Det här är inget försvarstal för SCR, men jag har lite svårt att förstå hur vissa medlemmar kan bli så otroligt provocerade av att man måste ha deras campingkort det s.k. "Camping Key Europe", för att nyttja deras anläggningar.
Nu är vi medlemmar i CC och får därför kortet med i vår medlemsavgift där och kanske det är därför som jag inte förstår de starka reaktionerna.
Men om jag skulle tvingas betala 150 kr, så tror jag inte att jag skulle behöva lägga en nitroglycerintablett under tungan, för att preventivt förhindra en hjärtattack.
SCR är vissa campingars paraplyorganisation, som man valt att delvis finansiera genom det här kortet. Att man ger fördelar tillbaka till sina medlemmar är vi nog överens om, eftersom vi t.ex. ser effekterna utav deras lobbying, de har högre beläggningsprocent och kan hålla en högre prisbild än andra konkurrerande campingar. SCR står troligen för någon form av kvalitetsgaranti i marknaden.
Däremot de "fördelar" de ger oss konsumenter är inte så lätt att se, ok incheckningen går snabbt med kortet, får deras katalog hem i brevlådan och sedan lär det finnas någon form av försäkring som skall täcka oss när vi ligger där, men vem behöver det?
Men jag känner mig i alla fall inte så provocerad utav de där tre 50-lapparna,
jag får ju i alla fall katalogen. En katalog utan priser!
Tryckt material utan priser är nog ett fenomen som vi får vänja oss vid. Priserna i en mängd olika branscher har blivit färskvara och ändras hela tiden.
Kommer ihåg när jag började arbeta i flygbranschen så hade vi ett magiskt datum i november, då IATA ändrade flygpriserna och en tjock prislista med världens priser trycktes och gällde i ett år framåt. Nu ändras priser flera gånger om dagen!. Effektiv optimering, s.k. yield management.
En tom campingtomt en natt är precis som en osåld flygstol, eller en tomt hotellrum en natt...... inte värd ett ruttet lingon dagen efter. Inte som en
elkontakt på Claes Ohlson, som inte blev såld igår, den kan säljas idag eller om en månad. Nej för en del branscher är det en förlorad intäkt för alltid.
Därför är det idag svårt att finna tryckta prislistor för t.ex. flyg, charter, färjor och hotell, utan vi hänvisas till nätet där de hela tiden kan uppdateras. Alltså inget isolerat fenomen som bara gäller SCR, tvärtom. Men visst är det irriterande för oss konsumenter, men vi får nog gilla läget.
Märkligt, men jag har inte sett någon som reagerat på att F-campingarnas katalog kostar pengar. Vi har i alla fall betalat 79,90, dvs 80 kr för vår katalog.
Nu är det inte campingarna själva som editerar och tar betalt, utan tidningen
Allt om Husvagn & Camping, som tar både kostnader och intäkter, men visst
är det en kostnad för oss "campare", eller vad vi nu är.
Nu känns det bättre för mig, nu blev skillnaden 150 - 80 kr = 70 kr, mellan SCR och F-camping.
Shit! Kommer just på att våra kostnader blev ju istället 150 SCR + 80 F-campingarna + 160 kr för ställplatsapparna och CC...... Nej, nu slutar jag med att det är dyrt att ligga på topp.