• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

M

MikeC

Guest
Ursäkta en nybörjarfråga om solpanaler...

Om jag har solpanaler som laddar batteriet, och batteriet är fullt, kan man då få sol elen att driva kylskåpet direkt? Eller gör man så att kylskåpet alltid drar på batteriet?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Är det klar sol,solceller ger 15 Amp,så kanskje.

Så har jag aldrig tänkt.Man tar alltid ström från batteriet,ock
förbruket laddas tebaks utav solcellerna.

Min anbefalning:Använd aldrig 12v till kylskåpet när du står
still,bara när du kör.Det tar på tok för mycke ström.
Står du still,är det gas eller 230V som gäller.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Nu är det väl oklart om T S har ett gasolskåp eller ett kompressorskåp.
Det är ju avgörande för svaren.
Men jag skulle alltid ta via batteriet om det är kompressorskåp och på gas när jag står still utan 230V.
12V endast under färd eller vid nöd.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Om du har en kyl med AES (Automatic Energy Selection), en regulatorer med AES utgång, en väl tilltagen solpanelsanläggning och god solinstrålning så varför inte. Votronic MPP regulator har en sådan utgång som ger en signal till kylen att växla över till 12V när batteribanken är full.

"Automatic commutation of Dometic/ELECTROLUX refrigerators from gas operation to 12 V-operation in case of sufficient solar power by means of “AES” (Automatic Energy Selector)"

VOTRONIC - MPP 250 Duo Dig.

Daniel K
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Frågan är väl hur många som har tillräckligt med solceller på taket så laddningen räcker till för att försörja ett kylskåp, i alla fall här uppe på svenska breddgrader och så ofta att det är någon idé, samt hur regulatorn då reagerar om laddningen inte räcker.
Med avkänning så solcellerna ger tillräckligt med ström för kylen så har man nog inte nytta av finessen så ofta. Dessutom så är ju 12V effekten/kylan inte lika kraftig som varken 230V eller gasol på ett absorptionskylskåp, och är gränsfall att den räcker till ibland, särskilt när man står still och glappar med dörren, vilket man oftast inte gör under körning med 12V drift.

M.v.h. JANKRO.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Men varför?

Ett kylskåp drar bara ca 450 gram gasol/dygn = 25 dygn på en 11 kg flaska.
Jag har inte gasol alls och tänker inte dra in det för kylskåpets skull.


Är det klar sol,solceller ger 15 Amp,så kanskje.
Min anbefalning:Använd aldrig 12v till kylskåpet när du står
still,bara när du kör.Det tar på tok för mycke ström.
Står du still,är det gas eller 230V som gäller.
Vi fricampar nästan alltid. Så som det är nu kan kylskåpet stå i tre dygn utan att vi behöver köra igång bilen, och det är under Augusti / September i södra Europa. Med solpaneler kan vi nog förlänga det lite.

Nå väl, det blir till att köra kylskåpet som vanligt till batteriet, och gör att sol panelen endast laddar batteriet. Jag tyckte bara att det var lite slöseri att solpanels el går förlorad när batteriet är fullt, men det är väll egentligen sak samma.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

En till generall fråga när jag ändå är i farten. Behöver man sära på generator el och sol el till batteriet när man kör? Är det något regulatorn sköter? Måste jag då ha en särskild regulator för husbil?
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Jag är ingen expert och brukar inte räkna så mycket, utan provar saker i stället och här är min erfarenhet.
Har haft kyl som gick på 12V/220V/gasol, det var bra om man vill ha pissljummen läsk och tömma batteriet fort.

Nu har jag provkört fullstort kylskåp som man har hemma via inverter på 1000 Watt från 12 volt. Jag har en underhållsladdare på 7A och det funkar bra.
Det har även varit en del strömavbrott i vinter och då har jag även kört nån lampa, Tv och Canal Digitals satelitmottagare.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Jag har inte gasol alls och tänker inte dra in det för kylskåpets skull.



Vi fricampar nästan alltid. Så som det är nu kan kylskåpet stå i tre dygn utan att vi behöver köra igång bilen, och det är under Augusti / September i södra Europa. Med solpaneler kan vi nog förlänga det lite.

Nå väl, det blir till att köra kylskåpet som vanligt till batteriet, och gör att sol panelen endast laddar batteriet. Jag tyckte bara att det var lite slöseri att solpanels el går förlorad när batteriet är fullt, men det är väll egentligen sak samma.

Har du ingen gasol bör du absolut satsa på ett kompressorskåp.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Jag har inte gasol alls och tänker inte dra in det för kylskåpets skull.
Med solpaneler kan vi nog förlänga det lite.

Jag tyckte bara att det var lite slöseri att solpanels el går förlorad när batteriet är fullt, men det är väll egentligen sak samma.
......................
Hejsan, gasol löser ju de flesta problemen med fricamping utan elstolpe, och utan det så innebär det för det mesta att man får släppa lite på full bekvämlighet så det valet är ju helt frivilligt :).
Sedan får man ju då försöka göra det bästa man kan fixa med återstående energikällor.

Det har inte framgått helt klart men det verkar som du har ett absobsionskylskåp eller??
För du undrar ju om man kan använda solcellen till kylskåpet när batterierna är fulladdade. Om du hade ett kompressorskåp så behövs ju ingen omkoppling för då laddas ju batterierna vartefter kylen tar sin ström från batterierna.
Att driva ett absorptionskylskåp på 12V utan att bilen är igång och batterierna ändå är fulla, som det troligen handlar om faller lite på att 12V värmepatronen har en effekt på ca. 120W eller ännu mera i stora skåp, d.v.s. mellan 10 till 15Amp. och för att få ut det ur solceller under inte helt perfekta förhållande så innebär det kanske 300W solceller eller mer på taket om det skall räcka till ibland så man har nytta av det.
Problemet är också att man kan inte ge kylen bara det lilla tillskott av 12V som kommer från för lite med solceller. För om värmepatronen inte jobbar med nästan full effekt/värme så kommer inte självcirkulationen på ammoniaken att fungera och då blir det inte ens någon lite hjälpkyla för skåpet.
------------------------------------------------------


En till generall fråga när jag ändå är i farten. Behöver man sära på generator el och sol el till batteriet när man kör? Är det något regulatorn sköter? Måste jag då ha en särskild regulator för husbil?
.................
Om du har generatorladdningen direkt till bobatterierna och då troligen genom ett skiljerelä som slår till när bilen laddar men ändå "direkt" från generatorn till bobatterierna, och sedan även har solcellsladdaren direkt kopplad till bobatterierna så behövs inget speciellt mer.
Generatorladdningen har ju ingen intelligens utan laddar ju bara på beroende på batteriernas laddningsnivå.
Solcellsladdaren är troligen lite intelligent men inte tillräckligt utan blir nog tyvärr ändå lurad av generatorladdningen och stänger då av laddningen från solcellerna så endast generatorn laddar även om batterierna inte är helt fulla.

En grej som troligen skulle funka bra för dig vore nog nog en Ctek 250dual ev. tillsammans med en smartpass.
Du har kanske läst om en sådan.
På ingångsanslutningarna kan man koppla in generatorladdningen, solcellen direkt utan egen regulator och ev. annan 12V matning.
På utgången får man intelligent samlad laddning direkt till bobatterierna.
När bilen är avstängd så funkar Ctek'en även som skiljerelä och styr även över lite laddström från solcellen till startbatteriet om allt är rätt kopplat.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Ursäkta en nybörjarfråga om solpanaler...

Om jag har solpanaler som laddar batteriet, och batteriet är fullt, kan man då få sol elen att driva kylskåpet direkt? Eller gör man så att kylskåpet alltid drar på batteriet?

Solceller räcker inte till för att driva ett kylskåp..använd gasolen när du står stilla..
Men när du kör bilen är det okej att kylskåpet går på batteriet..de laddar ju när du kör.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Kylskåpet jag har är väl inte ett kylskåp egentligen... kylbox kallar man den nog. Det är denna: KYLBOX COOLFREEZE CDF-36
200ah bodelsbatteri har klarat sig i tre dygn med denna box igång under normala dagar i södra Europa under Augusti och Oktober. Då är tempen på boxen satt på ca 6-7 grader. Tanken med solpaneler är att kunna förlänga den perioden något då vi ofta står still längre utan tillgång till el.

Jag har just nu ett skiljerelä inkopplad. Solpanelerna kommer att installeras för bodelsbatteriet när bilen står still flera dagar utan el, men funderingen gällde då när jag kör bilen en solig dag, då har skiljerelät koppat samman batterierna, generatorn och solcellsregulatorn. Jag ska kika på den där Ctek Dual, jag har hört något annan varmt prata om dem så det kan vara något.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Hejsan igen, jaha du har en lös kompressorbox. Den är ju lika ok. som att ha ett kompressorkylskåp och en av de ting som funkar bäst i en bil utan gasol.

Lite förvirring har ju rått för man utgår oftast från absorptionskylskåp när man talar om kylskåp i bilar utan att veta vilken sort som är monterat, och absorptionskylskåp som alltså bygger på en värmekälla för att skapa kyla funkar inget vidare på 12V när bilen står still p.g. av för hög förbrukning.

Men eftersom du har ett skåp/box med kompressor så behöver du absolut inte fundera över omkoppling av laddningen till "extra kylskåpsläge" vid fulla batterier. Det sköter sig själv om allt är kopplat ok. När boxen går igång så kommer laddningen igång, och om laddningen är lika hög eller högre än boxens förbrukning så händer i princip inget med batteriet, en Amp.mätare som mäter in och utgående ström i batteriet skulle då stå på 0 "noll".
Om laddningen är mindre än boxens förbrukning så går laddningen som finns till boxen, och resten som behövs men saknas tas från batteriet.

För att du skall kunna hålla ordning på förbrukning och laddning m.m. så skulle man kunna föreslå en mätare som mäter och håller reda på batteriet och vad som går in och ut ur det. På det sättet vet man med rätt stor säkerhet hur man ligger till i batteribanken och om man kanske behöver snåla lite extra på strömmen ibland.

Om du inte har någon mätare och lite dålig koll på batteribanken samt skulle vilja veta och maxa laddningen så skulle jag nog vilja föreslå att du skaffar en bra mätare som håller koll på laddning och förbrukning av batteribanken.
Det finns många att välja på men en vanlig som funnits länge är NASA BM1 som man matar in lite uppgifter i och som kopplas in så den mäter allt som går in och ut ur batteriet. Man kan säga att den mäter det mesta som är intressant att veta om batterierna när man är ute och åker och dessutom kanske har lite dåliga laddningsmöjligheter.
1761334-origpic-7de7cd.jpg

Här har de en adress till en båtfirma som har skapligt pris på den.
Marinwebben.se - NASA BM-1 Batterimonitor

Du bör nog också fundera över en Cetek 250dual som rätt inkopplad också hjälper till rätt mycket med sina funktioner.
Jag nämnde också Ctek Smartpass som är ett kompliment till 250dual.
En 250dual släpper bara genom max ca. 20Amp. laddning till batterierna, om man kopplar till en Smartpass så laddas batterierna med allt som generatorn kan ge i Amp. tills batterierna bara tar mot mindre än 20Amp. Då tar 250dual över och smartladdar resten av laddströmmen som skall in i batterierna.
maxresdefault-400.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Kylskåpet jag har är väl inte ett .........

Jag har just nu ett skiljerelä inkopplad. Solpanelerna kommer att installeras för bodelsbatteriet när bilen står still flera dagar utan el, men funderingen gällde då när jag kör bilen en solig dag, då har skiljerelät koppat samman batterierna, generatorn och solcellsregulatorn. Jag ska kika på den där Ctek Dual, jag har hört något annan varmt prata om dem så det kan vara något.
-------------------------------
Sorry jag tänkte inte på den här frågan i förra inlägget.
Som jag redan skrivit så är det inget problem eller galet att "allt" är sammankopplat för laddning när man kör bilen.
Men som sagt så blir de flesta "tror jag :oops:" solcellsregulatorer som jag sett lurade av laddstömmen och/eller spänningen från generatorn och stänger av laddningen från solcellerna även om batterierna skulle kunna svälja och ha nytta av även den laddningen.

M.v.h. JANKRO.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Driva kylskåp via solcell när batteriet är laddad?

Här har de en adress till en båtfirma som har skapligt pris på den.
Marinwebben.se - NASA BM-1 Batterimonitor

Du bör nog också fundera över en Cetek 250dual som rätt inkopplad också hjälper till rätt mycket med sina funktioner.
Jag nämnde också Ctek Smartpass som är ett kompliment till 250dual.
En 250dual släpper bara genom max ca. 20Amp. laddning till batterierna, om man kopplar till en Smartpass så laddas batterierna med allt som generatorn kan ge i Amp. tills batterierna bara tar mot mindre än 20Amp. Då tar 250dual över och smartladdar resten av laddströmmen som skall in i batterierna.
Tackar! En sådan mätare ska jag absolut införskaffa. Jag ska även kika lite närmare på både 250 dual och Smartpass. Tackar för rekomendationerna.
 
Toppen