• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas tankflaska

F

F.d. 25200

Guest
Någon som vet om det finns försäljare för Alugastankflaska i norra Tyskland eller Danmark och vad är priset?

Stig:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Jag har nu provmonterat min Alugas flaska. Jag har tagit bort kragen då den inte fick plats. Har köpt ett stålband som jag ska fästa flaskan med för att den ska vara godkänd som fast tank. (med mutterlås)

Ett problem! Jag har Alugasflaskan till vänster svåråtkomlig och en svensk eller tysk (beror på resa) flaska till höger med automatisk omkopplare. Jag behöver hitta en 3/4 90gr böj (typ nedan) för att jag ska kunna fylla LPG. Någon som vet var jag kan köpa en sådan?
 

Bilagor

  • winkel 3-4 an 3-4-200.jpg
    winkel 3-4 an 3-4-200.jpg
    9,3 KB · Visningar: 1.693

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Alugas tankflaska

Tack sacce men tyvärr hade dom inte någon böj 3/4" för fyllning av LPG vad jag kunde se. Se nedan. En sådan behöver jag för att inte behöva lyfta ur flaskan vid tankning.
 

Bilagor

  • winkel 3-4 an 3-4-200.jpg
    winkel 3-4 an 3-4-200.jpg
    9,3 KB · Visningar: 1.683
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Alugas tankflaska

Kul att det kunde hjälpa någon!

Syns inte på bilden, men tog ett M8 avgasfäste och kapade på mitten, böjde till lite snyggt, lade på krypslang på böjen, borrade hål i golvet och säkrade flaskorna i nederkant.

Golvfästet som leverades med, passade inte till de här flaskorna.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

Bara lite mer positivt om Alugas. Bestälde kmpl kit för en tank och frakten kostade 26 Euro. Beställde Fredag EM leverades hem idag Tisdag till min dörr. Monterad efter ca 1 timme. Golvfästet passar och är smart. Vad lät tanken är 5.3 kg.
Negativt var att jag åkte till Bilisten Brålanda för att tanka gasol. Priset 10.40 per liter. Tanked bara 10 liter som prov då vi snart åker ner till Tyskland.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Alugas tankflaska

I de papper jag fick med vid köpet av min tank förra veckan (finns även på Gasfachfraus hemsida) stod det tydligt att vid första tankningen kan ventilen frysa då det finns luft i tanken och att man inte skulle fylla mer än ca 23 liter gas. Jag tankade 11 liter och ventilen frös. Nu funkar allt 100%. Detta kan vara orsaken till den enskilda handlarens agerande. Desutom stod det att efter första tankningen kan panna och andra apparater krångla då det är luft som kommer först. Det stod att man skall köra spisen ca 15 minuter föra att få ut all luft ur tanken och sedan funkar allt. Jag gjorde precis så och startade sedan pannan. Den funkade direkt utan krångel. Ibland kan det ju vara en fördel att FÖRST läsa instruktionerna.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Alugas tankflaska

Jag antar att det sitter en anslutning på Alugasflaskans "förbrukarsida" som visas på bilden till vänster.
Hur kopplar man in den svenska anslutningen till höger på bilden mot Aluflaskan?
Finns det en adapter att köpa eller hur gör man?

Alugas-Sv.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen