• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa inkoppling av inverter på batteribank

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag funderar på min inkoppling av invertern (Dometic SI 1500) på batteribanken (3x Biltema 95A AGM).

Invertern är inkopplad på det mittre batteriet, sedan bilen var ny.
Förra året bytte jag ut de 11år gamla originalbatterierna (3x DETA 90A Gel),
då just det mittre batteriet gav upp, endast ~9V vid uppladdat, de andra 2 var bra.

Jag misstänker nu att just inverter-inkopplingen kanske bidrog att knäcka just detta batteri (?)

Har ett diffust minne att jag läst någonstans att en inverter bör inkopplas på de yttre batterierna i en batteribank, eller?

Klicka på bilden för att tydligare se vad jag menar med mina pilar :)
 

Bilagor

  • inverterinkoppling.jpg
    inverterinkoppling.jpg
    2,4 MB · Visningar: 315

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Alla batterierna är parallellkoppkade. Men du skall plocka ut och även mata in på på de yttersta. Alltså plus på batteri 1 och minus på batteri 3. Eller tvärt om.
Minus på1 plus på 3

(Och rejäla kablar 25 □mm minst.)
Det finns en del trådar om detta. Se även på vissa båtsidor.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Det har ingen betydelse om bara det är bra kablar mellan batterierna dvs.

För att se om allt verkligen är bra så skulle jag rekommendera att mäta dig fram lite först, har du en multimeter av lite vettig modell, dvs några hundra kronors?

Först det allra viktigaste är jord(-), den ska vara kanonstabil och med stabil så menar jag rejäl, minimalt med spänningsfall.

Antar att dina batterier är anslutna till bilens chassi eller, om så är fallet börja med att kontrollera jorden och notera på ett papper.
Märk upp batterierna tex B1 B2 och B3, sedan har du GND1 GND2 GND3 på respektive batteri och 12VB1 12VB2 12VB3 alles klar:) fota!

Nu, koppla multimeterns (common) - med en sladd till bilens chassi.

Sätt multimetern att mäta DC volt och om du kan en skala på ca 0-1 volt, dvs noggrann mätning.

Starta invertern med så hög last du kan.
1 - Koppla multimeterns + till GND1, notera spänningen
2 - Koppla multimeterns + till GND2, notera spänningen
3 - Koppla multimeterns + till GND3, notera spänningen
4a - Koppla multimetern - till GND1, multimeters + GND2, notera spänningen
5a - Koppla multimetern - till GND1, multimeters + GND3, notera spänningen
6a - Koppla multimetern - till GND2, multimeters + GND3, notera spänningen
4b - Koppla multimetern - till 12VB1, multimeters + 12VB2, notera spänningen
5b - Koppla multimetern - till 12VB1, multimeters + 12VB3, notera spänningen
6b - Koppla multimetern - till 12VB2, multimeters + 12VB3, notera spänningen

Ändra skalan på multimetern om det behövs till ca 0-20 volt
Koppla igen multimeterns (common) - med en sladd till bilens chassi.
7 - Koppla multimeterns + till 12VB1, notera spänningen
8 - Koppla multimeterns + till 12VB2, notera spänningen
9 - Koppla multimeterns + till 12VB3, notera spänningen

Stäng av invertern.

Nu har du en mycket bra bild av hur bra anslutningarna är till dina batterier vid strömuttag.

Alla mätningar mellan sammal pol(- eller +) ska vara så nära 0 som möjligt, dvs mellan chassi och batteri -, mellan två batteri - eller mellan två batteri +.
Mellan chassit och olika batteri + skall det vara samma spänning.

Nummer ett att få bra är mellan chassit och batteri -, den är viktigast.
Jordflätor är mycket bra att använda och billiga.

Har du problem att tolka dessa mätningar så posta dom här så kan vi hjälpas åt.

Och har du ingen multimeter, berätta hur mycket du kan tänka dig att lägga på en så kanske jag kan tipsa om en lämplig iallafall om du kan tänka dig en 2000 kr för då får du bra grejer, men det finns billiga som är helt okey också såklart, dock räcker en multimeter hela livet så... jag har en från mitt första jobb än och det är några veckor sedan tyvärr:D:mad:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Höjden av ödmjukhet att påstå att du är okunning för att jag hoppade rakt in i mätningen:)

Jag menar att det spelar ingen roll vart man ansluter en last OM man har bra anslutningar, tex om det är dåliga anslutningar till de två yttre batterierna då betyder det att merparten av strömmer går från det mittersta batteriet och därmed slits det.

Om man däremot ansluter i ytterbatterierna så kan man tänka sig att vid en dålig anslutning så drar man ström från alla batterier men inte maximalt , egentligen så är det att maskera ett fel alltså.

Genom att mäta som jag förslår så kan man se om ledningarna är rätt dimensionerade för inverten, och är dom det så spelar det ingen roll vart man ansluter.

Men såklart, det finns en gråskala i allt dock hävdar jag att man bör mäta efter att ha gjort en konstruktion i syfte att verifiera att allt vart bra och hur det vart.

Om något sedan börjar strula så kan man mäta igen och se om det har uppstått ett problem, glapp kalllödning dålig klämning mm.

Har jag fortsatt att svamla eller?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Höjden av ödmjukhet att påstå att du är okunning för att jag hoppade rakt in i mätningen:)

Jag menar att det spelar ingen roll vart man ansluter en last OM man har bra anslutningar, tex om det är dåliga anslutningar till de två yttre batterierna då betyder det att merparten av strömmer går från det mittersta batteriet och därmed slits det.

Om man däremot ansluter i ytterbatterierna så kan man tänka sig att vid en dålig anslutning så drar man ström från alla batterier men inte maximalt , egentligen så är det att maskera ett fel alltså.

Genom att mäta som jag förslår så kan man se om ledningarna är rätt dimensionerade för inverten, och är dom det så spelar det ingen roll vart man ansluter.

Men såklart, det finns en gråskala i allt dock hävdar jag att man bör mäta efter att ha gjort en konstruktion i syfte att verifiera att allt vart bra och hur det vart.

Om något sedan börjar strula så kan man mäta igen och se om det har uppstått ett problem, glapp kalllödning dålig klämning mm.

Har jag fortsatt att svamla eller?
Jag menar absolut inte att du svamlar
Förstod först inte resonemanget men efter denna förklaring håller jag med dig helt och tycker det verkar helt logiskt.
Kontentan är väl att svagaste punkten i en kedja är väl den svagaste länken (förbindelsen)
Tänker jag rätt ?
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Jag menar absolut inte att du svamlar
Förstod först inte resonemanget men efter denna förklaring håller jag med dig helt och tycker det verkar helt logiskt.
Kontentan är väl att svagaste punkten i en kedja är väl den svagaste länken (förbindelsen)
Tänker jag rätt ?
Skojade mest med svamlar men som vi alla är ibland hoppar man över vissa steg.

Helt rätt med svagaste länken samt att kan ska alltid först beräkna/uppskatta vad man behöver sedan verifiera och och ev uppdatera om det inte blir som tänkt, sedan sparar man denna information då den kan vara bra att ha om problem uppstår.

När man har tex har mätt detta då vet man, inte tror och ingen annan kan komma och påstå att man ska byta ut sakerna för att det är fel.

Sedan såklart kan någon komma och säga att man kan göra det ännu bättre men då har man något att jämföra med.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Om kablingen er 100% og uskadd så spiller det ingen rolle, men om det oppstår en dårlig kobling,så vil en diagonal tilkobling avsløre dette i større grad enn en kobling til det ene batteriet. Det finnes tilfeller hvor en fortsatt kan ende med å belaste kun ett batteri.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Kollar man på bilden, så ser kablarna till ytterbatterierna klena ut jämfört med de grova till invertern som är ansluten till det i mitten.

Det blir samma fenomen som att använda klena startkablar för att starta ett fordon, som kräver mycket effekt. Det går inte.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Hej! Så här resonerar jag:

Det första som slår mig när jag ser på den högupplösta bilden, är att förbindelsekablarna mellan plus- respektive minuspolerna är klena. Jämför med inverterkablarna. Gissar att det är en viktig orsak till att mittbatteriet blivit mest belastat.

Om alla anslutningar till batteripaketet utförts mellan pluspolen på ena ytterbatteriet och minuspolen på det andra, så hade inte mittbatteriet blivit mer belastat än de övriga två i detta fall. Att åtgärda detta är den enklaste lösningen när elsystemet i övrigt fungerar som det skall.

Vill man sedan gå vidare och optimera elsystemet, inte minst om man använder solceller, så skall man överväga att öka arean på förbindelsekablarna.

Med vänlig hälsning!/Thomas Eriksson
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Kollar man på bilden, så ser kablarna till ytterbatterierna klena ut jämfört med de grova till invertern som är ansluten till det i mitten.

Det blir samma fenomen som att använda klena startkablar för att starta ett fordon, som kräver mycket effekt. Det går inte.
Exakt, i detta fall skulle det kunna betyda att invertern kan ta mera ström från det batteriet den är ansluten till(mittersta), men istället för att gissa så bör man verifiera om så är fallet tex enligt mitt förslag ovan då en grov kabel men dåligt ansluten till kabelskon inte syns visuellt och en dåligt ansluten kontakt gärna blir sämre med tiden!

I extrema fall kan man känna på kontakter och kablar om dom är underdimensionerade då förlusterna i kabeln blir till värme.

Värt att tänka på är att alla kablar är inte lika ej heller alla kabelskor, därav mätningar är A och O istället för att gissa.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Kollar man på bilden, så ser kablarna till ytterbatterierna klena ut jämfört med de grova till invertern som är ansluten till det i mitten.

Det blir samma fenomen som att använda klena startkablar för att starta ett fordon, som kräver mycket effekt. Det går inte.

De yttre anslutningskablarnas area påverkar inte balansen mellan batterierna och kan alltså inte orsaka det uppkomna problemet med mittbatteriet.

Tillagt: Du menar nog förbindningarna mellan mittbatteriet och respektive ytterbatteri och då är vi överens.

Med vänlig hälsning! Thomas
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Vill man vara riktigt noggrann så är det optimala att dra alla batteriers - till chassit i samma punkt och med samma längd på kabeln sedan dra + på samma sätt till en gemensam pluskontakt och därifrån ansluta förbrukare.

Det är också en fördel om man behöver koppla bort ett batteri.

Vill man sedan hålla koll på tillståndet av sina batterier i syfte att se om något börjar säcka lite så sätter man en shunt på varje batteris - anslutning, vilket gör att man kommer att se om alla batterier bidrar med lika mycket ström, tex om man använder 30A så ska varje batteri leverera 10A och det omvända vid laddning.

Sedan är det bara att bygga en egen pryl som kollar obalansen och larmar om något börja kajka:) och har man minst tre batterier så kan man majoritetsrösta och koppla bort det felaktiga batteriet via ett relä helt automatiskt. En egen BMS alltså.

Med tanke på priset på mätarna på EBAY så varför inte det förstnämnda:)
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Och vad exakt löser för problem då om man får fråga?

I mina ögon så lägger man en matta över smutsen istället för att sopa bort smutsen.

Svar: Den tänkbara orsaken till varför just mittbatteriet havererat!

Batterierna har ju fungerat i 11 år och Peter har lagt över kablarna till en ny batteriuppsättning - jag har ingen anledning att tro annat än att detta blev ordentligt gjort. Egentligen har ju batterierna hållit dubbelt så länge som många räknar med så varför överdriva det hela?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Svar: Den tänkbara orsaken till varför just mittbatteriet havererat!

Batterierna har ju fungerat i 11 år och Peter har lagt över kablarna till en ny batteriuppsättning - jag har ingen anledning att tro annat än att detta blev ordentligt gjort. Egentligen har ju batterierna hållit dubbelt så länge som många räknar med så varför överdriva det hela?
Jag kanske missförtod Peter då han skrev att han använt dom i 3 år själv, ifall den förra ägaren aldrig använt invertern så säger de övriga 8 åren inte mycket.

Jag tycker man ska mäta och inte gissa, det tar för mycket tid att prova sig fram och kan bli dyrt när man kan mäta så enkelt och verkligen se vad problemet är om det är ett problem och det förtar inte att man kopplar om kablarna och mäter då också.

En notering också till det jag skrev ovan om bra kablar, bra kabelskor och bra klämt, i denna inverters instruktionsbok så trycker dom på samma sak
" Dessutom bör du endast använda kopparledningar av hög kvalitet och hålla kabellängden kort, vi rekommenderar mindre än 3 meter."www.kamafritid.se/Documents/.../E31-10%20Dometic%20inverter%20SI-1500.pdf
Det betyder alltså tex inte Feltema kablar :D


 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Förklaringen till att mittersta batteriet får högre beslastning är eftersom kablarnas resistanser inte äör försumbara i förhållade till inre resistansen i respective batteri. Ett batteri kan man se som en ideal spänning med en resistans (inre) i serie.
Om man kopplar in en stor last på mittre batteriet får de yttre två kabelstumpsresistanser vardera mer än det mittre och tar inte lika stor del av lastens ström.
Om man däremot kopplar lasten diagonalt kommer de yttre batterierna ha två kabelstumpsresistans vardera, medan mittre får tre! Inte bra det heller.
Så lösningen med tre batterier blir ju, som mågon föreslog tidigare, att koppla in lasten via tre lika långa kablar i en sammankopplingsplint på både plus och minussidan.
//Göte J
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Jag funderar på min inkoppling av invertern (Dometic SI 1500) på batteribanken (3x Biltema 95A AGM).

Invertern är inkopplad på det mittre batteriet, sedan bilen var ny.
Förra året bytte jag ut de 11år gamla originalbatterierna (3x DETA 90A Gel),
då just det mittre batteriet gav upp, endast ~9V vid uppladdat, de andra 2 var bra.

Jag misstänker nu att just inverter-inkopplingen kanske bidrog att knäcka just detta batteri (?)

Har ett diffust minne att jag läst någonstans att en inverter bör inkopplas på de yttre batterierna i en batteribank, eller?

Klicka på bilden för att tydligare se vad jag menar med mina pilar :)

Så här ser Peters frågeställning ut...
 
Toppen