Äventyrsbilen.
Vi har åkt husbil i mer än tio år. Under den tiden har vi haft 6 bilar. I början av karriären hade vi svårt att hitta vad vi egentligen sökte för vårt boende och så som vi vill resa. Det var först i den fjärde bilen som vi hittade det vi då ville ha för att resa under lång tid, det var en Adria på 7 meter, med den reste vi 13 000 mil under tre år. Våra krav ändrades, vi ville ha en bil som var lättare att parkera på vanliga parkeringsrutor t ex vid idrottshallar. Så nästa bil blev en Adria Van precis under 6 meter. I den bilen levde vi under två år tillsammans med två hundar -Chihuahua- det gick alldeles utmärkt, den rullade ca 13 000 även den. Vi har åkt ca 35000 mil med vara bilar. Vi har haft mer än 2000 övernattningar i bilarna. Inför nästa byte kunde jag tänkt mig en likadan Van igen men Lena önskade längsgående bäddar. Vi ser på massor av modeller med den ena mer fantasifulla inredningen efter den andra. Så är jag då på Bilcompaniet och talar om en ny 6-meters men i hallen står en mycket snygg 640-a alldeles för dyr för vår budget. Efter någon vecka hämtar vi denna snygga bil och börjar att utrusta den för den resa som alla äkta husbilsresenärer planerar då hela besättningen är fri att disponera sin tid. I augusti 2016 ger vi oss iväg. De extra 40 cm som vi får i nya bilen upplevs som lyx, den extra längden ger nya möjligheter att få in samma mängd utrustning men med bättre överskådlighet (vi behöver inte mera än vad vi hade med oss i den tidigare bilen) vi måste ha med oss en hel del träningskläder och en del traditionella snyggare kläder för vår hobby -allt får plats. Bord, stolar, extra bensindriven generator.
Varför väljer vi då compact-living i en smal Van i stället för åtminstone den 7-meters husbil som vi trivdes med tidigare? Jo det är smidigheten framför allt, vi lever inte campingliv. Vi reser för vår hobby som är dans, vi åker från dansläger till dansläger, då vi har några veckors ledigt söker vi naturupplevelser i första hand, vi övernattar lite var som helst, naturligtvis är det tryggare om det är upplyst på natten och några andra bilar i närheten. Det är inte ovanligt att vi övernattar längs någon gata, då är det bra med den smalare karossen, till formatet är den nästan lika anonym som en större taxibil, det drar vi nytta av då vi övernattar på en vanlig parkering. En husbilskaross är bättre isolerad det är sant men vi försöker att undvika kylan under vintertid. Plåt är betydligt starkare än plast. En idiot har en gång försökt att stoppa oss genom att köra på oss i sidan, plåten klarade det som plast inte hade gjort.
Vår filosofi är att med en Van kan man söka äventyret i större utsträckning än med en traditionell husbil, en Van klarar dåliga vägar / smala vägar bättre än en husbil. Två personer klarar sig bra i en Van om man inte har en extra stor kropp att bära på. Det lägre luftmotståndet sparar någon deciliter bränsle. Vi har dusch i mitten av bilen, på nätet har folk gjort sig lustiga över detta arrangemang ”man kommer inte åt kylskåpet, ”man kan inte få plats på toaletten och man kan inte transportera sig mellan salong och sovrum” heter det. Om man inte har tummen mitt i handen så tar man bort den spärr som sitter i takets spår för skjutdörrarna, då kan man klara av allt utom att öppna kylskåpsdörren då någon sitter på toaletten. Det gäller att välja bil efter behov och den verklighet som präglar behoven. Man kan inte släpa runt på ett stort vardagsrum och samtidigt ha en smal kaross.
Jan
Vi har åkt husbil i mer än tio år. Under den tiden har vi haft 6 bilar. I början av karriären hade vi svårt att hitta vad vi egentligen sökte för vårt boende och så som vi vill resa. Det var först i den fjärde bilen som vi hittade det vi då ville ha för att resa under lång tid, det var en Adria på 7 meter, med den reste vi 13 000 mil under tre år. Våra krav ändrades, vi ville ha en bil som var lättare att parkera på vanliga parkeringsrutor t ex vid idrottshallar. Så nästa bil blev en Adria Van precis under 6 meter. I den bilen levde vi under två år tillsammans med två hundar -Chihuahua- det gick alldeles utmärkt, den rullade ca 13 000 även den. Vi har åkt ca 35000 mil med vara bilar. Vi har haft mer än 2000 övernattningar i bilarna. Inför nästa byte kunde jag tänkt mig en likadan Van igen men Lena önskade längsgående bäddar. Vi ser på massor av modeller med den ena mer fantasifulla inredningen efter den andra. Så är jag då på Bilcompaniet och talar om en ny 6-meters men i hallen står en mycket snygg 640-a alldeles för dyr för vår budget. Efter någon vecka hämtar vi denna snygga bil och börjar att utrusta den för den resa som alla äkta husbilsresenärer planerar då hela besättningen är fri att disponera sin tid. I augusti 2016 ger vi oss iväg. De extra 40 cm som vi får i nya bilen upplevs som lyx, den extra längden ger nya möjligheter att få in samma mängd utrustning men med bättre överskådlighet (vi behöver inte mera än vad vi hade med oss i den tidigare bilen) vi måste ha med oss en hel del träningskläder och en del traditionella snyggare kläder för vår hobby -allt får plats. Bord, stolar, extra bensindriven generator.
Varför väljer vi då compact-living i en smal Van i stället för åtminstone den 7-meters husbil som vi trivdes med tidigare? Jo det är smidigheten framför allt, vi lever inte campingliv. Vi reser för vår hobby som är dans, vi åker från dansläger till dansläger, då vi har några veckors ledigt söker vi naturupplevelser i första hand, vi övernattar lite var som helst, naturligtvis är det tryggare om det är upplyst på natten och några andra bilar i närheten. Det är inte ovanligt att vi övernattar längs någon gata, då är det bra med den smalare karossen, till formatet är den nästan lika anonym som en större taxibil, det drar vi nytta av då vi övernattar på en vanlig parkering. En husbilskaross är bättre isolerad det är sant men vi försöker att undvika kylan under vintertid. Plåt är betydligt starkare än plast. En idiot har en gång försökt att stoppa oss genom att köra på oss i sidan, plåten klarade det som plast inte hade gjort.
Vår filosofi är att med en Van kan man söka äventyret i större utsträckning än med en traditionell husbil, en Van klarar dåliga vägar / smala vägar bättre än en husbil. Två personer klarar sig bra i en Van om man inte har en extra stor kropp att bära på. Det lägre luftmotståndet sparar någon deciliter bränsle. Vi har dusch i mitten av bilen, på nätet har folk gjort sig lustiga över detta arrangemang ”man kommer inte åt kylskåpet, ”man kan inte få plats på toaletten och man kan inte transportera sig mellan salong och sovrum” heter det. Om man inte har tummen mitt i handen så tar man bort den spärr som sitter i takets spår för skjutdörrarna, då kan man klara av allt utom att öppna kylskåpsdörren då någon sitter på toaletten. Det gäller att välja bil efter behov och den verklighet som präglar behoven. Man kan inte släpa runt på ett stort vardagsrum och samtidigt ha en smal kaross.
Jan