• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

F

F.d. 5700

Guest
Hejsan alla husbilsvänner! Har fått ett proplem? 12vpatron till kylskåpet är på även när kylskåpet och motorn är avslaget. har tagit bort 30amp säkringen till skåpet annars tömms batteriet.
Så en fråga vart sitter reläet som slår på när motorn startar, vad jag förstår så har detta fastnat ev någon diod trasig.
Husbilen är en Niesmann arto 2006. Finns det andra som haft liknande problem.
Hälsningar Göte 3435.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

På koblingslisten på baksiden av skapet finnes det er kontakt merket D+, sjekk at denne ikke ligger med +12v. Dette skal være et signal fra ladekretsen på motoren om at det finnes ladning. Ligger det inne 12v hele tiden så finnes det en kortslutning noe sted i koblingen eller ved motoren, ligger det ingen 12v her så er det en feil i selve skapet - mulig at releet har klebet.
 
F

F.d. 5700

Guest
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

Har kollat kopplingslisten och där är det ström på hela tiden när säkringen är i. från kopplinslisten är det en en kabel till ett relä bakom kylskåpet, det är den 30amp säkringen som drar reläet.
Så jag tror att felet finns vid motorn (relä mellan d+ på generator)
Göte 3435.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

D+ ledningen er ført via el-blocket, har ikke her tilgang til dokumentasjon på den blokken som sitter i Arto, men D+ fra motor skal være lett å finne.

En annen mulighet er "nødsikringen" - burde egentlig ha kommet på den med en gang. Det er i blokken en plass for er sikkring som bare skal være inne som en nødløsning, i noen utgaver trekker denne opp D+ signalet. På andre trekekr den bare inn el-blokkens rele for sammenkobling av bil og bo-batteri. Tror at den blokken som sitter i Arto trekker opp D+ hvis denne sikringen er satt inn.
 
F

F.d. 55268

Guest
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

Hej Göte jag har haft liknande fel fick byta kretskortet i kylskåpet ca 1000 kr om man gör det själv mvh Leif.
 
F

F.d. 5700

Guest
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

Tack för den upplysningen har misstänkt att det kunde vara det.
Trevlig helg från Göte.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

Har kollat kopplingslisten och där är det ström på hela tiden när säkringen är i. från kopplinslisten är det en en kabel till ett relä bakom kylskåpet, det är den 30amp säkringen som drar reläet.
Så jag tror att felet finns vid motorn (relä mellan d+ på generator)
Göte 3435.

Hej
Det Knut skriver kan vara helt rätt.
Göte,ang.reläet så är det så att D+ drar reläet (spolen) som i sin tur kopplar in 12v från startbatteriet via 30A säkringen.Tror att det är startbatteriströmmen vid kopplingslisten Du hittat och det är helt ok.
Du måste hitta D+ vid elektroblocket och konstatera om där finns 12v,om inte lutar det åt som Knut skriver att reläet har fastnat i draget läge och då får skåpet konstant 12v från startbatteriet.
Är strömbrytaren på kylskåpet för 12v i läge till ?

Mvh
Georg G.
 
F

F.d. 5700

Guest
Sv: 12v patron till kyskåpet ligger på hela tiden.

Ok Georg. Nu är det för kallt att hållas i bilen, skall gå ut någon dag framöver.
Kommer att höra av mej hur det går om det är fler som får samma problem.
Hälsningar Göte,
 
Toppen