Sv: Är alla långtradarchaufförer brottslingar?
Jappe du har dålig koll på verkligheten, dessutom borde du byta din GPS.
Du skriver att du aldrig sett bil o släp köra under 90 km. Samtliga lastbilar som sälj inom EU har en fabriksmonterad hastighetsspärr, som måste vara ställd på max 90, och oftast 88-89 km.
Fartspärren är inställd med nya däck, när däcken är lite slitna, så minskar omkretsen och den verkliga maxfarten blir 86-87 km.
Att dom inte är ställda på 80 beror på att bilen köps separat, och för endast bil gäller 90 km. Fartspärren ligger i bilens datasystem och är näst intill omöjlig att koppla bort.
Bilen har också digital färdskrivare och föraren måste ha ett förarkort, allt registreras och förarkort och färdskrivare måste läsas av ca 1 gång per månad och kan begäras in av transportstyrelsen.
Dom flesta åkerier har GPS monterat i bilarna, de flesta åkerier vill faktiskt att bilarna körs i 80 km, det sparar mycket bränsle.
Det åkeriet jag jobbar på har GPS i samtliga bilar, och transportledningen ser på en bildskärm var bilarna finns, hur fort dom kör, arbetstider, körtider vi kan även använda GPS,en för att stänga av motorn eller blinka väster om detta kopplas in.
Vi kan ta ut körrapporter där hastigheten visas på bilarna för förra året om vi vill, hos oss gäller att samtliga förare kör i 80 km, och detta kontrolleras hela tiden.
Givetvis finns det förare som kör fortare än 80, men att dom skulle köra över 90 är omöjligt i allafall med våra bilar.
Jag har kört lastbil i 40 år, anser att dom flesta svenska lastbilar idag körs i 80-85 km.
Däremot kan jag hålla med om att lastbilarna kör nästan lika fort när det är halt, det anser jag delvis beror på dom körtidsregler som finns, när jag kört i 4,5 tim talar färdskrivaren om att jag skall ta rast, då vill det till att äta oavsett om jag är hungrig eller inte.
När man kört i 10 tim så skall man ta ut sin dygnsvila oavsett om man är trött eller inte, det kanske bara är 15 min körning till hemmet och sängen, det hjälper inte du måste stanna och stå still i 9 timmar.
Jag förstår att det måste finnas ett reglemente, men det kunde vara enklare och dessutom begripligt.
De bilar du sett som alltid kör över 90 km kan vara norska, dom har oftast ingen fartspärr, men även dom norska åkarna beställer numera bilar med fartspärr, oljan kanske börjar ta slut.
Bosse som också är en brottsling.