• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu skall vi så klart komma ihåg att denna gummi dip färg är tänkt att man skall kunna ta bort. Kommer därmed aldrig sitta som berget. Bara den inte börjar flaga för att man tex torkar rent eller kommer åt med något.

Ikväll mera lådpyssel.

IMG_3110.JPG
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nu har jag haft en del mailväxling med Ctek ang. att få underhållsladdning till startbatteriet med DUAL kopplad enl. deras anvisningar.

Helt klart är att om man kopplar AC laddaren till förbrukningsbatteriet så kommer det inte bli någon underhållsladdning av startbatteriet när bilen står parkerad med elanslutning. Vet inte om jag misstolkade deras info då jag fattade att det skulle funka så.

Men, precis som i Jockes bild för några inlägg sen så går det att koppla AC laddaren till startbatteriet och få laddning av både start och förbrukarbatterierna.

Senaste svaret från Ctek:

Hej

Om du kopplar en MXS 25 till ditt startbatteri, så höjs spänningen över de 13,1V som gör att D250S DUAL startar.
D250S DUAL kommer att ladda precis som vanligt, den ”bryr sig inte om” vart ifrån spänningen kommer, utan laddar enligt sin laddspecifikation.

Så länge förbrukningsbanken behöver laddas blir det mindre ström över till startbatteriet, men det kommer att laddas med ca 5A eller mer vilket är vi rekommenderar för en vanlig personbil. När förbrukningsbanken är mer fulladdad kommer mer energi att fylla startbatteriet.

Jag kan inte se några direkta nackdelar för startbatteriet att göra så här.

Lycka till


Best regards
Med vänlig hälsning
Åsa Johansson
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Nackdelarna är hanterbara enligt mig.
Dei tar lite längre tid bara så skulle man tex köpa ström per timme så kan min inkoppling vara sämre. Skulle jag hamna i den sitsen kan jag enkelt med en insexnyckel flytta laddsladden från m300:an till utgående pol på Dualen istället för ingående.
Recondfunktionen kan inte utnyttjas som tänkt, samma insexnyckel löser det.
Med en m300 tappar man 5 ampere om man går via dualen, möjligen eventuellt ett problem om man köper ström per timme, men högst troligt ett akademskt problem.
Verkningsgraden blir sämre då det förmodligen blir förluster, inget jag klarar av att räkna på och när pris för el oftast är en fast avgift så blir det varken dyrare eller billigare.

Ett alternativ jag funderat på är att helt enkelt koppla in en mindre ctec bara till startbatteriet, men då måste man koppla in ett skiljerelä så inte den triggar igång dualen, det blev inget av med det för mig, jag var för lat:D
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Jo jag ställde frågan om att ha ytterligare en, mindre, AC laddare kopplad till startbatteriet men den frågan har jag inte fått nåt svar på. Överhuvudtaget tog det 3 mail innan de ens förstod min fråga.....

Priset för elen har ingen betydelse. Däremot möjligen tiden det tar att ladda förbrukningsbatterierna fullt. Om man har ström några timmar en natt emellanåt vill man hinna ladda så mkt som möjligt.
Ansluten hemma så är det snarare underhållsladdning som är det önskade och då bra om alla batterier kan hållas på topp men då är det knappast brottom.

Visst kan man koppla om o ha sig men sånt brukar inte bli av. En omkopplare som klarar 25 A en annan ide men det får vara tills jag ser hur det funkar i praktiken.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

För att lägga mig i diskussionen
Sist jag talade med Ctec fick jag till svar att Dualen höjer inte laddströmmen från en AC laddare till bodelsbatteriet eftersom det är inte samma typ av ström från generatorn som från laddaren. Detta trodde hag när jag köpte min Dual.
Detta kanske inte hör till er diskussion
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ambulansen!

Kan kolla det vid tillfälle, husbilen står med lite lagom urladdade batterier för en sån koll.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Som jag skrev trodde jag att det var så men när jag sedan ringde Ctec och undrade om det var något fel på Dualen eftersom jag köpte den begagnad här på HBK. Då fick jag reda på att så fungerade den inte alls utan krävde laddström från generatorn för att höja laddströmmen. Så den var helt OK. Han nämnde något om sinusvågen på laddströmmen ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

En moderne bildynamo er en 3-fas vekselstrøm sak som grovt likerettes til ladestrøm. Men å utnytte rippel fra likeretteren er noe drøyt, mer viktig burde være en relativt stabil ladespenning, skulle tro ctek dual krever en spenning som er tilstrekkelig høy.

Kan noen som har en 250 Dual teste om den lader fra en dc kilde på omlag 14V fra en labstrømkilde?
Gir den ladestrøm her så er den spenningstyrt, gir den ikke så utnytter den rippel og kan slutte å fungere om det blir lengre kabler eller en kapasitanse i matingen. Begge deler glatter rippel, jeg ville ikke våget å stole på rippel i en slik sammenheng.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Hej
Vi har sedan några år en installation med Ctek Dual 250 S i serie med startbatteriet och bodelsbatteriet, detta fungerar alldeles utmärkt och jag laddar bara startbatteriet med en Ctek MSX 5 ( 5 A ) vilket räcker bra.

Vid kontroll av laddspänning till bostadsbatteriet så får jag 14,7 vid 10 gr C i bilen ( underhållsvärme ) detta styrs ju automatiskt via Ctek Dual.
Så det borde inte vara någon skillnad på generatorspänning eller extern laddning via starbatteriet som jag ser det.

mvh
Bengt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Vi kanske pratar om olika saker eller så är jag ute och reser:
Min tanke är att om t.ex
1.Bilens generator ger 5A så skall ju Dual höja laddningen till t.ex 10A till bodelen
2. AC laddaren ger max 5A så skulle Dual ge mer laddning än 5A till bodelen.

På så sätt skulle man ju kunna öka prestandan på AC laddaren med hjälp av Dual men enligt Ctec så blir det inte så utan Dual bara släpper igenom den laddningen som AC laddaren kan ge.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

hej
Jo som jag ser det så reglerar Ctek map inkommande spänningsnivå och utgående ström ( A ) och med batteriets inre resistans , dvs så länge spänningen överstiger 13,1 volt.
Detta torde ge en ström ( A ) till bostadsbatteriet som är oberoende vad generatorn ger till startbatteriet så länge spänningen är över 13,1 volt.
Startbatteriet fungerar ju som en buffert mot Ctek så länge spänningsvillkoret är uppfyllt.

mvh
Bengt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.884
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Ambulansen!

Jag kände inte till detta med Ctek dual 250, monterade en sån för några år sedan i min Polarcamper, matade den från Chevapickisen med kraftig kabel direkt från startbatteriet via ett relä, styrt av halvljusautomatiken, alltså hade jag ingen laddning på bodelsbatteriet vid spänning under 13,1 i bilkretsen, eller?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Nej inte Biltema.

Köpte dem på nån firma som säljer lastbilspryttlar. Strand tror jag dom heter.

Rätt vanliga på lastbilar o bärgningsbilar o sånt.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Ambulansen!

Limmar en låda i taget. Sen får limmet härda åtskilliga dygn så går det bra att slipa sen.

IMG_3172.JPG


Håller på o monterar luckorna som utgör säng/soffbotten på höger sida.
Men jag fick ju flytta mellanväggen för att ge mer plats till vattendunkarna så nu blir det lite merjobb för att få gångjärnen rätt.

IMG_3173.JPG
 
Toppen