• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äntligen kommen till - Enkirch!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nä, mitt recept var mycket enklare. Det enda man tillsatte förutom salt och peppar var vitlök.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ingredienser
48 st mördarsniglar
7,5 dl vatten
1 flaska(or) vitt vin
1 st gul lök(ar)
3 st vitlöksklyftor
1 st morot
persiljestjälkar
200 gram smör
3 st vitlöksklyftor, pressade
1 st Schalottenlök, hackad
1 msk tunnskivat späck
2 tsk citronsaft
2 msk persilja, finhackad
vitpeppar
salt

Tillagning
Tvätta mördarsniglarna ordentligt i rinnande vatten och borsta dem noggrant för att få bort jord och sand. Låt dem sedan ligga ett par timmar i ättiksvatten (3 msk salt och 1 dl vinäger per liter vatten ) så att slemmet går att få bort. Byt vatten några gånger. Skölj dem väl tills de är riktigt rena. Förväll sniglarna i 5-6 minuter. i kokande saltat vatten. Låt dem kallna och dra sedan ut mördarsniglarna ur skalen med en nål. Skölj mördarsniglarna i ett durkslag under rinnande vatten och koka sedan i 2.5-3.5 timmar i lagen (vatten, vitt vin, gul lök, 3 krossade vitlöksklyftor, 1 skivad morot, några persiljestjälkar, timjan, lagerblad, späck ) Tvätta snäckskalen och låt dem torka. Blanda till vitlökssmöret ( smör, 3 st vitlöksklyftor, schalottenlök, 1 msk finhackat späck, citronsaft, 2 msk finhackad persilja, salt och vitpeppar). Lägg först lite vitlökssmör i varje snäcka, därefter en mördarsnigel och sist ytterligare en klick smör. Smeta igen öppningen väl. Ställ snäckorna i grovt salt i en långpanna. Se till att de står stadigt så att smöret inte rinner ut. Låt dem stå i mycket god ugnsvärme, 275 grader, i 5-10 minuter eller tills smöret börjar koka, men ännu inte blivit brunt. Servera mördarsniglarna omedelbart med rostat vitt bröd (6-8 pers.) Denna rätt kan också göras på konserverade vanliga sniglar. Köp kokta sniglar på burk med skalen i separat förpackning.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Är det inte vinbärssnäckor du pratar om? Mördarsniglar har inga skal.
Detta är en mördarsnigel även kallad spansk skogssnigel.

Bennie
 

Bilagor

  • Mördarsnigel.jpg
    Mördarsnigel.jpg
    62,7 KB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Knarrevikarna kom och hälsade på i Trittenheim i dag. Hurtbullarna hade cyklat hela vägen, utan elhjälp, ända från Neumagen-Drohn.

kn.jpg

Här står Lisa och kollar giftbesprutningen med helikopeter på andra sidan Mosel medan Knarrevik kollar på någon app.

Jag väntade i 20 minuter. Sedan försvann den usla uppkoppling jag hade. Jag ska försöka komma åt McDonalds wifinät med antennen så får vi se om jag kan få in några bilder. Jag står på gratisställplatsen i Trier bedvid McDonalds. Här finns en FT-station. Jag har för mig att jag har lagt in den på HBK, osäker dock.
Koordinaterna:
GPS: 49 44 24 6 37 15.   

Jappe

PS. Jag hittade ett öppet nätverk (Camper) med en antenn och då ramlade det in ett bild till. Ett sjöflygplan som landade på Mosel, vände och startade igen.

sjfl.jpg

Det kanske är lurigt att nyttja andras nätverk på det här viset, vet ej. Avast ändrade brandväggen från hemnätverk tilt allmänt nätverk.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Kämpa på Jappe, det är inte lätt med "det elektriska"... Bilder är pricken över i-ett...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det var nog Schwäbische Apfelkuchen.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Det var lika gott för det!
Jag märkte i alla fall äppleklyftorna!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Nu blev det fart på uppkopplingen. Jag petar in en drös bilder till.

Småfåglarna invaderade resebilen igår och ville ha mat.

småf.jpg

Här diskuteras det!

kna.jpg

Invertern som jag lyckades paja tämligen omgående bytte jag till en ny hos Berger i Trier.

inv.jpg

Jag stannade kvar i Trier på grund av att mina däck (Continental Vanco boingaboäng) troligen kommer till däcksfirman i morgon.

Jappe

Den bifogade miniatyren (att jag aldrig kan lära mig detta) föreställer herrskapet Knarrevik på hemväg till Neumagen-Drohn. Klicka på bilden så syns dom kanske.
 

Bilagor

  • he kn.jpg
    he kn.jpg
    872,9 KB · Visningar: 133

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Efter en lugn natt vaknade jag utvilad, gammal och grå på gratisställplatsen i Trier. Uppenbarligen ska man ha en väl ljudisolerad bil om man vill ha sovmorgon här men på natten är det nog lugnt. Mycket trafik i närheten. När jag öppnade dörren i morse så noterade jag att de allra flesta bilarna inte åstadkom särskilt mycket oväsen när de "gled" förbi. Problemet är de få bilister som tycker att bilar ska föra oväsen. Den här sortens märkliga marodörer betalar ofta stora pengar för att få deras fordon att låta mer än andra. Förmodligen beror det på en "taskig" uppväxt eller en dominant förälder som ständigt hyssjade åt sonen eller i några fall dottern. Behandling för denna obsession finns säkert men eftersom den är frivillig så är tyrannerna inte intresserade. Jag tror t.o.m. att dessa xxxxx fridstörare tycker att de tillför världen något med sitt oväsen!

Något foto är inte att tänka på eftersom "Camper" med sitt öppna nätverk tyvärr har lämnat platsen. Eftersom jag är i Trier och Vodafone har en shop här så ska jag göra ett nytt försök att nå den för att få igång deras simkort. Vi får se. Om framtiden veta vi intet!

Jappe

PS. Jag såg att lilla "Millan" kom på dagens bild i HBK. GB är också i Tyskland över pingsten så jag hoppas att kattvakterna gör sitt jobb ordentligt. De har fått det hedersuppdraget tidigare och skött sig utan anmärkning så det går nog bra.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Tjenare
Hur går det med drönaren. Jag väntar på fina bilder ovanfrån Trittelheim eller nå´t annat vackert från Mosel:cool::D:cool::D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Att flyga den går bra. Nu ska jag bara fixa kommunikationen mellan nallen och kameran. Det är något jag inte får till riktigt men den som väntar på något gott.... :D

Jappe
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Ni som gillar drönare och är utomlands, vet ni vad som gäller i landet. Vad som är tillåtet och vad inte?

Jag såg i måndags ett tyskt TV program (Konsumentprogram) där dom testade några drönare och också berättade att det är olagligt att flyga över privattomter. Och definitivt över en olycksplats
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Äntligen kommen till - Enkirch!

Visst kommer man med sunt förnuft långt men man måste även hålla sig till landets lagar eller hur?
 
Toppen