• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är några av Renogy produkter dåliga?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min första Renogy dc-dc booster /mppt laddare på 50A...var känslig för värme, vilket blev att den laddar sämre.

Sen uppgraderade jag till en separat Renogy dc-dc booster 60A... Med inbyggd fläkt.

I början av detta år la den av efter att ha fungerat ua i över 15 månader...
Köpte omedelbart en likadan, eftersom den var nu bara att "plugga in" där den gamle hade suttit...
Till min förvåning så slutar denna också att ladda efter bara några månader i tjänst...

Laddaren är installerad och inställd enligt rekommendationen i manualen, men för säkerhets skull så monterade jag också in två fläktar, en som blåser in kall luft från utrymmet mellan golven och den andra fläkten högt uppe i utrymmet där den blåser ut luften...

Jag är i kontakt med Renogy service, som ställer den ena frågan efter den andre om allt möjligt runt inställning och installationen...Jag har också skickat bilder på installationen....
Men ärligt talat så känns det mer som om jag är i en internet domstol :swoon:.... Där motparten bara söker efter fel hos mig.. :swoon:

Själv misstänker jag att just dessa Renogy dc-dc booster har sämre konstruktion/tillverkning än Renogy övriga produkter.... Dessa booster har bara 1 års garanti.... Medan deras övriga produkter har 2-3 års garanti...

Nu undrar jag om det finns någon här i Hbk som också använder en av dessa (se bild) dc-dc booster från Renogy.?

Den har laddning för bla lifepo4 batteri
Bostern har enligt manualen visserligen skydd för... Över volt, över temperatur, fel koppling av + och -.
Ändå har två st kraschat inom ett par månader...

Just nu känns denna dc-dc booster som en skit produkt....

Screenshot_20240503_122248_com.amazon.mShop.android.shopping.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Usch va trist när saker inte pallar med.
Går det att reklamera det andra exemplaret?

Jag får känslan när det gäller 12V elektronik att man bör dubbla kapaciteten på prylar kontra aktuella strömmar, men då hamnar man ändå i "pro-prisklassen" :confused:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Usch va trist när saker inte pallar med.
Går det att reklamera det andra exemplaret?

Jag får känslan när det gäller 12V elektronik att man bör dubbla kapaciteten på prylar kontra aktuella strömmar, men då hamnar man ändå i "pro-prisklassen" :confused:
Reklamera kan man alltid göra....
Nu har jag installerat båda efter manualen. Men ändå tycker jag att Renogy försöker att lägga skull på mig...
Denna vecka har jag fått en ny fråga varje dag som jag sen har svarat på...

Däremot misstänker jag att just denna dc-dc modell har nog inte så hög kvalitet.....
De ger ju bara 1 års garanti :swoon:
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
De tillverkar väl inte produkterna själva och kanske tagit in en ny billigare tillverkare som de satt sitt namn på.
Sen borde du kunna sätta ned foten och tala om att du lämnat alla uppgifter och att det är upp till dem att fullfölja sitt garantiåtagande. Men risken är att nästa dc/dc går sönder också. Är det kvalitetsproblem måste de fått fler garantiärenden som de kanske använder för att föra talan mot tillverkaren. Och du hjälper dom med det! Spekulation javisst!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.202
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De tillverkar väl inte produkterna själva och kanske tagit in en ny billigare tillverkare som de satt sitt namn på.
Sen borde du kunna sätta ned foten och tala om att du lämnat alla uppgifter och att det är upp till dem att fullfölja sitt garantiåtagande. Men risken är att nästa dc/dc går sönder också. Är det kvalitetsproblem måste de fått fler garantiärenden som de kanske använder för att föra talan mot tillverkaren. Och du hjälper dom med det! Spekulation javisst!
Någonstans har jag ett mail från säljaren där de bla skriver.....

But please just wait a little bit, because we are awaitung a new delivery soon.​


Det kan ju vara så att de vill inte sända mig en av de äldre.... Och att den nya är bättre...
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den nya leveransen innehåller nog förbättrade produkter, kanhända hade de i vanlig ordning friserat data ordentligt så att de levererar en annan betydligt bättre produkt. Om man är ute mycket på amazon hittar man ganska mycket hittepå siffror om diverse produkter. Man får lägga ganska mycket tid på att söka rätt på bra saker bland en massa skräp.
Ett sätt är att köpa fraktas från Amazon eftersom de har varorna i egna lager och förmodligen ganska mycket koll på att det är sånt med hyfsad kvalite för att platsa i deras lager. Sen får man lusläsa data och även storlek och vikt för att försöka lista ut om det är rimliga siffror. Batterier som är billiga och väger lite kan omöjligt ha höga data, att kineserna skulle göra något plötsligt tekniksprång som de skulle sälja billigt via Amazon verkar knappast troligt. Litium batterier är ett exempel där man säljer batterier som innehåller en helt annan typ av celler typ Lipo i en typ av plastpåsar. De lipo jag känner till har mycket kortare livslängd max 500cykler mot 2000 eller mer för lipo4.
 
Toppen