• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat VS Manuel

J

Jarn

Guest
Sv: Automat VS Manuel

Som vanligt vid den här typen av diskussion så blir det ju två läger.
En grupp emot och en grupp för.
Det märkliga är att den gruppen som är emot, i regel inte själv har haft någon Fiat husbil med Robotlåda.... Man hänvisar till vad man hört av kompisars kompisar och till hyrbilar, taxi eller budbilar. Vem behandlar sin dyrt inköpta husbil som en budnisse?

Den gruppen som är för, är ofta de som har eller haft en sådan husbil och majoriteten av dem är mycket nöjda.
Jag själv tillhör den senare gruppen och är inne på min andra Fiat husbil med Robotlåda och är mycket nöjd. På mina vanliga personbilar har jag kört med "vanliga" automatlådor eller DSG sedan -88.
Visst kändes det konstigt när jag hämtade min första husbil med Robotlådan, den växlade ju inte på samma sätt som en vanlig automat. Det märks ju mest från 1:an till 2:an men man vande sig snabbt.
Sen är det klart att även Fiats Robotlåda kan gå i sönder, konstigt vore det ju annars, det gjorde ju även en av mina autlådor i en dyrare modell av MB.

Oavsett vad man här tycker så är fakta att antalet registrerade bilar i Sverige med aut.lådor ökar, likaså att antalet personer som bara tar körkort för automat. Det bör ju i framtiden betyda att suget efter husbilar ökar med aut.låda. I Tyskland så ökar också försäljningen av husbilar med aut.låda, tidigare var det mest lite dyrare modeller, nu vill man ha det även på "plåtisar" och enklare modeller.

Det viktigaste ändå är ju att var och en väljer den modell man själv föredrar och tycker passar ens behov. Man behöver inte klanka ner på grannen som valt annat än man själv.
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Hoppas ni ursäktar min ständiga trång att kommentera det
här,men det strider mot mångas ärfarenheter,ock utav den
grund tycker jag inte att "det motsatta" av den här kritiken
också blir nämnt.Orasaker til havarier är många,ock händer
mycket sällan ....oavsätt fabrikat.

På firman har vi som tidigare nämnt problem ock påkost även
på dom manuella , män det konstigaste är nog att vi har så stor
felprosent på den dyra Mercedes.

Men som tidigare sagt....dom körs hårt dom här,ock bytas
vid 30.000 Mil

Det väl konstigaste var nog att Ford kom så bra ut kostnad
ock havarimässig.Transit visar seg mycket bra,kostnad
ock driftsmässig,hos oss iaf.

Orsakerna til att välja bort robotlådan til HB,finns inte hos
oss husbilsåkare.Vi kör försiktigt-behandlar bilen försiktigt,
så den håller,men självfallet finns undantag,med alla.

Ni som varje dag,ock til ständighet upplever att robotlådan
går sönder,kan ni förklara för oss oförstående som faktisk
åker med dom här bilarna år efter år utan problem,vad det
är som faktiskt går sønder?Är det elektroniken - är det den
manuella växellådan som är den samma som i dom manuella,
eller vad är det då som går sønder??

Vi har en jättestor HB-förseljare här,som säljer rett stora
husbilar,som Integrerade Cartago,Eura m.m.Dom senaste
åren har dom nästan inte sold annat en med robotlådan,ock
ingen reklamasjoner dom fått på dom här,så jag undras jag.

Inte förstår jag den här kritiken av robotlådan,ock jag har
mycket goda erfarenheter själv,ock nya bilen får jag också
med robotlåda.Ingen snakk om saken.

Det största problemet är vad som sätts bakom ratten,som
tex på hyrbilar i Australien,oavsätt fabrikat på bilen.
När 200-400 personer som inte har et ägandeförholdande til
dom bilarna åker dom,kan man lett förutspå vad som händer.
Så även med manuelt växlade samt kopplingar.Detta VET vi ju.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

För att det inte skall gå så fort när du backar så bromsar du samtidigt som du gasar vilket i praktiken innebär att kopplingen slirar hela tiden du manövrerar bilen.

Att bromsa samtidigt som man gasar är döden för kopplingen. Har åkt med folk som inte är vana vid att köra automatare som gör som du säger. När man kör automatare så måste man koppla bort vänsterfoten. Har inte haft någon Fiat med robotlåda, men däremot Audi (S-tronic) och VW (DSG) som båda har mekanisk koppling. Som gammal husvagnsägare har jag hjälpt ett antal medcampare som fått överhettad DSG/S-tronic/Powershift vid rangering inne på trånga campingplatser. De har bromsat samtidigt som de gasat.
Har därefter tagit min egen bil med DSG/S-tronic och backat in deras vagnar utan problem. Samma sak vid kö-körning på autobahn så är det full broms eller ingen broms som gäller. Det gör inget om det blir en lucka på 10 meter innan du släpper upp bromsen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automat VS Manuel

Der ble det satt på prent!

Venstrebromsing er drepen for alle robotkoplingar, og også for endel gammeldagse viskosekoplinger som også blir overopphetet. Dette drepte mange automatlådor på Chevy Van G20 Diesel fra 1990 tallet som manglet oljekjøler for automatlådan.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

"Att bromsa samtidigt som man gasar är döden för kopplingen."

Även om jag inte skrev det i klartext så var ju faktiskt andemeningen precis det. Efter dryga 40 år som yrkeschaufför med både tyngre och lättare fordon anser jag mig besitta en ganska gedigen kunskap i hur man hanterar en bil i olika situationer. I vissa lägen, t.ex. trånga campingplatser i Spanien, felaktigt valda väger som blir smalare och smalare för att till slut upphöra, blir man ibland tvungen att använda bromsen när man manövrerar. Tyvärr är det så att bilens hastighet blir ofta för hög i relation till det manöverutrymme man har om man skall låta kopplingen ta fullt ut, vilket beror på utväxlingen i lådan och det kan man ju inte göra så mycket åt. Jag har sett platser där man har haft ungefär en halvmeter i längdled på sig för att saxa in bilen mellan tråd och häckar på en campingplats, att göra detta med en bil med robotlåda utan att slira på kopplingen är i princip omöjligt. Självklart kan man välja bort sådana platser men i detta fall var det den enda lediga platsen sent en kväll. Samtidigt skall vi vara medvetna om att det finns olika grader av skicklighet bland husbilsförare, några skulle säkert inte ens ha försökt att ta sig in där och då faller problemet automatiskt. Jag tycker att man skall välja den typ av låda som man känner sig bekväm med, det finns för och nackdelar med alla typer av växellådor. Faktum kvarstår dock att risken för att förstöra kopplingen är större med en robotlåda än en "vanlig"manuell låda.

Mvh / Roland
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Det jag har mest emot automater (av alla slag) är vid körning i halka. Det hände vid några tillfällen att de plötsligt mitt i en kurva växlade upp / ner, vilket kunde ge "spännande" situationer.
Dessutom har jag alltid tyckt att de varit utomordentligt tråkiga att köra så för min del så undviker jag automater.
För den som har andra referenser ser jag dock inga större problem med att köra med automat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Som vanligt vid den här typen av diskussion så blir det ju två läger.
En grupp emot och en grupp för.
Det märkliga är att den gruppen som är emot, i regel inte själv har haft någon Fiat husbil med Robotlåda.... Man hänvisar till vad man hört av kompisars kompisar och till hyrbilar, taxi eller budbilar. Vem behandlar sin dyrt inköpta husbil som en budnisse?

Den gruppen som är för, är ofta de som har eller haft en sådan husbil och majoriteten av dem är mycket nöjda.
Jag själv tillhör den senare gruppen och är inne på min andra Fiat husbil med Robotlåda och är mycket nöjd. På mina vanliga personbilar har jag kört med "vanliga" automatlådor eller DSG sedan -88.
Visst kändes det konstigt när jag hämtade min första husbil med Robotlådan, den växlade ju inte på samma sätt som en vanlig automat. Det märks ju mest från 1:an till 2:an men man vande sig snabbt.
Sen är det klart att även Fiats Robotlåda kan gå i sönder, konstigt vore det ju annars, det gjorde ju även en av mina autlådor i en dyrare modell av MB.

Oavsett vad man här tycker så är fakta att antalet registrerade bilar i Sverige med aut.lådor ökar, likaså att antalet personer som bara tar körkort för automat. Det bör ju i framtiden betyda att suget efter husbilar ökar med aut.låda. I Tyskland så ökar också försäljningen av husbilar med aut.låda, tidigare var det mest lite dyrare modeller, nu vill man ha det även på "plåtisar" och enklare modeller.

Det viktigaste ändå är ju att var och en väljer den modell man själv föredrar och tycker passar ens behov. Man behöver inte klanka ner på grannen som valt annat än man själv.


Jag skulle vilja påstå att det blir 3 läger.

1. manuell vx-låda
2. robotstyrd manuell vx-låda
3. automat vx-låda.

1+2 kan det dryftas mycket om deras för och nackdelar.
3 är som dom är, och krånglar mycket sällan ifall de sköts by the book,
Kräver oftast egen kylare som en del märken snålar in på och som då kan ställa till problem vid tuff körning.

Både 1,2 i framför allt på Fiat verkar ha dåligt anpassad utväxling för husbil/tyngre fordon, som jag förstått det, lägsta växel samt backväxeln bör på ett tungt fordon vara rena krypväxlar, alltså man skall kunna köra i ordentligt motlut utan kopplingsslir på typ tomgång.

Jag tror inte att dessa vx-lådor/kopplingar är av dålig konstruktion/kvalitet i grunden, utan dessa har helt enkelt fel förutsättningar i ett tungt fordon.

På bl.a MB Sprinter så ändrar man slutväxeln i de olika storlekarna på chassin och modeller typ buss,flak,skåp, så att man får en utväxling anpassad för typen/vikten.
På vår Sprinter (den tyngsta 6ton) så är slutväxel rejält hög (numeriskt)
+ mycket god mönöverbarhet
- högt varvtal i högre farter
Jag hittar ca: 10 olika slutväxlar till den, beroende på fordonstyp.

Jag skulle även gissa att Iveco har löst det på samma sätt på sina tunga fordon, och därmed slipper de problem som en del tunga HB på Fiat har/får.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Jag skulle vilja påstå att det blir 3 läger.

1. manuell vx-låda
2. robotstyrd manuell vx-låda
3. automat vx-låda.

1+2 kan det dryftas mycket om deras för och nackdelar.

Jag skulle även gissa att Iveco har löst det på samma sätt på sina tunga fordon, och därmed slipper de problem som en del tunga HB på Fiat har/får.

Läger o`läger.Jag skulle vilja veta om det här du skriver.Jag har en
3-axlad 5-tonnare som jag kört endel tusen mil med nu någon år,som
har den manuella växellådan som styrs av elekronik/robot.

När man lärt seg att använda den,vil man inte ha annat.

Själv har jag aldrig hatt nogot som hälst problem med den robotlådan.

Men...vad väntar meg??Vad går sönder?Är det elektroniken eller är
det växellådan?

Jag försökte nu i dagarna att fråga HB-försäljaren här,vicken säljer
2-300 stora husbilar om året,ock til 90% av dom med robotlådor.
Där förstod dom inte vad som menades med den här diskusjonen,då
dom aldrig haft en enda reklamasjon på dom här lådorna.Det var
totalt okänt för dom.Kan hända dom inte talar sanning?Vad vet jag?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Har efter 2500 mil inte kört en centimeter med båda fötterna,en automatlåda eller Robotlåda skall endast köras med höger fot.
Tipset att bromsa samtidigt som man gasar tyder i detta fall på okunskap för när man bromsar kopplar lådan ur har man då högt varv och släpper bromsen så har man nog lösningen på hur man fördärvar kopplingen.
Som Rolandh skriver är det oftast folk som inte har Robotlåda som har synpunkter om dessa,märkligt tycker jag.

lars
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automat VS Manuel

Grattis Ottar! eller oss, jag har heller inte några problem med Fiat Ducato växelåda/koppling, äger faktiskt inte ens en :oops:

Vill du veta mera googla förtusan som alla andra.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=fiat+ducato+2013+clutch+problem

Ha de // Peter:cool:

Nemen vad trävligt Peter:yes:

Et så bombastisk tyckande,om nåt du inte ens äger eller åker.

Jag tittade för tusan på din link,ock problemer
med CLUTCH finns ju.

Men.........det omhandlade ju inte robotlådan!!!

Det omhandlade CLUTCH,den vänstra pedalen utav 3.
CLUTCH,altså kopplingen.Snälla,hitta linken för robotlådan.

Tils dess,kan man även lesa annat från Google:
Breakdown number 25 on my wav [Archive] - Youreable Forums
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

t.ex. trånga campingplatser i Spanien,

40 år som yrkeschaufför har respekt med sig, men utvecklingen går framåt.

Om man sätter sig in i hur moderna automat/robotlådor fungerar så är det precis som Lars säger. Datorn styr kopplingen och bromsar du så ges en signal till kopplingen att frikoppla. Att då tvinga kopplingen att greppa in med högre varv dödar kopplingen på nolltid.

Om du känner dig osäker på om du hinner flytta högerfoten från gasen till bromsen så är det bättre att du är beredd med handbromsen. Tror inte den genererar signal till kopplingen på Fiat.

Spaniens trånga campingplatser har jag aldrig besökt, däremot trånga campingar på andra ställen bla i Italien. Visst är det trångt och man får vara försiktig med gasen, men vänsterfoten är lik förbannat bortkopplad. Högerfoten hanterar framfarten och inget annat. Har varit i många situationer när campinggrannar domderat om att vi ska koppla bort vagnen och dra den på plats, men finns det en teoretisk möjlighet att köra in den så backas den in :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Har efter 2500 mil inte kört en centimeter med båda fötterna,en automatlåda eller Robotlåda skall endast köras med höger fot.
Tipset att bromsa samtidigt som man gasar tyder i detta fall på okunskap för när man bromsar kopplar lådan ur har man då högt varv och släpper bromsen så har man nog lösningen på hur man fördärvar kopplingen.
Som Rolandh skriver är det oftast folk som inte har Robotlåda som har synpunkter om dessa,märkligt tycker jag.

lars

Ett tillägg: en vanlig automatlåda går alldeles utmärkt att vänsterbromsa.
Det vet alla som ägt en.
Oumbärligt i terräng eller kuperat underlag där man reglerar nerfärden över ett hinder med gasen.

Blanda inte ihop automatlådor med robotlådor, gigantisk skillnad i manövreringsmöjligheter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Nemen vad trävligt Peter:yes:

Et så bombastisk tyckande,om nåt du inte ens äger eller åker.

Jag tittade för tusan på din link,ock problemer
med CLUTCH finns ju.

Men.........det omhandlade ju inte robotlådan!!!

Det omhandlade CLUTCH,den vänstra pedalen utav 3.
CLUTCH,altså kopplingen.Snälla,hitta linken för robotlådan.

Tils dess,kan man även lesa annat från Google:
Breakdown number 25 on my wav [Archive] - Youreable Forums

Lugn nu Ottar, jag ska hjälpa dej att leta.

Har du läst igenom denna tråd?
Kanske har den det du söker.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t63683/

Hoppas Lasseboy blev klokare av all fakta och tyckande, Lycka till :)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Lars o Annica:

Att bromsa samtidigt är inte ett tips från mig, det är ett konstaterande att så görs det i många fall och därför bränns kopplingen.

Smålänningen:

Eftersom jag inte vet annat så får jag tro att bromsen påverkar kopplingen/växellådan. Vad som förvånar mig då är följande: " Att då tvinga kopplingen att greppa in med högre varv ". Det borde vara tekniskt omöjligt om bromsen frikopplar lådan som det sägs.

Att kopplingen till en robotlåda kan överhettas är ju något som Fiat tydligen är medvetna om eftersom det finns ett varningsmeddelande för just detta. Den varningen finns mig veterligen inte på bilar utan robotlåda.

Mvh / Roland
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Men du skriver att när det är trångt måste man bromsa samtidigt som man gasar,om det går för fort bromsar man går det för sakta gasar man dock ej samtidigt.
Då jag är ganska säker på att du inte kört en fiat robotlåda vore det bra om du gjorde det innan du sprider villfarelse.

lars
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Automat VS Manuel

Lars o Annica:

Man kan tolka det som skrivs på olika sätt. Jag har aldrig rekommenderat att gasa och bromsa samtidigt, jag konstaterar att det i en del fall går till på det viset och det är något helt annat.
Du har helt rätt i att jag aldrig kört Fiat robotlåda men det har jag heller aldrig utgett mig för att ha gjort. Däremot har jag stor erfarenhet av Citroens robotlåda som principiellt är en likadan låda. Och därmed samma risker vad gäller kopplingen.
Jag undanber mig beskyllningar om att jag sprider villfarelser när jag i praktiken beskriver vad jag upplevt.

Jag har en liten fundering när det gäller frikoppling när man bromsar. Ponera att man kör utför en lång och kraftig utförsbacke, motorbromsen brukar ju sällan räcka till då utan man måste stödbromsa också. Tolkar jag dig rätt så skulle motorbromseffekten upphöra när jag trampar på bromspedalen. Om motorn går ner på tomgång samtidigt som lådan frikopplas så måste ju kopplingen få stryk när jag släpper bromspedalen eftersom motorvarvet inte motsvarar varvet på ingående axeln i lådan. Ligger växeln kvar i det läget som var innan jag bromsade eller går lådan över till neutralläge ? Hoppas du kan klargöra detta för mig.

Mvh / Roland
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automat VS Manuel

Datoren i robotlåda skiller lett mellom lav fart og høy fart.
Har selv endel erfaring fra Iveco Agile lådan, og den veksler ned om en bremser hardt i utforbakke om det ikke vil føre til for høyt turtall på motoren.

Men om det i det manuelle drivverk som er kjernen i robotlådan finnes svake punkter så blir disse ikke bedre med en robot. Koplingen aktiveres av og på i stor grad ved småbremsing i lav fart, av denne grunn er det alarm for varmgang av koplingen. Hvordan Fiat sin dobbelmasse svinghjul fungerer i slike sammenheng vet jeg ikke, men er det en svakhet så blir den lett forsterket av roboten.
 
Toppen