vi och Tyskland är medlemmar i EU så du har som privatperson rätt att få korrespondens från myndigheter översatt till ditt modersmål.

Du menar alltså att det är tyska myndigheternas ansvar att kommunicera på det språk som den skyldige har som modersmål..... Skulle inte tro det!

Troligen bara fördyrande och blir en energitjuv som drar ut på tiden.

Föreslår att du lägger upp den tyska texten här och jag skulle tro att inom en timme har du fått hjälp med en perfekt översättning.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Du menar alltså att det är tyska myndigheternas ansvar att kommunicera på det språk som den skyldige har som modersmål..... Skulle inte tro det!

Troligen bara fördyrande och blir en energitjuv som drar ut på tiden.

Föreslår att du lägger upp den tyska texten här och jag skulle tro att inom en timme har du fått hjälp med en perfekt översättning.
Bra inlägg kanske lite väl svensk tolkning av ett problem tror inte dom har DFI
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Böter från Tyskland

"Fick idag ett brev på posten ifrån Stadt Leverkusen som om jag fattat rätt handlar om att jag kört på en väg där max vikten är 3,5 ton. Fint foto på både mig och nummerskylten var med så det har jag nog gjort."

Synd om dina böter. Det blir fler och fler vägar och gator i Tyskland där det ät förbjudet att köra med över 3,5 tons bil. Man får ha ögonen på sig eller byta bil.

Förr i tiden spelade det inte så stot roll, fast man körde med över 3,5 tons bil, men både i Frankrike och Tyskland har polisen börjat kontrollera detta.

Inte undra på att tyskarna byter fler och fler till plåtisar ....

jyrki
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

"Fick idag ett brev på posten ifrån Stadt Leverkusen som om jag fattat rätt handlar om att jag kört på en väg där max vikten är 3,5 ton. Fint foto på både mig och nummerskylten var med så det har jag nog gjort."

Synd om dina böter. Det blir fler och fler vägar och gator i Tyskland där det ät förbjudet att köra med över 3,5 tons bil. Man får ha ögonen på sig eller byta bil.

Förr i tiden spelade det inte så stot roll, fast man körde med över 3,5 tons bil, men både i Frankrike och Tyskland har polisen börjat kontrollera detta.

Inte undra på att tyskarna byter fler och fler till plåtisar ....

jyrki

Eller så betalar man cirka 250 kr i böter och åker vidare, skulle tro att överlastproblemet med 3,5 tons bilar är betydligt större har hört om folk som plockat bort skärmarna på sina cyklar för att spara vikt.
För en barnfamilj blir det ingen vidare semester i en plåtis det är inte bara pensionärer som åker husbil.
Jag hade jämfört det med p-böter händer ibland och är lite förargligt men livet går vidare.

Lars
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Du menar alltså att det är tyska myndigheternas ansvar att kommunicera på det språk som den skyldige har som modersmål..... Skulle inte tro det!

Då kan man läsa följande: 2010:1932

Av andra stycket framgår att en handling som ska delges ska vara
avfattad på eller översatt till svenska eller ett språk som Sverige i en
internationell överenskommelse förbundit sig att acceptera. I de flesta
avtal har Sverige i en förklaring till avtalen angett att de handlingar som
ska delges ska vara skrivna på eller översatta till svenska. I några fall har
Sverige även accepterat danska och norska. I de fall något avtal inte finns
ska endast svenska accepteras. Detta krav gäller i alla fall, dvs. även i de
fall där någon avtalsförbindelse inte finns mellan Sverige och den andra
staten. Avsteg från denna huvudregel kan godtas om den som ska delges
samtycker till delgivningen eller om det står klart att
delgivningsmottagaren förstår det språk som handlingen är skriven på
eller översatt till. Det kan i enskilda fall t.ex. stå klart att språket i
handlingarna är mottagarens modersmål.


//Freddy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Jodå det vet även jag, men.....

Det är när det kommit så långt som till svensk rätt och det har blivit delgivning.

Men då börjar det bli väldigt dyrt, eftersom den förlorande parten står för båda parters kostnader.

Nu skall jag inte fördjupa mig i juridik, eftersom det absolut inte är mitt bord.

Men att krångla och agera som rättshaverister har jag bara sett folk förlora både pengar och massor av energi på.

Kan bara säga av egen erfarenhet från 25 års arbetande i Spanien, så sker allt som har med myndigheter och institutioner, på just spanska.... Klarar du inte det när du t.ex. söker NIE-nummer, ungefär som svenskt personnummer, så får du bara veta att du är välkommen tillbaka när du har en tolk med dig. Självklart på din egen bekostnad. Brukar finnas anslag uppsatta på engelska, tyska och arabiska, men där stannar den servicen.

Tror faktiskt att det fungerar ungefär så även i Tyskland.

Nu vet jag att i Sverige är det annorlunda för alla asylsökande som servas med tolkar, men tror faktiskt det är något helt annat än en trafikbot i Tyskland.

Det har hänt mig själv liknande saker, senast en bot från Italien i våras, men jag gjorde det enkelt för mig och betalade in 40 Euro i bot, 4.80 Euro i avgift

Tommy
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Då har jag scannat in dokumentet och förhoppningsvis bifogat det till detta inlägg.

Skickar brev till Tyskland idag, tror tyvärr inte att de kommer översätta något till svenska.

Får sätta mig med google translate i kväll och se om jag får fram något..

Bosse
 

Bilagor

  • böter_1.pdf
    178 KB · Visningar: 411
  • böter_2.pdf
    270,2 KB · Visningar: 301

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Vad jag ser så meddelar de att de avser starta en bötesprocess och du har en vecka på dig att anföra klagan på detta.
Gör du inte detta kommer de att skicka ett bötesföreläggande
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Böter från Tyskland

Ja och bestrider du det hela så kanske du får åka dit.

Eurobeloppet du läst, är inte böter utan bara kostnader för att bearbeta det hela. Det blir nog lite dyrare.....

Ja du körde där du inte fick köra med din bil. Det skall ha funnits flera skyltar.

Det är nog bäst och billigast att hålla sig till lagar och regler i respektive land.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Min tolkning av det hela är att det angivna beloppet gäller endast om man avser att bestrida och de måste inleda en vidare undersökning.

Böter i Tyskland är betydligt lägre än här hemma. Åkte själv på fortkörningsböter och böter för att använda mobilen mellan Lübeck och Travemünde. Kostnad c:a € 75:-.

Håller nog med om tidigare , kan bli betydligt dyrare.;)
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Sv: Böter från Tyskland

Låter inte bra alls.
Om jag kommer ihåg rätt så var detta vid ett stort vägarbete där det inte var direkt bra skyltat. Visste inte vart vi skulle köra och kom av misstag in på denna vägen.

Bara att vänta på böter då..
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Böter från Tyskland

Min tolkning av texten är att du bör fyll i begärda uppgifter på baksidan och skicka tillbaka för att undvika ytterligare kostnader (de 28 €) förutom böterna.

Har varit inne på tyska Google och kollat på "bussgeldkatalog" men hittade bara böter för en massan andra förseelser.

Ditt hopp står nog till någon tysk som läser tråden.
 
Toppen