• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

App till forumet. Återigen

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Skulle man kunna lägga HBK´s ställplatser på en app som kan laddas ner innan man åker (utomlands tex) och där den som vill kan lägga upp en ny ställplats med bild och kordinater och skriva några rader om vad som finns och eventuellt kostar
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: App till forumet. Återigen

Att skapa en App för Husbilsklubben.se handlar tyvärr inte om att bara installera något utan det finns tekniska begränsningar.

Både Tapatalk o Mobile Suite som nämnts samt Forumrunner,Topify o ytterligare ett par har kollats och är inget alternativ som forumet idag är uppbyggt.

Hade det varit möjligt att uppgradera och skapa en mobil app med rimliga ansträngningar så hade vi givetvis gjort detta för länge sedan.

vBulletin är numera en döende produkt och utvecklingen har avstannat så att lägga något manår på att migrera till nerlagda ver 4 har vi i dagsläget inte resurser till och skulle vara en återvändsgränd.
Version 5 av vBulletin är helt oanvändbar.
Det finns alternativ som IPB o Xenforo men dessa är ännu inte tillräckliga för att kunna migrera dit men kommer säkert dit om ett par år.

Jag vill inte gå in på de exakta tekniska begränsningarna men har någon intresse,tid och kunskap inom php,mysql,regexp o linux så kan ni kontakta mig direkt så får ni gärna hjälpa till att lösa dem.

Tyvärr är det inte så enkelt som att man bara kan "köpa" sig detta utifrån utan det handlar som Knut nämnde ovan om en mer genomgripande förändring.

En av de riktigt stora utmaningarna är hur vi ska kunna behålla rankingen på Google vid förändringar. Det är väldigt enkelt att förstöra ranking på Google men det tar flera år att återfå den. Det är Google som gör att de flesta hittar till husbilsklubben.se
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Att skapa en App för Husbilsklubben.se handlar tyvärr inte om att bara installera något utan det finns tekniska begränsningar.

Både Tapatalk o Mobile Suite som nämnts samt Forumrunner,Topify o ytterligare ett par har kollats och är inget alternativ som forumet idag är uppbyggt.

Hade det varit möjligt att uppgradera och skapa en mobil app med rimliga ansträngningar så hade vi givetvis gjort detta för länge sedan.

vBulletin är numera en döende produkt och utvecklingen har avstannat så att lägga något manår på att migrera till nerlagda ver 4 har vi i dagsläget inte resurser till och skulle vara en återvändsgränd.
Version 5 av vBulletin är helt oanvändbar.
Det finns alternativ som IPB o Xenforo men dessa är ännu inte tillräckliga för att kunna migrera dit men kommer säkert dit om ett par år.

Jag vill inte gå in på de exakta tekniska begränsningarna men har någon intresse,tid och kunskap inom php,mysql,regexp o linux så kan ni kontakta mig direkt så får ni gärna hjälpa till att lösa dem.

Tyvärr är det inte så enkelt som att man bara kan "köpa" sig detta utifrån utan det handlar som Knut nämnde ovan om en mer genomgripande förändring.

En av de riktigt stora utmaningarna är hur vi ska kunna behålla rankingen på Google vid förändringar. Det är väldigt enkelt att förstöra ranking på Google men det tar flera år att återfå den. Det är Google som gör att de flesta hittar till husbilsklubben.se

Sådärja! Nu fick jag veta att det är utrett. Det var ju tråkigt. Pc är ju ett utdöende släkte. Synd att vi inte har en plattform för det som komma skall.:(
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Sådärja! Nu fick jag veta att det är utrett. Det var ju tråkigt. Pc är ju ett utdöende släkte. Synd att vi inte har en plattform för det som komma skall.:(

Här håller också jag med vår vittbereste globetrotter SirMcLain. Vi bör nog fundera litet på framtiden om vi skall behålla får positiva utveckling. Att köra vårt fina forum på skärmar under 8tum kräver zomning där jag med min synskärpa måste zoma så mycket att jag tappar överblicken. Att köra appar typ fb fungerar däremot fint med 5 tum skärm då de oftast är byggda med detta format i åtanke. Detta har gjort att jag mer och mer följer denna klubbs aktiviteter på fb i vår grupp där. Det finns ju också minst två andra hb grupper som också har stark tillväxt av nya gruppmedlemmar. Jag tror detta är vart vi är på väg men det är ju bara min åsikt. Givetvis har man inte samma funktioner på återsökning av information som på forumet men den sociala intraktionen är bättre, mycket bättre. I fb grupperna är påhopp och tråkig ton mycket ovanligt och stämningen känns mera positiv. Här bör vi nog fundera litet på vart vi vill framöver. Kan ju vara en lämplig fråga för framtidsgruppen om den nu kom igång.:) Att bara bita sig fast i bordskanten och vila på vunna segrar tror jag kan vara litet farligt på sikt. Jag tänker på företag som Facit, Polaroid Kodak mfl och där gick det åt skogen med besked.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: App till forumet. Återigen

Jag skulle nog vilja hävda att en app, gärna Tapatalk, är nödvändig för att forumet inte ska dö ut på sikt. I alla fall om man vill främja föryngringen.

Det är nog snarare läge att anpassa forumet till en app än tvärtom.

IMHO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: App till forumet. Återigen

Vad är problemet?

Tappar vi medlemmar eller är ansökningstakten för medlemskap för låg?

Utvecklingen i dag går snabbt och kommer att ge oss nya instrument att förmedla vår information. Men varför hetsa så länge det fungerar så bra som det gör idag.

För min del fungerar HBK-sidan alldeles utmärkt att både läsa och skriva på via min Iphone.

Jag är övertygad om att när Håkan ser att det finns möjlighet att ta nya steg i utvecklingen av HBK-forum kommer han att gör det.

Sitter någon inne med mer kunskap och vilja att medverka till utvecklingen så anmäl er till Håkan.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Det är när det fortfarande går bra som man utvecklar, förbättrar och förverkligar visioner. När det börjar gå dåligt är det oftast för sent men då tar alltid någon annan över och det kan ju också bli bra så vi väntar och ser förstår jag.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Jag tolkar Håkans svar som om att webbarna inte alls ligger still och väntar. Dom har ju full koll på vad som går eller inte med dagens version. Han pratar ju även om vad som ev kan komma efter nuvarande och verkar ha en del koll där också. Jag litar fullt ut på att dom gör vad som går att göra för att hänga med i utvecklingen.

Nu verkar det komma massa tyckanden om vad som borde, men vilka kan nåt om detta så det blir lite fakta bakom orden. Nu har både Håkan och Gunnar frågat om det finns kompetens som kan utnyttjas, hjälp till att få fram det tycker jag!

Bestliner, vad är det som du tolkar så du börjar jämföra med Facit och andra, jag fattar inte alls vad du menar!
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: App till forumet. Återigen

För att få lite perspektiv på diskussionen och hur utvecklingen ser ut så kan jag visa några siffror.

Användning under de senaste 4 månaderna med ökning/minskning från motsvarande period föregående år:

Vilken browser som används:
1. Safari 34.08% +20%
2. Internet Explorer 25.32% -33%
3. Chrome 24.03% +15%
4. Firefox 8.04% -24%
5. Android Browser 7.79% -5%
6. Övriga 0.74%

Fördelning typ av device:
1. desktop 52.27% -27%
2. tablet 28.47% +23%
3. mobile 19.26% +27%

Mobila device:
1. Apple iPad 46.51% +14%
2. Apple iPhone 20.80% +11%
3. Samsung Tab 5,55% -5%
4. Samsung phone 2,73% -6%
5. UnKnown 2.12%
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Jag tolkar Håkans svar som om att webbarna inte alls ligger still och väntar. Dom har ju full koll på vad som går eller inte med dagens version. Han pratar ju även om vad som ev kan komma efter nuvarande och verkar ha en del koll där också. Jag litar fullt ut på att dom gör vad som går att göra för att hänga med i utvecklingen.

Nu verkar det komma massa tyckanden om vad som borde, men vilka kan nåt om detta så det blir lite fakta bakom orden. Nu har både Håkan och Gunnar frågat om det finns kompetens som kan utnyttjas, hjälp till att få fram det tycker jag!

Bestliner, vad är det som du tolkar så du börjar jämföra med Facit och andra, jag fattar inte alls vad du menar!

Hej igen.
Det jag menar är att marknaden ändrar sig fort och att de som inte hänger med försvinner hur bra de än var när de låg på topp. Idag har vi ett mycket bra forum och många är nöjda med att gå in på ett forum som vårt och göra inlägg i trådar som man finner i en pyramidstruktur med olika ämnen och har stöd av en sökfunktion. Så har vi det nu. Vi är och skall vara nöjda. Men, människors beteende förändrar sig ständigt liksom tekniken som används. Jag är säker på att det som känns bra för de flesta av oss idag inte kommer att vara lika populärt om 5 till 10 år. Det gäller för oss att också utvecklas så att vi inte blir ifrånsprungna av att teknik och människors beteende ändar sig utan att vi är med på tåget.
Det gäller att inte fastna och köra fast som de företag jag listade upp gjorde och gick under.
Idag gäller en utveckling mot appar med mera social intraktion som på fb. Det tycker jag är en positiv utveckling även om det inte idag ersätter vårt forum fullt ut. Jag tror att utvecklingen går i den riktningen och att vi borde fundera litet vad det betyder för oss och kanske hur vi bör agera på sikt. Jag har dock ett stort förtroende för Håkan och om han orkar leder han oss säkert i rätt riktning:)
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2025
Sv: App till forumet. Återigen

Bra och tydlig uppdatering av Håkan, hur av användandet har utvecklats. Detta visar tydligt enligt vad jag förstår att det går väldigt bra att använda "paddor" o smartphones lika bra som desktopp.

Gabbe//
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: App till forumet. Återigen

Jo det är rätt tolkat, Gabbe.
Antalet unika besökare dagligen har också ökat med 26% under samma period 2013/2014 och pendlar mellan 5 o 10 000 per dag.

Vad som är genomförbart med nuvarande version är att skapa en mobil variant av hemsidan sk. webapp som är nerskalad funktionellt och laddar snabbare.
Det finns en del "templates" att utgå ifrån men det kräver många timmar att anpassa och avlusa.

Detta kräver att någon anmäler sitt intresse och har tid och kunskap inom php,mysql,regexp o linux för att skapa en separat mobil style.
Skicka ett PM till mig så tittar vi på det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: App till forumet. Återigen

Utmärkt information från Webb. Jag är en normalanvändare. Har lite appar i min telefon med betoning på lite. Men även jag inser att utvecklingen går framåt. Det kostar en del att göra appar och frågan är om det till den mängd medlemmar är försvarbart med stora kostnader.

Jag litar helt på de som har kunskap och när tiden är mogen så har vi nog en app.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

En sak att ha i åtanke är att telefonernas skärmar tenderar att öka i storlek och därmed gör det lättare att surfa med.

Själv tycker jag inte att det är några problem att surfa runt på olika sidor & Hbk med min gamla Iphone 4, det som kan uppfattas som besvärligt är att skriva lite längre inlägg, men det problemet finns ju oavsett om det är via Safari/Chrome eller tex en app.

//Tommy
 

MB300E

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Luleå
HBK-Nr
17799
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

Hållit på en hel del med olika forummiljöer i php.

Att man skulle ändra på google rating vill jag inte hålla med om eftersom att tapatalk implementeras som en plugin, alltså det är en fristående modul som man lägger till.

I grunden kan man ta ex VBulletin med X antal tillagda moduler för olika funktioner och lägga till tapatalk på sidan om, tapatalk kommer tyvärr bara fungera tillsammans med Forumet och inte kringliggande moduler då.
Det som kan bli lite stökig (utan att jag tittat på det) är hur man ska få dom låsta forumdelarna (för medlemmar) att fungera för jag antar att det är en egen modul som sköter det.

Nu har jag inte jobbat med tapatalk specifikt men skulle kunna slänga upp en testmiljö här hemma och ge mig på det när jag har lite fri tid över för att lära mig hur det fungerar.
Tror inte att det ska vara helt omöjligt att få det att fungera till denna sida.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: App till forumet. Återigen

En sak att ha i åtanke är att telefonernas skärmar tenderar att öka i storlek och därmed gör det lättare att surfa med.

Själv tycker jag inte att det är några problem att surfa runt på olika sidor & Hbk med min gamla Iphone 4, det som kan uppfattas som besvärligt är att skriva lite längre inlägg, men det problemet finns ju oavsett om det är via Safari/Chrome eller tex en app.

//Tommy

Har man använt typ TapaTalk så vill man inte ha något annat, en mobilskärm kan aldrig bli så stor att den kan ersätta en smidig forum-app.

https://tapatalk.com/

https://www.youtube.com/watch?v=v9zWzoyIsyA
 
Senast ändrad:
Toppen