• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Uppsägningstiden för abonnemang hos Telenor är 1 månad.

Jappe
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor meddelar att problemet med felmeddelandet vid beställning av tilläggstjänsten skall vara löst.

Vi förbereder nu för ett avtal med Telenor för telefoni respektive ett avtal för mobilt bredband, de förhandlingarna startar efter den 17/8.
Vi återkommer med information.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Nu har jag haft Telenor i drygt 2 veckor. Jag har bara varit i Norge så att testa utomlands gills inte då det är samma villkor som i Sverige.

Men jag har upptäck en effekt med Telenor jämfört med tre. Den slukar GB snabbare. Jag får köpa till extra GB oftare än med tre? Kanske har det att göra med att Telenor har mer 4G? Men skillnaden är stor. Det känns som om det går åt dubbelt så mycket. Jag har den sittandes i en 4G router.

Men snabbt går det.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för en viktig återkoppling.
Jag tar denna information med mig till kommande möte med Telenor där vi bl.a. skall försöka få till ett Husbilsklubben-avtal för telefoni/SMS/MMS resp. mobilt bredband.
Det kan dröja några veckor innan det mötet hålls beroende på att våra kontaktpersoner på Telenor har semester.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har vissa irriterande bekymmer med Telenor om man jämför med ex Comviq. När man som jag befinner sig utomlands större delen av året, vill man inte gärna ha ett abb med mycket GB i Sverige (dyrt). Det är då bättre att köpa till GB vid behov med ett sms eller via "mina sidor".

Det stora problemet är egentligen att Telenor slukar mycket mer data än mitt tre gjorde tidigare.

telenor bill.jpg

why-electricity-is-so-expensive.jpg


Jag har använt abonnemanget totalt 11 dagar i Juli och enligt dem förbrukat 5,5 GB??? Det har kostat mig 199 kr + 345 kr = 544 kr för Juli. 4 av dessa dagar har jag befunnit mig på platser utan täckning av Telenor, Vildmarksvägen och V.Örträsk. Övriga tider satt jag till stor del bakom ratten i Sverige och Norge, samt arrangerade Boulemästerskapen på Westerqwarn. Enligt min uppfattning använde jag datan mindre än normalt, men förbrukningen med Telenor blev mer än dubbelt så stor.

Jag frågade kundtjänst om de, som man kunde som Comviq fylla på 10 GB för 200 kr som jag är van vid där. Någon sådan produkt finns inte. Motsvarande hos Telenor skulle kosta 690 kr.

Max man kan fylla på med är 1 GB för 69 kr via "mina sidor". Vilket i mitt fall betyder att jag måste "pausa" mitt Telenor abb i Sverige och bara använda det utomlands inom EU.

Mitt lämpligaste alternativ i Sverige är Comviq då jag kan ha det billigaste "Smart" abonnemanget för 95 kr och sedan fylla på med 10 GB för 200 kr.

Jag har en teori att Telenor har snabbare nät (4G) i högre utsträckning och därför gör förbrukningen högre, men som resultatet ser ut nu passar det inte för mig att använda det i Sverige.

Jag ska testa om fenomenet är samma inom EU, men jag tar med mig ett Comviq Smart simkort, så får jag se vilket jag ska säga upp senare när jag provat Telenor i Europa.

Jag använder en ZTE 4G mobil router. (samma som Telenor erbjuder sina kunder men olåst)

Hoppas att förhandlingarna med Telenor blir lyckade så att jag även kan använda det i Sverige.
 
Senast ändrad:

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Borde det inte vara så att det är enheterna som är anslutna till abonnemanget som avgör hur mycket data som går åt? Hinner du bara göra det du ska så borde det inte gå åt mer för att du har en snabbare uppkoppling.

Kan det vara så att du har haft någon stor uppdatering i bakgrunden som har förbrukat mycket bandbredd? Eller kanske flera enheter som var och en haft lite "fuffens" för sig i bakgrunden? Vissa enheter kan ju uppdatera allt från lite virusdefinitioner och småappar till hela windowsversioner i bakgrunden. Bara en lite fundering... :)
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Borde det inte vara så att det är enheterna som är anslutna till abonnemanget som avgör hur mycket data som går åt? Hinner du bara göra det du ska så borde det inte gå åt mer för att du har en snabbare uppkoppling.

Kan det vara så att du har haft någon stor uppdatering i bakgrunden som har förbrukat mycket bandbredd? Eller kanske flera enheter som var och en haft lite "fuffens" för sig i bakgrunden? Vissa enheter kan ju uppdatera allt från lite virusdefinitioner och småappar till hela windowsversioner i bakgrunden. Bara en lite fundering... :)

i bl.a Windows 8 kan man ange att det är en anslutning med datapriser, det minskar förbrukningen. Mobiltelefoner och plattor anslutna via wifi till din router tror att det är fritt fram, men där kan man nog se vilken app som förbrukar mycket ssamt stänga av automatiska uppdateringar totalt.

Jag använder europasim i Europa och innan jag fick stoppat de flesta automatiska bakgrundsprogram hände det att nästan hela dygnstilldelningen (500mb) förbrukats redan efter första koppen kaffe på morgonen.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Borde det inte vara så att det är enheterna som är anslutna till abonnemanget som avgör hur mycket data som går åt? Hinner du bara göra det du ska så borde det inte gå åt mer för att du har en snabbare uppkoppling.

Kan det vara så att du har haft någon stor uppdatering i bakgrunden som har förbrukat mycket bandbredd? Eller kanske flera enheter som var och en haft lite "fuffens" för sig i bakgrunden? Vissa enheter kan ju uppdatera allt från lite virusdefinitioner och småappar till hela windowsversioner i bakgrunden. Bara en lite fundering... :)

Jag är nog ganska van vid att jobba via mobil router då jag gjort det i 5 år när jag övervintrat. Jag har koll på mina enheter. Det som drar mest för mig är nedladdning av nytagna foton till droppboxen. Men det är ju lätt att räkna. 3-5 MB/foto.

Det som just nu är tråkigt med Telenor är:

1. Går inte i Sverige att fylla med mer än 1 GB åt gången (69 kr)
2. Det finns andra dyrare abonnemang hos Telenor som har mer data men då är månadskostnaden dyr. Och det är inte lönt då man är så få månader i Sverige om året.

Min lösning blir troligtvis att jag pausar Telenor när jag är i Sverige och använder Comviq istället där jag kan köpa 10 GB för 200 kr, men använder Telenor utomlands där jag kan köpa GB med HBK avtalet.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag vet och jag är tacksam för det. Jag vill bara ge mina synpunkter före dess.

Det vore kul om vi kunde få ett storförbrukaralternativ både i Sverige och utomlands.

Jag tycker detta kan vara rimligt som ex:

Sverige 10 GB/mån 150-250 kr
EU 10 GB/mån 350-450 kr
 
Senast ändrad:

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Skall prova Telenor utomlands med början nästa vecka.
När man skall fylla på efter en vecka och man är utomlands är det samma nummer som gäller då?
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det där sms'et om att det bara var 20 mb kvar kom aldrig, och har ännu inte kommit ... nu har fakturan kommit, den stämmer väl bortsett från att jag aldrig fick det där sms'et, därför anser jag att det är 29kr man överdebiterat mig och jag kommer att ta kontakt med Telenor om detta när jag landat i det som på papperet kallas hemma...

Köpte även en vecka /1gb innan vi åkte norrut från Kroatien, via Slovenien, Österrike, Tjeckien, Polen fungerade klockrent hela vägen...fick även sms'et som varnade för att data höll på att ta slut. Stängde då av roaming och det stämmer väl på fakturan.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

En stor volumtyv er molnlagring synkroniseringen mellom lokal kopi og moln tar massevis av data hver dag. Med 50 GB i molnet kan det lett forbruke 500 MB bare på kontroll av om det har vært endringer om det er stort antall filer.

Det finnes alternative teknikker, men det krever mer arbeid av servermoln.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

En stor volumtyv er molnlagring synkroniseringen mellom lokal kopi og moln tar massevis av data hver dag. Med 50 GB i molnet kan det lett forbruke 500 MB bare på kontroll av om det har vært endringer om det er stort antall filer.

Det finnes alternative teknikker, men det krever mer arbeid av servermoln.

Brukar stänga av synkroniseringen när jag är på volymbaserad förbindelse, uppdaterar bara när jag har obegränsad tillgång.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tack för ett bra jobb!

Skaffade två abonnemang inför vår tre veckors resa genom Tyskland , Frankrike och med mesta tiden i Spanien. Har tidigare letat lokala kontantkort och slipper nu det :)

Dock.., jag vet att det inte är tänkt att nyttja dem bara i plattorna men det måste bli så för våra vanliga telefonnummer måste fungera och sätter vi dem i gamla lurar eller i MIFI-routern så tror ju paddorna att det är wifi och därmed fritt fram att köra på med uppdateringar och synkronisering vilket förbrukar mer än nödvändigt.

En önskan till framtida utveckling med rena bredbandsabonnemang - Ge oss möjlighet att tanka/köpa med koden via "Mina sidor" - I nuläget måste vi ta ur simkortet ur paddan, sätta det i en telefon, skicka ett sms, ta emot bekräftelsen, sätta tillbaka kortet i paddan...

Vi kan leva med kostnaden (29-) för de extra 100mb den dagen sjudagars-perioden tagit slut eftersom meddelande till paddor inte fungerar ännu.

Ett meddelande som når paddan skulle behövas (Europasim har en sådan funktion, dock på italienska)

Skrivet i Alicante med Telenor via Orange roaming, ser fram mot fortsatta framsteg och utveckling av roamingtjänster.

/Tommy
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det finns massor av lösningar att använda istället för SMS. iMessage, Skype, Viber, Tango, Facebook, ICQ, Rebtel, Zello.... listan kan göras mycket lång. Det enda problemet är att reda ut vilken man ska använda till just ens egna kontakter, men det är ju en engångsgrej. "Riktiga" SMS skickar jag kanske 1-2 per månad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tommy: Stäng av automatisk uppdatering genom att avmarkera automatisk hämtning enl. bilden.

image.jpg
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Vi tar synpunkterna och önskemålen med oss till den kommande förhandlingen med Telenor.
Det är som du skriver, vi måste ha en praktisk lösning om köp av utlands-paketet och påminnelse om när paketet börjar ta slut, även för lösningen med mobilt bredband.
Återkommer med information när det finns något att rapportera om.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tommy: Stäng av automatisk uppdatering genom att avmarkera automatisk hämtning enl. bilden.

Tackar för tipset men ser det inte rikigt som lösningen

Tyvärr vill jag ju ha dom på när jag kommer till "riktiga" wifin..., på min androidtelefon kan jag ställa in att den ska bortse från vissa wifi-nätverk och betrakta dem som mobila - Det skulle man kunna även på IOS...

Facebook är en stor bov i bakgrunden...

Lämnar gärna resonemanget om work arounds till andra trådar så att denna får fortsätta om "Gränslös Mobil Kommunikation" med Telenor som huvudspår för närvarande - Heja Arbetsgruppen!

/Tommy

PS - Det SMS jag syftar på är det jag ska skicka till Telenor för att köpa 7 dagar med 1 GB
 
Toppen