• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Är Adria oseriösa?

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Känns konstigt att fråga med tanke på hur stort märket är i landet, men företag kan förändras över tid.
Anledningen till att jag frågar är att jag får mycket dåliga vibbar och oseriöst uppförande på en bil vi har beställt.
Det är bara tystnad och inget av de som sägs hålls. Jag börjar fundera mig på att dra mig ur affären och riskera handpenningen då jag är rädd att det bara blir strul vid exempelvis garantiärenden. Problemet ligger inte hos den lokala handlaren som bara är uppgiven och försöker få svar från Adria.

Har jag bara extrem serie-otur eller är det ett företag på väg utför som man måste passa sig för?

Exempel på vad jag menar är oseriöst:
De meddelar att bilen kommer på tisdag.
BIlen kommer inte på tisdag.
Handlaren ringer. Ringer upp mig, får inget svar.
Dagen efter har handlaren svar. Den kommer nästa tisdag.
BIlen kommer inte på tisdag.
Så här upprepar det sig.

Jag har förståelse för att problem kan uppstå. Men det jag inte kan acceptera år den totala tystnaden. En seriös, i min mening, hantering vore
att kommunicera och säga exempelvis att den blir en månad försenad till (redan över ett år hittils) pga att man saknar något. Inte bara säga att den kommer på tisdag..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur vet du att handlaren talar sanning?
Det kanske är handlaren som vill att du skall avsäga dig bilen?
(han tjänar mer på det än om du hämtar ut den.)
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Hur vet du att handlaren talar sanning?
Det kanske är handlaren som vill att du skall avsäga dig bilen?
(han tjänar mer på det än om du hämtar ut den.)
Veta kan man aldrig, dock har jag fått se mail, sms etc mellan dem.
Sedan vet jag inte om de är intresserade av att få in den då de har rätt mycket nya bilar inne och marknaden inte är glödhet just nu.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur vet du att handlaren talar sanning?
Det kanske är handlaren som vill att du skall avsäga dig bilen?
(han tjänar mer på det än om du hämtar ut den.)
De husbilar som blev sålda för typ 2år sedan och priset som gällde då är rejält lägre än priset säljaren måste betala idag när bilen kan levereras, så dessa bilar blir en förlust för säljaren idag, då kunden betalar bara ett 2år gammalt pris.
 
F

F.d. 73249

Guest
det kan väl ändå inte vara sant, säljaren har ju oxå skrivit kontrakt med fabriken om leverans av ett st husbil till x antal kroner.
så det priset den kostade när han beställde den måste vara det som gäller.... eller
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
det kan väl ändå inte vara sant, säljaren har ju oxå skrivit kontrakt med fabriken om leverans av ett st husbil till x antal kroner.
så det priset den kostade när han beställde den måste vara det som gäller.... eller
Bara valutaförändringen på ett par år kan ju vara ett stort problem. Bilarna är ju förmodligen beställda i Euro.
Marginalerna på husbilar är inte så stor som man kanske vill tro.
 
F

F.d. 73249

Guest
kan inte tänka mej att handlarna är så korkade att dom inte har tagit det med i kontraktet
någon som verkligen har bevis på att handlarna sätter till många många tusen kronar på en ny husbil
har svårt att tro på det.
 

Martin/Carina

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Mark
HBK-Nr
25035
Medlemskap
2024
Handlaren har pris garanti från Adria Generalagent i Sverige och Generalagenten har det från Adria fabriken
när bilen beställs
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Handlaren har pris garanti från Adria Generalagent i Sverige och Generalagenten har det från Adria fabriken
när bilen beställs

Sådana avtal på dyra saker har ofta ett förbehåll om oförutsedda förhållanden, t.ex. att över en viss prisökning skall avtalet
omförhandlas. Har på andra håll sett att handlare har begärt prishöjning p.g.a. extraordinära prishöjningar och också fått det.
 
F

F.d. 73249

Guest
ja det finns inte en handlare i världen som skulle sälja en ny husbil med förlust
det möjligt dom försöker lura det i kunderna
men vill se det svart på vit innan jag tror på det
husbils handlare är väl inte mer korkade än övriga näringslivet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ja det finns inte en handlare i världen som skulle sälja en ny husbil med förlust
det möjligt dom försöker lura det i kunderna
men vill se det svart på vit innan jag tror på det
husbils handlare är väl inte mer korkade än övriga näringslivet

Det är dom säkert inte, men kombinationen av extremt långa leveranstider, extrema kostnadsökningar och kunder som har beställt
för ett par år sedan, är inte lätt att hantera. Jag misstänker att handlare ibland jublar när vissa kunder avbeställer.
Då kan dom sälja en bil till det aktuella priset istället. Och eftersom det är ont om bilar i hela Europa, behöver dom inte riskera
att bli stående med bilen heller.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vem har antytt att handlarna skulle sälja med förlust?

Det det handlar om är att sälja med god vinst, eller extrem vinst.
Undrar vad den genomsnittlige företagaren skulle välja.:rolleyes:
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
god vinst? Extrem vinst? Tror absolut inte att vi har att göra med extrema vinster. Bara ta min plåtis från 2018:

Prislappen hos handlaren när vi beställde var precis 44.000 Euro.

Ta bort MOMS (19% i Tyskland)
Ta bort transport-kostnaderna (Pössl till handlaren)
Ta bort transport-kostnaderna (SEVEL Italien till Pössl)
Ta bort plåtis-priset (SEVEL till Citroen)
Ta bort plåtis-marginalen (Citroen till Pössl)

Hur mycket blir kvar för handlaren då??

En annan detalj:

Priset fört husbilen var, som sagt 44.000 Euro. Kort efter leveransen kollade jag på Citroens webbsida i Tyskland vad priset är för en plåtbil med samma specifikation (L4 H2, 130 BlueHDI) men utan konverteringen till en husbil. Det blev dryg 45.000 Euro....
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har visst tagit mycket för givet, låt mig vara övertydlig.

Handlaren skriver kontrakt med kund, kunden skall betala 800 000.
Leveranstiden blev 1,5 år.
Bilen dyker upp ett och ett halvt år senare. Handlaren betalar priset som var överenskommet med tillverkaren av husbilen.

Kundprislistan har nu samma bil med ett pris på 1 000 000.

Är det lönsamt att få kunden att hoppa av sitt kontrakt och sälja bilen till en kund som betalar en mille?

Om man gör på detta sätt är det "extremvinst", 200 000 extra rakt in på vinstkontot.
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Nu har ju ingen i stort sett besvarat det jag frågar efter, men sådant äro livet.
För att svara det jag vet om spekulationer i tråden:
Adria har låst pris mot husbilsfirman. Teoretiskt skulle de göra större vinst att sälja den till dagens listpris.
I fallet med just vår bil finns det flera -22 hos handlare i lager som har samma pris som vi gav i stort sett, ej studerat utrustning i detalj. Så tveksamt just på vår.
Vår bil är i barnfamijls-segmentet. Enligt säljaren säljer husbilar och husvagnar fortsatt bra med undantaget av barn-kammar-husvagnar och barnfamiljshusbilar där det är stendött. Han tror att om och när räntebanan är mer förutsägbar kommer det tillbaka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har ju ingen i stort sett besvarat det jag frågar efter, men sådant äro livet.
För att svara det jag vet om spekulationer i tråden:
Adria har låst pris mot husbilsfirman. Teoretiskt skulle de göra större vinst att sälja den till dagens listpris.
I fallet med just vår bil finns det flera -22 hos handlare i lager som har samma pris som vi gav i stort sett, ej studerat utrustning i detalj. Så tveksamt just på vår.
Vår bil är i barnfamijls-segmentet. Enligt säljaren säljer husbilar och husvagnar fortsatt bra med undantaget av barn-kammar-husvagnar och barnfamiljshusbilar där det är stendött. Han tror att om och när räntebanan är mer förutsägbar kommer det tillbaka.

Hur längesedan är det som du beställde bilen?
 
Toppen