• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12v kylskåp under färd

F

F.d. 55128

Guest
2 frågor gällande Peugeot J5 -89 husbil:

1. Knappen för att använda 12v under färd lyser ej när man aktiverar den (läge 1), däremot blir det en "frost-symbol" om man trycker "av" knappen (läge 0). Vad menas med detta?

2. Högst upp till vänster på panelen har jag 2 knappar. Den ena är för att aktivera 220v i vagnen, men vad gör egentligen den andra knappen (12v) ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: 12v kylskåp under färd

Om du slagit på knappen & lampan lyser så vet du att du har ström dit i alla fall. Det betyder att felet finns efter brytaren. Eftersom kylskåpet inte arbetar via termostat i 12voltsläget så måste det vara ett avbrott i strömkretsen som är kablar & värmeelementet. Prova att stänga av knappen & lossa kabeln som sitter i kontakten & mät motståndet mellan den & jord (-). Har du inget motstånd så betyder det att du inte har jordförbindelse eller att kretsen har gått sönder. Eftersom knappen "brann upp" så kan det ju vara så att du har en kortslutning i kretsen efter brytaren. Har du däremot jord så är det bara att vänta förslagsvis en timma så borde kylan ha infunnit sig.

Detta under förutsättning att kylskåpet fungerar på 230V, gasol & att säkringen är hel.

Bennie
 
Toppen