Sv: blä för Bengt i Örkelljunga
Jag tycker att det är bra om alla kan skriva om sina erfarenheter om olika försäljare (behöver ju inte bara vara husbilar). Det tråkiga är att de inte har en chans att få svara på kritiken de får (med undantag för företagare som är medlemmar här privat, som visats i annat inlägg ikväll).
Det finns en företagsdel där företag, mot att de erbjuder rabatt, kan skriva om vad de vill. För konsumentupplysning (som jag ser detta som) är det ingen bra idé, "jo du får svara - men bara om du ger oss rabatt..." så vi får hitta på något annat.
Då de flesta gärna vill ha så objektiva bedömningar av företag som vi vill köpa en kapitalvara av som möjligt, så föreslår jag att vi skapar en egen forumdel för ris och ros gällande företag. Där företag som får sina fiskar varma (eller får beröm) har rätt att, i eget namn, gå i svaromål. Inlägg här visas i med alla markiseninlägg mm på förstasidan, de skall inte gömmas i en egen ruta.
I mitt tycke skall företagen inte få skapa inlägg, bara svara på befintliga inlägg där deras varumärke förekommer. Detta för att hindra reklam. Och det är självklart frivilligt för dem att delta.
Det skulle åstadkomma flera saker.
1. Klagande kunder kan få snabb respons, tack vare genomslagkraften här. Och missförstånd kan klaras upp.
2. Oseriösa påhopp har mindre chans att greppa tag, då korrigering snabbt kan ske från motparten.
3. Vi får, med tiden, en hyffsat objektiv bild av vilka firmor vi bör anlita och undvika.
Jag använder mig mycket av Prisjakt och de betyg produkter och företag får.
Det ger ett bra intryck när ett företag som fått en dålig recension (bland flera bra) kan svara på det och beskriva ärendet från deras håll.
//Stefan