• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4G, 5G eller fiber?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Jag har väl antagligen tur som aldrig har problem med vare sig 3G- eller 4G-hastigheten. Däremot märker jag att plattan (iPad) är åtskilligt snabbare än mina datorer, det är alltså inte bara hastigheten på nätet som inverkar på själva upplevelsen av nedladdning och surfande.

Datorerna tjänar idag till att lagra säkerhetskopior av mina telefoner/plattor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Ved siden av å være et delt medium så må en og se på signal/støy forholdet sammen med tilgjengelig båndbredde. Setter en dette inn i Shannon's Theorem så får en hva som er mulig å få av datarate. Men en celle i et mobilnett kan maksimalt helt teoretisk få samme delte kapasitet som en enkel fiber ved samme frekvens-spektrum. Ser en da på det faktum at fiber jobber i et mye høyere frekvensbånd og uten formelle grenser for båndbredden så blir sammenligningen ikke lengre relevant. Nesten som å sammeligne hest og kjerre med et langt godstog.

Multiple terrabit/sek kanaler på en fiber har vært mulig i noen år allerede, uten interferens. Problemet ligger her på elektronikken og signalgang inne på trykte kretskort ikke på medium, en klarer i dag ikke å utnytte mange % av fiberens teoretiske kapasitet. For mobilnett er problemet motsatt, en sliter med å få tilgjengelig nok frekvensbånd. Det utviklingen konsentrerer seg om er å redusere problemet med interferens mellom nærliggende celler som benytter samme sett med bærefrekvenser.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Mätte precis nu med Wifog och fick följande värden på 3G.
OK för att vara helt avgiftsfritt!

Helt OK.
Kan man ha den farten jämt så klarar man sig bra. Speciellt som det är gratis

Kan inte låta bli att lägga in mitt resultat. :D
Får i princip alltid samma resultat oavsett när jag testar.

Tyvärr är det inte gratis.

Untitled.jpg[
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Mätte upp mitt mobila bredband och i förhållande till vad jag hade innan med mitt ADSL 5-8mb samt svarstiden på 54ms så är detta mobila bredband helt underbart. Skönt att slippa alla problem jag hade med den fasta tel samt ett värdelöst adsl som ständigt kopplade ner sig. Nu kan jag surfa utan några som helst problem och den fasta Kopparkabeln är ett minne blott.Men givetvis om barnen hade varit modell mindre och fiber funnits inom räckhåll, och framförallt den ekonomiska aspekten varit på rätt sida så hade fiber legat som första val.
Men som jag har det nu så är det en oerhörd skillnad att ladda hem något, men mitt behov kräver inte mer än så.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    410,4 KB · Visningar: 4

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Att fiber är övelägset mobilt bredband är det nog få som tvivlar på.

Ekonomiskt är det en fullträff på sikt om man förbrukar stora mängder GB.
Pengarna kommer att betala sig om man bor i storstad eller i dess närhet.
Kontaktade en känd mäklare i Stockholmsområdet och fick info om hur det fungerar idag vid försäljning med inkopplad fiber.
Svaret blev att är det unga kunder så går det inte att sälja utan avdrag om fiber inte är indraget i villan eller bostadsföreningen.
Äldre kunder frågar mest om stambyten eller om vitvarorna är nya.
Kanske en generationsklyfta råder.

Skall man åka husbil och vara uppkopplad så är det svårt med fiber :D
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nytt fartrekord för 5g

Computer Sweden:

De kommande 5g-näten kommer att ge rejäla farthöjningar. I somras meddelade Ericsson att man kommit upp i 5 Gbit/s men svenskarna blir nu akterseglade av Samsung vars toppnotering ligger på 7,5.

Finska Uleåborg kan bli först i Norden med 5g-nät.
Det lär dröja ytterligare fem år innan de första kommersiella 5g-näten finns på plats men runt om i världen pågår en rad tester för att utvärdera nästa generations mobilnät. Här finns löften om att näten ska klar att ge uppkoppling åt 100 miljarder prylar med hastigheter upp till 10 gigabit per sekund.

Kommer fiberanvändare att sitta med "Svarte Petter"?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nytt fartrekord för 5g

Computer Sweden:

De kommande 5g-näten kommer att ge rejäla farthöjningar. I somras meddelade Ericsson att man kommit upp i 5 Gbit/s men svenskarna blir nu akterseglade av Samsung vars toppnotering ligger på 7,5.

Finska Uleåborg kan bli först i Norden med 5g-nät.
Det lär dröja ytterligare fem år innan de första kommersiella 5g-näten finns på plats men runt om i världen pågår en rad tester för att utvärdera nästa generations mobilnät. Här finns löften om att näten ska klar att ge uppkoppling åt 100 miljarder prylar med hastigheter upp till 10 gigabit per sekund.

Kommer fiberanvändare att sitta med "Svarte Petter"?

Det enkla svaret på det är Nej! Alla mobildatatrafik är idag volymbegränsad (kan finnas något gammalt med stor/fri pott). Då blir inte hastigheten trumfkortet utan det blir volymbegränsningen som är Svartepetter.

Det krångligare svaret blir. Om operatörerna kan priskriga med pottstorleken som parameter kan möjligen ett växande antal gå över till det mobila nätet. Men för den som redan investerat i fiber finns idag och i nära framtid (10år) inget som konkurrerar på uppkopplingsmetod.

3-4-5G är endast en vinnare på mobilitet.

Att dessutom fibernätet mäktar med Data,TV och Telefoni gör det inte sämre.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Att dessutom fibernätet mäktar med Data,TV och Telefoni gör det inte sämre.

Så du menar att volymen kommer att bli på samma låga nivå som i 4G-nätet och att data, TV och telefoni inte kommer att ingå i de 100 miljarder prylar som kommer att bli uppkopplade?

Eftersom Ericsson, Samsung, Huawei och andra vill komma först med 5G-nätet är det troligt att nätet är här tidigare än fem år. Först till kvarn kommer att tjäna miljarder dollar!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: 4G, 5G eller fiber?

All trafik går ju i fiber i dag och i framtiden. Enbart den lilla sträckan från närmaste basstationen till dig kan man välja att hoppa via 3G eller 4G, om man inte väljer fiber hela vägen..

Alla våra grejer hemma går på 100 mb fiber och AC-wifi hemma, och ute med Tre, Fogg eller Wifog 4G-mobilnät (om inte fri wifi finns för att spara på volymen).

Vi skulle inte välja mobilt nätverk hem, aldrig med fiberns snabbhet, bekvämlighet och säkerhet!

Jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Nytt fartrekord för 5g

Computer Sweden:

De kommande 5g-näten kommer att ge rejäla farthöjningar. I somras meddelade Ericsson att man kommit upp i 5 Gbit/s men svenskarna blir nu akterseglade av Samsung vars toppnotering ligger på 7,5.

Finska Uleåborg kan bli först i Norden med 5g-nät.
Det lär dröja ytterligare fem år innan de första kommersiella 5g-näten finns på plats men runt om i världen pågår en rad tester för att utvärdera nästa generations mobilnät. Här finns löften om att näten ska klar att ge uppkoppling åt 100 miljarder prylar med hastigheter upp till 10 gigabit per sekund.

Kommer fiberanvändare att sitta med "Svarte Petter"?


Den som kommer att sitta med Svarte Petter är väl den som har byrålådan full med 1G, 2G, 3G, och 4G-donglar och annat. Ett ständigt fipplandes för att i morgon kanske komma upp i samma prestanda och tillförlitlighet som fiberanvändarna fick igår och även nyttjat sedan dess. ;)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Så du menar att volymen kommer att bli på samma låga nivå som i 4G-nätet och att data, TV och telefoni inte kommer att ingå i de 100 miljarder prylar som kommer att bli uppkopplade?

Eftersom Ericsson, Samsung, Huawei och andra vill komma först med 5G-nätet är det troligt att nätet är här tidigare än fem år. Först till kvarn kommer att tjäna miljarder dollar!


Jag menar att datavolymen är det 3,4,5G nätets svaghet gentemot fiber.
Om en familj skall strömma all data över mobilnätet så går det åt stora datavolymer.
Och som det ser ut nu snarare krymper än utökar mobiloperatörerna datavolymen.

Att t.ex. uppdatera en GPS med nya kartor går loss på knappa 4GB data.
Det tär hårt på volympotten.


Men det viktigaste det finns inget som spöar fiber i fast uppkoppling och det dröjer länge innan så är fallet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Den som kommer att sitta med Svarte Petter är väl den som har byrålådan full med 1G, 2G, 3G, och 4G-donglar och annat. Ett ständigt fipplandes för att i morgon kanske komma upp i samma prestanda och tillförlitlighet som fiberanvändarna fick igår och även nyttjat sedan dess. ;)

Lyckligtvis har man fått alla donglar, modem och routrar "gratis" med abonnemanget. Jag var till återvinningen med en bärkasse full med elektronik förra veckan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Jag menar att datavolymen är det 3,4,5G nätets svaghet gentemot fiber.
Om en familj skall strömma all data över mobilnätet så går det åt stora datavolymer.
Och som det ser ut nu snarare krymper än utökar mobiloperatörerna datavolymen.

Att t.ex. uppdatera en GPS med nya kartor går loss på knappa 4GB data.
Det tär hårt på volympotten.


Men det viktigaste det finns inget som spöar fiber i fast uppkoppling och det dröjer länge innan så är fallet.

Vi får hoppas att volymen stiger i samma takt som hastigheten, i så fall blir volymen ca 10000 GB.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Vi får hoppas att volymen stiger i samma takt som hastigheten, i så fall blir volymen ca 10000 GB.

Jo det vore kalas :)
En sak är säker det kommer att visa sig.

Men som det är nu verkar ju bredband bli dyrare, fick precis en höjningsavisering från BBB.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Lyckligtvis har man fått alla donglar, modem och routrar "gratis" med abonnemanget. Jag var till återvinningen med en bärkasse full med elektronik förra veckan.

Så förutom att betala för donglarna (genom abonnemanget) så har du även slösat bensin/diesel på att ta dig till återvinningen.
Hur många bergsgetter som sen dött p.g.a. alla utsläpp från tillverkningen och återvinningen av alla dina kasserade donglar vill jag inte ens tänka på.

OBS nu skojar jag lite ;)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

optofiber kommer alltid leverera mer bandbredd än radiovågor, det finns fysiska begränsningar som man aldrig kan komma ifrån. Sen kan naturligtvis 4,5,6,7-G öka och ge större bandbredd för den mobila användaren men fiber kommer alltid komma leverera mer bandbredd, är bara så, har med naturlagar att göra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: 4G, 5G eller fiber?

optofiber kommer alltid leverera mer bandbredd än radiovågor, det finns fysiska begränsningar som man aldrig kan komma ifrån. Sen kan naturligtvis 4,5,6,7-G öka och ge större bandbredd för den mobila användaren men fiber kommer alltid komma leverera mer bandbredd, är bara så, har med naturlagar att göra.

Frågan är vilken nytta den vanlige slutanvändaren har av hastigheter på över 10 Gbit/s?
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: 4G, 5G eller fiber?

Vad har användaren för nytta av 1Gbit/s? Tyvärr driver applikationerna upp bandbredd. Har man bara mail och andra blygsamma applikationer så räcker 156 kbit/s men ju större bandbredd som finns att tillgå ju mer kräver applikationerna.

Det enda jag sa och kan visa på är att fiber alltid kommer vara ledande när det gäller bandbredd, så är det bara.
 
Toppen