• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Kör man enbart i Sverige så är det inget problem att ha tillgång till gasolförsörjning...

Men ute i Europa finns det en mängd olika gasflasktyper som gör att man måste gardera sig med adapters eller använda lokala kopplingar etc.

Ett sätt att förenkla gasolförsörjningen är att montera in en Alugasflaska med fast montering så att man får fylla på själv direkt till flaskan via uttag utanför HB som en vanlig tankning eller uttag direkt på flaskan. Funderar på att sätta in en Aluflaska fast monterad för Europakörning och ha en vanlig bytes P11 för körning i Sverige.
Fördelen är att det börjar komma fler påfyllningsställen i Sverige och Norge och att det finns bra täckning i Tyskland, Frankrike och Spanien. Dessutom blir gasolen billigare...
myLPG.eu - LPG in Europe

Har läst lite trådar om gasol men förvirringen ökar bara med antalet trådar...
Det jag kommit fram till är att Alugasflaskan fungerar bra.
Men 2st P11 räcker ju ett bra tag under varma årstiden.

Ser fram emot lite erfarenheter från er som testat Alugas-systemet...

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Om jeg har lest rett så er bortfallet av 10 års kontrollen for ståltanker og flasker som er lakkert innvendig og utvendig. Aluflaskene var ikke med i den første revisjonen av eu-forskriftene, vet ikke om de er med i dag eller om det fortsatt er prøvetrykk etter 10 år.

Eldre tanker har fortsatt 10 års intervall på testingen.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

Michael J
Verkar vara smidigt med påfyllning utifrån. Behöver man inte öppna gasolluckan så är det ju en stor fördel.
Kommer att göra något liknande, 1st fastmonterad Aluflaska + en utbytesflaska alu P11.

Bosse
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Alugasflaska fast monterad...framtiden ?

En ny aktör kommer att börja sälja/montera Alugas flaskor. Kylinge bil i Kylinge på gränsen mellan Skåne och Blekinge längs vägen mellan Sölvesborg och Olofström.

Jag är där nu och får min bil servad när jag såg flaskorna. Vi pratade om Företagsforum - Kylinge bil kommer att annonsera där.
 
Toppen