• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag undrar om inte operatörerna ur konkurrenssynpunkt tjuvstartar med fri roaming redan i sommar även söder om Danmark.

För att hänga med i svängarna är de nog tvungna att haka på Telia.
De har ju i förra veckan även lagt till resten av "Baltländerna" så nog är det fri roaming i större delen av Europa till sommaren (med Telia).
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att kunna ta del av Husbilsklubbens avtal med Telenor måste ditt namn eller din partners namn finnas med i det register som vi sänder till Telenor.

Husbilsklubben får inte utan ditt samtycke distribuera dina medlemsuppgifter till någon extern part.
Så, för att komma med i registret till Telenor måste Ja i Samtycke PUL vara markerat.

Du hittar den uppgiften i Kontrollpanelen, Redigera Profil och längst ner i första avdelningen.
Visa bilaga 107216

Spännande!

Vi har Telenor 24 GB och vill gärna ta del av detta när vi drar ut i Europa i sommar. Hur gör vi..? Vi har samtyckt PUL.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Försökte röna ut om mitt 24GB abonnemang kvalar in men kan inte riktigt se om så är fallet. 40GB abonnemang har ju inte Telenor mera, nu är det 50GB. Mailade roamingtest men har inte fått svar.

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

JAndersB, du får hjälpa mig med att reda ut begreppen då jag inte blir säker på om det är mobil telefoni eller mobilt bredband du frågar om.

Så här är det:
Mobil telefoni.
Har du ett abonnemang för telefoni hos Telenor, oavsett vilken surfvolym du har, och det inte är ett kontantkort, så kan du inför en resa utanför Sverige men inom EU/EES plus Schweiz, koppla på SURF50.
Läs mera här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/741640

Mobilt Bredband.
Detta gäller tecknade eller nytecknade abonnemang med 40GB surfvolym, och det är fortfarande 40GB surfvolym som gäller. Där gäller vad som finns beskrivet här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/769911

Hoppas detta klargjorde vilka avtal och abonnemangsformer som Husbilsklubben.se har med Telenor.
Annars får du ställa ytterligare frågor här.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Debiteringstexten på Telenor-fakturan kommer att ändras.
Tidigare: Data Utomlands Husbil
Ändras till: Data Utomlands Surf50
Anledningen är ett förtydligande för vad som är beställt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Information gällande telefoni/Surf50

Jag har nu själv hårdtestat Surf50 och funktionen att man skall få ett sms när 20MB återstår.
Det visar sig att förbrukningen av dessa 20MB oftast går så snabbt att systemet istället växlar till dygns-potten 100MB för 29kr och skickar ut ett sms om den funktionen istället.
Förslaget är att gränsen 20MB ändras till 200MB. Det innebär att när 20% återstår av Surf50 sänds ett sms ut med den informationen. Denna ändring kommer att införas snarast.

Vi har efterlyst en funktionen i Telenors app som utöver förbrukning av surf-potten inom Sverige-Norge-Danmark också skulle separat visa utlandsförbrukningen och vad som återstår.
Den funktionen finns för norska Telenor-abonnemang.
Svenska Telenor kommer efter påtryckningar från Husbilsklubben att försöka snabba på införandet av den norska app:en för svenska Telenor-abonnemang.
Så här ser den norska Telenor-app:en ut.
Telenor Norge.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor gör vissa ändringar i sitt utbud vilket påverkar skrivningen i avtalstexten som handlar om tjänsten Kostnadskoll (sms till 222 med texten KOLL)
Jag återkommer så snart jag fått detaljinformation om vad ändringen innebär.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tjänsten Kostnadskoll, (sms till 222 med texten KOLL) marknadsförs inte längre.
Du som redan har den behåller den.

Tjänsten som ersätter heter Dagspass EU och beställes med ett sms till 222 med texten DAGSPASS
Mer finns att läsa här:
Dagspass EU | Kundservice | Telenor

Våra avtalsdokument kommer att uppdateras med ändringen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

össby

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
19427
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telia i Norge Har infört fri roaming i hela Eu.Det vill säga att du ringer och surfar för samma pris i hela Eu.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Du skriver Telia i Norge men det är nog Telenor i Norge du avser.
Jag har pressat min kontaktperson på Telenor Sverige på besked om när Telenor inför samma regler i Sverige.
Svar: Jag har ingen information om det och skulle jag ha det så får jag inte berätta om det för dig.

Jag tycker det är ett positivt svar.
Konkurrensen kommer att tvinga operatörerna att positionera sig inför de förändrade EU-regler som träder i kraft i juni 2017.

Till dess nyttjar vi SURF50-tjänsten eller Telenors Mobila Bredbands-avtal.
Jag uppdaterar med ny information när sådan finns.
 

linalinus

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3497
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Du skriver Telia i Norge men det är nog Telenor i Norge du avser.
Jag har pressat min kontaktperson på Telenor Sverige på besked om när Telenor inför samma regler i Sverige.
Svar: Jag har ingen information om det och skulle jag ha det så får jag inte berätta om det för dig.

Jag tycker det är ett positivt svar.
Konkurrensen kommer att tvinga operatörerna att positionera sig inför de förändrade EU-regler som träder i kraft i juni 2017.

Till dess nyttjar vi SURF50-tjänsten eller Telenors Mobila Bredbands-avtal.
Jag uppdaterar med ny information när sådan finns.

Telia i Norge och Danmark
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Et slik markedstunt som fri roaming, når den største operatøren i markedet innfører dette må nummer to følge opp.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Även om pris och tjänst bra så är det dåligt att den strular. I februari kom inget sms om förbrukad 1 GB och gick ej heller att köpa mer. Efter telefontjafs med Telenor krediterade man debiterad "extra" surf.

Nu i maj samma strul, inget sms så köpte själv mer data så småningom men nu har Telenor igen debiterad extra data per Mb.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor hävdar i telefon idag att SURF50 bara kan köpas om man har mobilt bredband 40GB. Så här står det i husbilsklubbsavtalet SURF50:

Till något av Telenors abonnemang, inte kontantkort, kan Husbilsklubbens medlem beställa tilläggstjänsten SURF50 som innebär 1GB/30dagar för 89kr med uppkoppling utanför Sveriges gränser men inom EU/EES-länder och Schweiz.


Så jag har alltså köpt SURF50 och det har fungerat att surfa men enligt Telenor skall det inte göra det för mig, med 24GB abonemmang och därför får jag inget SMS och/eller automatiskt nytt paket med 1 GB som Telenor påstår skall kopplas till. Dessutom har man nu tagit bort möjligheten för mig att köpa SURF50.

Vad gäller gäller?
 
Toppen