• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Ja det måste vara en hemsk upplevelse, det var det som hade hänt när vi hörde brandkåren komma det är en chokupplevelse jag vet, hoppas det ordnar sig till det bästa för er.

samtidigt kann det ge en tankeställare tän om det hade hänt på natten på en ställplats där husbilarna skall stå så tätt som möjligt värt att tänka på.
 
F

F.d. 17667

Guest

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

frihet vad är det för frihet att motarbeta bestämelser om säkerhet det är väl bättre att driva på i rätt riktning, vad ärdet för fel att sträva efter att hålla 4 m avstånd vad förlorar vi på det. hur hade vi agerat om det hade blivit lag på det vilket jag hoppas hade vi brutit mot lagen då bara för vi vill få som vi tycker.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar på Ställplatser.

Ställplats är för oss en plats att "ställa bilen" på, gärna 1-2 dygn. All önskad komfort har vi med oss så det behöver inte vara mer komplicerat.

I centralorter är vi mycket glada för en vanlig P-Plats där vi kan backa in överhänget utan att det stör. Ofta har vi inte mer utrymme till nästa fordon än att vi lyckas klämma oss in genom dörren...! Det fungerar för oss. Ju enklare desto bättre

I somras hittade vi ner till en fantastisk ställplats, i Östersund. Ett antal vanliga parkeringar var markerade för husbil. Vid Storsjöns strand, vanlig P-automat, perfekt. I Sundsvall, centralt vid gamla kajen, vanlig P-automat, perfekt. I Kristinehamn, centralt vid gamla mastkajen, vanlig P-automat, perfekt. Finns det plats nog så används varannan ruta, annars så får sunt förnuft råda.

Vi har lite svårt att se behovet av 2/4/6 eller 8 meter, med el, vatten o avlopp. Visst, ibland behöver vi tömma o fylla. Men varför på ställplatsen?

Skall vi hålla på o kräva x antal meter o komfort så finns det ju redan massor av campingar att ta in på. Varför nya "minicampingar"? Vi klarar oss utan.

Ibland behöver vi mer service, kanske till och med en tvättmaskin och kanske bastu... Då är vi mer "stabila" än mobila. Campingarna är utmärkta. Lämpliga avståndsregler gäller. Hur svårt kan det vara?

Nej, bort med alla avstånd och nattförbud. Vi campar inte, har bara parkerat! Hälsar Björn & Lena
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

det är väl inte tal om vad man klarar av min undran var vad är det för fel att sträva efter det bästa så kanske dom tar efter oss jag fick alldrig något riktigt svar på att det är fel.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Vill ni inte brinna upp skaffa en Husvagn?

På campingar är det 4m. "Så du blir inte dumförklarad om du står där med en husvagn" ?? (Ironiskt)

Hur kul är det att stå på en grusplan med 1 - 2 meter mellan bilarna som det är på många ställplatser i både Sverige o Tyskland ?

Jag står också helst på andra ställen än Campingar, det går att stå på många bra ställplatser mm med husvagn också?
Gräs under fötterna vill man ju ha!!

UNDRAR HUR MÅNGA JAG RETADE NU? :D:D
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Hur du tänker förstår jag inte alls. Du vill ha gräs under fötterna, 4m till nästa bil, gillar inte grusplaner med 1-2 m mellan bilarna och tycker det är helt ok med husvagn på ställplats för husbilar. Att du sedan helst står utanför campingar måste bero på att du inte vill betala ell något annat okänt. Det du efterfrågar är camping så varför då inte åka till en sådan. Där får du det du önskar och kan parkera husvagnen med 4m regler och allt.
Vi som inte har de behoven är nöjda om vi får en plats centralt på en ställplats med grus och med grannen bara 2m bort. Vi gillar det och vill ha flera sådana platser. Att det börjar komma husvagnar dit gillar inte jag för de tar normalt två husbilplatser för bara en familj.
Min erfarenhet är också att de mycket ofta vill breda ut sig ytterligare med förtält, campingmöbler mm. Då blir det lätt camping och det bör man göra på campingplats:)
En liten resevagn som man inte behöver koppla av men som ändå ryms på en husbilsplats ser jag dock som helt ok.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jeg ser enkelte bruker argumentene fra CC sin definisjon av CityCamp - en campingplass uten fastliggere noe nærmere byen enn andre campinger (min tolking etter endel komitearbeide i CC systemet).

Gjennom årene har jeg besøkt utallige campingplasser som på papiret holder stenhårdt på 4m avstanden mellom vognene ( i Norge 3m - forslag fra Norsk CC om 4m regel, ikke fra Direktoratet for brann og eksplosjonsskydd). Og hva ser en - fastliggere med platting så det er umulig å passere mellom vognene, personbilen parkert langsmed plattingen - mellom dragene på egen og naboens vogn. Forteltet fyller gjerne nesten hele plattingen, er det en meter mellom telt og neste vogn så er det mye. At en gigantisk gasolgrill står i forteltet sammen med kyl og et minikjøk er også normalt.

Jeg er faktisk mer redd for brann på slike campinger enn på en fransk / tysk stellplatz hvor det er rent mellom bilene og enkel rømmningsvei for biler og folk.

En annen sak er at er en bekymret for brann så skal en aldri parkere på gress med dagens nye biler - både katalystor og partikkelfilter har en temeratur som kan antenne tørt gress og løv.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Hur du tänker förstår jag inte alls. Du vill ha gräs under fötterna, 4m till nästa bil, gillar inte grusplaner med 1-2 m mellan bilarna och tycker det är helt ok med husvagn på ställplats för husbilar. Att du sedan helst står utanför campingar måste bero på att du inte vill betala ell något annat okänt. Det du efterfrågar är camping så varför då inte åka till en sådan. Där får du det du önskar och kan parkera husvagnen med 4m regler och allt.
Vi som inte har de behoven är nöjda om vi får en plats centralt på en ställplats med grus och med grannen bara 2m bort. Vi gillar det och vill ha flera sådana platser. Att det börjar komma husvagnar dit gillar inte jag för de tar normalt två husbilplatser för bara en familj.
Min erfarenhet är också att de mycket ofta vill breda ut sig ytterligare med förtält, campingmöbler mm. Då blir det lätt camping och det bör man göra på campingplats:)
En liten resevagn som man inte behöver koppla av men som ändå ryms på en husbilsplats ser jag dock som helt ok.:)

Hehe: Lugna dig nu,/ betala kan jag göra även för hotell om det skulle vara så!., inga problem!! Jag tycker det har blivit så att stå på grusplan, asfalts parkeringar mm så gör man med husbil. Ok jag vet!!

Sen skriver du att breda ut sig ytterligare med förtält mm, Snacka om fördomar. Sen bestliner jag frågar inte efter Campingar, kanske du är lite upprörd tror jag??

Jo jag tycker det är stolligt att man har Ställplatser med mindre än 4 meter!
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Inte det minsta upprörd. En ställplats är enligt min mening en plats för husbil där man står max några dagar. Där behövs inte fyra meter och om jag kommer till en ställplats där det är så långt mellan bilarna men för övrigt fullt så backar jag in mellan precis som man gör i tyskland och frankrike. Att det är asfalt eller grus på platsen gör att risken för fastkörning minskar radikalt vid längre regnväder. Det tycker jag som ägare av en framhjulsdriven större husbil är bra. Det bästa underlaget har jag sett på några platser i tyskland. Det består av cementstenar med ganska stora hål 8-9 cm där gräset sticker fram. Då får vi ju alla som vi önskar, hårdgjord yta men ändå gräs mellan tårna:)
Jag hoppas vi får många sådana platser framöver. Om vår ständigt växande skara skall få njuta så kan vi också nöja oss med 2m avstånd mellan bilarna. Det går ju utmärkt på semester så varför inte härhemma:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag har sporadiskt tagit del av vissa inlägg i debatten och jag tycker att det är utmärkt att säkerhetsfrågor belyses, men det hela blir lite väl teoretiskt för den som mest rör sig i glesbygden.

Det är mycket sällan jag träffar på andra campingfordon på mina fiske- och fågelskådarutflykter här hemma i Jämtland och strängt taget aldrig på vintern (då jag använder husbilen som mest). Inte så lätt då att komma någon så nära att avståndet ens blir möjligt att mäta.....

Och varningarna om heta partikelfilter hoppas jag inte berör en högbyggd fyrhjulsdriven bil med rejält tilltagen markfrigång, men jag skall vid tillfälle krypa under och undersöka saken.

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

trenden av en växande nyregistrering av husbilar är bruten i år den backar,,positivt anser ja själv,,,,
då kanske de blir lite lättare att komma ikapp med bättre förutsättningar,,

lycka till med detta önskar jag alla andra!!:p
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det är inte så många campingfordon som brinner. men tänkvärt är ju att om bilen bredvid har en felaktig installation av sina solceller , el mm tex utan säkringar.

Att sen hemmafixaren har gjort ngn gasolinstallation med koppar rören eller i övrigt med detta tex ?

Sen behövs det behörighet för vattenledningar o el i hemmen, men man kan fixa sina installationer med gasol och el själv i husbilen och parkera en meter ifrån den andre om natten med ett leende på läpparna.

Vem vet vad grannen fixat med, litar ni på dem bara för de ser trevliga ut? :swoon:
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag har haft flertalet större båtar med skrämmande elinstallationer där även genomföringar i skrovet inte är att förglömma?

Är det samma procental med våra campingfordon så vill jag minst ha 4 meter tillgodo!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar

Man får ta seden dit man kommer.
Gäller fyra meter så OK för mig. Men detta kan jag knappast kräva, inte ens på campingplatsen vid F-1 tävlingar på Nürburgring eller på campingen vid F-1 i Belgien där man får vara nöjd med att få plats överhuvudtaget. Men valet är fritt, passar det inte är det bara att köra vidare.
Visst kan man ställa krav, men de måste nog vara rimliga.

Förstår faktiskt inte hur en "myndighet" acceptera "fenders avstånd" (c:a 20cm) i en båthamn men anser fyra meters lucka vara nödvändig på en parkering.

Anser mig inte vara speciellt begåvat så alla "begåvade" synpunkter välkomnas.
(Har klippt granhäcken och belönat mig med en öl.):)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar

Jag har deltagit i denna debatten en tid nu och på allla möjliga sätt försökt fånågon att förlara varför det är så narmast brottsligt, att rätta sig efter bestämmelser brand myndigheter och sådant folk, tror jag inte är helt blåsta hade dom ansett att det inte behövst något större avstånd så hade de nog inte förespråkat det, därför skulle det vara intresant att veta vad det är som gör att dett blir sådan motstånd ärligt ! förlorar vi på det i längden det har jag inte fått riktigt klart för mig.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Det är för mig helt obegripligt att de finns de här på forumet som inte tycker att det är bra med brandsäkerhetstänkande. Tessies ovannämnda förslag syftar ju till att värna om vår säkerhet. Det som diskuteras är dock mest 4 meters-regeln. Denna är ju bara en del av hela brandsäkerheten men är en av de få omständigheter som syns tydligt och är lätt att kontrollera. Visst kan de vara frestande att argumentera emot regelverk som går emot de egna intressena. Sedan kanske man tycker att man har den tillräckliga kompetensen att göra egna riskbedömningar, som ofta resulterar i antaganden som "det brinner ju inte så ofta i husbilar!?" eller "det händer inte mig!" och andra psykologiska filter.

4 meters-regeln är en rekommendation från dåvarande Räddningsverket, som sedan Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB) står för. Men rekommendationen har på på många platser, campingar och bygglovspliktiga ställplatser, blivit en regel som måste följas efter föreläggande från tillsynsmyndigheten, som är respektive kommun (Räddningstjänst). Gillar man inte reglerna, och vill stå närmare sin husbilsgranne än 4 meter, kan man ju bara åka vidare.

Sedan inser jag givetvis att det inte går att hävda 4 meters regeln på en parkering. Här finns det inte ens en rekommendation om 4 meter. Här är vi utlämnade att bara lita till andras goda omdömen (märk väl vad Sörren just skrev).

Johan K.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar

Visst är det fint med vackra rekomendationer som man sedan inte måste ta ansvar för följderna av. Jag tittade litet i Tessies länk till rädningstjänsten syd och deras rekomendationer. De rekomenderade sex meter åt alla håll och räknade också från förtält bilar mm. Jag roade mig sedan med att räkna på hur stora platser man då behöver. Min bil är ca 9 meter så platsdjupet bli då minst 15 m för att jag skall få plats.
Bilen är också ca 230cm bred och med tre meter på varje sida behövs då minst en plats på 8,5 m i bredd. Detta ger ett behov på 127,5 kvadratmeter. Motsvarande beräkning för en husvagn på 7,5m inkl drag samt ett förtält på 2,5m samt en vanlig bil ger ett platsbehov på 175 kvadratmeter allt enligt rekomenderade avstånd. Det finns ju också större husbilar än min och betydligt större vagnar och förtält än det jag räknat på så här pratar vi nästan behov av villatomter. Jag har kört husvag och husbil sedan 1987 och ganska sällan på campingar hittat platser av den storleken. De finns men är mycket sällsynta och långt ifrån standard. Strömsund i norra Jämtland är nog den enda camping jag kommer på där de flesta platserna skulle duga. Söder om dalälven gäller nog att mindre än 10% av campingarnas platser skulle platsa enligt rekomendationen. Enligt min mening skulle det innebära det rörliga friluftslivets död att göra den typen av krav till lag. Ingen skulle ha råd att betala. På platser som Varberg, Tylösand Böda mfl skulle man bara kunna ha halv beläggning för att kunna vara laglig. Vem skulle vilja betala 900 kr natten? Vi får nog fortsätta ta litet risker och vara försiktiga med öppen eld. Att driva dyl fråga som husbilsklubb är ju självmord.
 
Senast ändrad:
Toppen