• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkoholmätare intressant test.

L

Lars Gregersen

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Glöm inte man måste ha alkomätare i Frankrike köpt billig på Jula :)
Lars g
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Man genomförde aldrig lagförslaget i Frankrike, sen gör det ju inget om man har men ingen lag!
MVH
Bengt
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Bästa alkomätaren måste vara en själv, ska man köra dagen efter säger väl sunt förnuft att man slutar dricka i tid, hur än man gör så kan en mätare visa fel även dräger 3000.

Skulle aldrig falla mig in att festa dagen före avgång och riskera körkortet och hur många har kalibrerat sina mätare.

/Pelle
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Sunt förnuft är det en det riktiga. Ska man köra dagen efter bör man också låta bli att dricka. Har dock själv en Dräger 3000 som kalibreras en gång om året men mest för "skojs" skull
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Alkoholmätare intressant test.

jag kan säga så här, jag kör vedtruck som väger fullastad 100 ton och i dom sitter det dräger 3000 alkoholmätare vi stannar maskinerna för rast 30 min och måste då blåsa för att kunna starta dom efter den tiden, det visar sig ibland att vi får rödflagg och måste tillkalla Securitas med alkomätare för att få starta maskinerna, känns ju inte så roligt när det händer så för min del så är det nolltolerans när jag vet att vi ska köra dagen efter.

PS!
kör försiktigt när ni ligger bakom timmerbilar, har lyftat av timmersling som har stora stenar som vägt mer än 200kg och ligger löst ovanpå lasset obandat, och jag lovar att av 100 bilar så har minst 20 sten i sina lass gäller mest gruppbilar utan kran så ser ni timmerbilar utan kran var försiktig.

Vi lossar ca 150 bilar/dygn på mitt jobb
/Pelle
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Tycker som flera andra att promillegränsen är oviktig Dvs man kör med noll promille o är man osäker finns enkla salivstickor för typ 28 kr styck. Sanelco Drogtest Alkohol
Mätare är dyra o kräver täta kalibreringar så det går många stickor innan man är uppe i de pengarna.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Tycker som flera andra att promillegränsen är oviktig Dvs man kör med noll promille o är man osäker finns enkla salivstickor för typ 28 kr styck. Sanelco Drogtest Alkohol
Mätare är dyra o kräver täta kalibreringar så det går många stickor innan man är uppe i de pengarna.



Fördelen med en mätare är att du kan beräkna när du blir nykter. I mitt fall om instrumentet visar 0,45 så vet jag att det tar 3 timmar innan jag är på 0 och kan köra. Förbränningshastigheten varierar för olika personer, men efter ett tag vet man ungefär.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Det knepiga är ju att gränserna är olika i olika länder. En del har 0.0 Norden 0,2, Tyskland 0,5 och GB 0,8.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

jag kan säga så här, jag kör vedtruck som väger fullastad 100 ton och i dom sitter det dräger 3000 alkoholmätare vi stannar maskinerna för rast 30 min och måste då blåsa för att kunna starta dom efter den tiden, det visar sig ibland att vi får rödflagg och måste tillkalla Securitas med alkomätare för att få starta maskinerna, känns ju inte så roligt när det händer så för min del så är det nolltolerans när jag vet att vi ska köra dagen efter.

PS!
kör försiktigt när ni ligger bakom timmerbilar, har lyftat av timmersling som har stora stenar som vägt mer än 200kg och ligger löst ovanpå lasset obandat, och jag lovar att av 100 bilar så har minst 20 sten i sina lass gäller mest gruppbilar utan kran så ser ni timmerbilar utan kran var försiktig.

Vi lossar ca 150 bilar/dygn på mitt jobb
/Pelle

På tal om timmerbilar. Min granne hade en timmerbil med kran. Han bad mig titta på den för det glappade oroväckande.
Jag fick se att hela kranen hängde i en 12 mm bult. Jag fixade till låsanordningen. Jag kör aldrig närmare en timmerbil än 100 meter, det kan vara fler bilar där kranen glappar.
Detta har inget med alkomätare att göra, men minst lika farligt.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Bästa alkomätaren är att dricka måttligt och sluta i tid och inte köra förrän på eftermiddagen nästa dag:)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Jag brukar ta med en rulle bred Silvertejp i husbilen och dra ut nån meter på marken.
Kan jag följa den hyfsat och sen blunda och hitta båda öronen med pekfingrarna samtidigt som jag räknar ner från tio så är jag OK;)


Näääää för tusan:oops: , Skämt åsido så vete tusan om jag tordes lita på någon Alko mätare dagen efter hur fina de än är!

Efter en fest med lite hit och dit ordning på exakt alkomängd, så är det ingen bilkörning alls dagen efter.
Vid normal ställplats konsumtion (ett par pilsner), så vet jag hur jag funkar! Vid middagstid så är det OK. Erfarenhetsbaserad verklighet med hjälp av en Poliskontroll för ett par sommrar sedan!
Även om jag var riktigt säker på att jag skulle blåsa 0 så kändes det mycket obehagligt :oops:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Hej!

Det görs mycket reklam för en mätare som heter Dignitas AM 4 kostar 1295:- och påstås vara EU godkänd. Är det möjligen någon som har koll!

:yes::wub:
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Man ska ha Dräger 3000, samma som polisen. Eller en punch till torsdagens ärtsoppa. Eller en snaps till sillen på midsommarafton. Kulturella drycker. Men sitter man framför TV'n en lördagseftermiddag och häller i sig öl kan man knappast kalla sig helnykter.


En hit och en dit och de är STORA !!!:twitcy:
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Alkoholmätare intressant test.

Vet inte om jag kan hålla med er. Vi har faktiskt nolltolerans på alkohol i trafiken.
Citat från trafikbrottslagen (1951:649)
” Även den som inte når upp till gränsvärdena men som är så påverkad av alkohol att han eller hon inte kan köra sitt fordon på ett betryggande sätt döms för rattfylleri ”

Frågan som är intressant blir istället.
Har du alkohol i andningsluften eller inte ?

Alla mätare i Helsingborgs Dagblad test gav utslag för alkohol, men om det står 0,01 eller 0,19 på displayen är fullständigt ovidkommande, enligt trafikbrottslagen.

Det räcker alltså med den billigaste alkomätaren för att konstatera om det finns alkohol i utandningsluften.

Det vill säga, man kör inte om alkomätaren visar något värde överhuvudtaget.
 
Toppen