K
Kalabra
Guest
Jag skrev detta i en annan tråd men tänkte dela med mig av lösningen i en egen tråd. Då jag saknar elpatron så har jag sökt lösningar för att kunna värma bilen via 230V. Har provat lite olika lösningar men denna har varit överlägset bäst.
Lösningen är mycket enkel och jag använder mig av en plug in termostat från Clas Ohlson, Frost- och temperaturkontroll - CO/TECH | Clas Ohlson ,
tillsammans med värmefläkt av bättre modell med två effektlägen 600W/1200W.
Så när jag har tillgång till 230V så tar jag fram värmefläktarna och ansluter dem via termostaten. Är det riktigt kallt så har jag två anslutna, en i bodelen under matbordet och en via eluttaget i garaget som blåser i dubbelgolvet.
Lösningen fungerar perfekt och jag låter alltid min gasolvärmare stå på 3:an och vid några enstaka tillfällen (-10 grader ute eller lägre) har den gått in och stöttat punktvis någon minut. Hittills har jag alltid haft runt 20-21 grader i bilen och fläktarna går i intervaller om 60% och står stilla 40% av tiden, grovt uppskattat och beroende på yttertemp. Sen är det klart att spridningen av värmen inte blir lika bra som när bilens ordinarie system arbetar men jag upplever det inte som ett problem. Fläktarna är också relativt tysta så de stör inte. Hela lösningen har kostat mig 1300kr.
Lösningen är mycket enkel och jag använder mig av en plug in termostat från Clas Ohlson, Frost- och temperaturkontroll - CO/TECH | Clas Ohlson ,
tillsammans med värmefläkt av bättre modell med två effektlägen 600W/1200W.
Så när jag har tillgång till 230V så tar jag fram värmefläktarna och ansluter dem via termostaten. Är det riktigt kallt så har jag två anslutna, en i bodelen under matbordet och en via eluttaget i garaget som blåser i dubbelgolvet.
Lösningen fungerar perfekt och jag låter alltid min gasolvärmare stå på 3:an och vid några enstaka tillfällen (-10 grader ute eller lägre) har den gått in och stöttat punktvis någon minut. Hittills har jag alltid haft runt 20-21 grader i bilen och fläktarna går i intervaller om 60% och står stilla 40% av tiden, grovt uppskattat och beroende på yttertemp. Sen är det klart att spridningen av värmen inte blir lika bra som när bilens ordinarie system arbetar men jag upplever det inte som ett problem. Fläktarna är också relativt tysta så de stör inte. Hela lösningen har kostat mig 1300kr.