• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kundvård Eftermarknad

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Man blir minst sagt förvånad över hur illa det är ställt med kundomsorgen i fritidsfordonsbranschen. Har i år varit ute och åkt med två olika fabrikat under några veckor.
I vanlig ordning har jag lite otur då det visar sig att kylen fungerar dåligt i den ena bilen och senare i den andra fick vi ett elfel. Säkert inget ovanligt men det som
förvånar är vad som händer sedan. Vi åker i båda fallen till närmaste Åf av resp. fabrikat för att få hjälp,kommer in på verkstaden och förklarar att vi har ett fel
som behöver åtgärdas, döm om min förvåning när första frågan från servicemannen i båda fallen var "var har du köpt bilen". I min värld borde frågan varit vad som inte fungerar.
Båda bilarna har några år på nacken så att det skulle röra sig om någon form av garantianspråk kan inte varit skälet till frågan. Då bilen inte är köpt där inträder en i det närmaste total ovilja att
att hjälpa till och det levereras en massa krystade förklaringar varför det inte går. Nu löste det sig i alla fall genom tips från folk på orten som hänvisade till annan verkstad.
Båda felen var fixade på under timmen och några hundringar i ersättning. När det nu börjar dra ihop sig till bilköp så känner jag inget förtroende för dessa fabrikaten men det kan ju vara så illa
att det är standardförfarande i branschen eller finns det något fabrikat som faktiskt har en rikstäckande service så man inte tvingas hålla sig i närheten av försäljningsstället
om nu olyckan skulle vara framme igen,eller hade jag otur och råkade på tjurskallar.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Vi är nog många som kan känna igen oss i dina erfarenheter. Därför är ett av våra kriterier vid bilbyte att känna fullt förtroende för handlaren. Då faller egenimport och Blocket bort...

Bilen representerar ett stort kapital, för oss. Då vill vi ha en trygg o serviceinriktad leverantör att vända oss till när det behövs. För visst behövs det underhåll o reparationer på alla bilar.

Alla handlare är ju sina egna företagare, då är det väl inte så konstigt att dom oxå prioriterar sina egna kunder? Särskilt inte när det är högsäsong och alla vill ha hjälp... Tycker Björn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Husbils, och för den delen husvagns branschen, ligger minst 30 år efter bilbranschen när det gäller kundomhändertagande.

Om man lägger 1,5 mille på en husbil, så är det till kunden "skyll dig själv".
Jag (företagaren) har i alla fal säkrat min vinst.

Så känns branschen.

Köp en bil för 200 000 och du blir varmt omhändertagen över HELA EUROPA!

Edit
En bil för 200 tusen har dessutom en kvalitet som är överlägsen jämfört med en husbil, oavsett pris.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Fick problem med vår husbil i tyskland för några år sen. Första verkstaden hittade felet, men hade inte givaren hemma. De satte sig o ringde runt till de närliggande verkstäderna. De hittade den hos en verkstad 7 mil bort. De gav oss adressen och sa att kör försiktigt så kommer ni dit utan problem. Jag tackade för hjälpen och frågade vad de ville ha för felsökning och rundringning. Killen hade trots allt lagt ca 90 minuter på vår bil.
SVAR: Inget. Vi löste inte problemet så då debiterar vi inget..
Verkstaden är förvarnad så hoppas ni inte får vänta för länge innan de lagar bilen. Ha en fortsatt trevlig resa.

Jag tackade och gav honom en slant till fikakassan.

Nästa verkstad bytte givaren och en halvdag senare rullade vi vidare mot Sverige 240€ fattigare.

Husbilen var inte köpt hos någon av de här verkstäderna. Var aldrig någon fråga om var den var köpt utan vi var ett par vanliga kunder som behövde hjälp vilket vi fick utan krusiduller.
Undrar när svenska husbilsfirmor ska fatta att allas pengar är lika mycket värda?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kundvård Eftermarknad

Detsamma hände oss med vår förra bil, en Hymer köpt i Sverige. Vi fick problem med en vattenpump + ett par andra smärre problem när vi var i Tyskland. Eftersom vi var i närheten av Dortmund körde vi till Dürrwang där de i princip omedelbart tog in bilen i en av deras hallar och bytte pump samt fixade övriga saker. Allt till väldigt rimlig kostnad. Det var aldrig tal om att vi köpt bilen i Sverige, allt sköttes mycket proffsigt.
Nästa gång vi köpte ny bil gjorde vi affären hos det företaget, www.duerrwang.de, fungerade också mycket bra.
Känner verkligen ingen entusiasm för att handla med de svenska företag som behandlar kunder på det sätt trådskaparen beskriver.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Nu ska vi inte klanka på alla svenska återförsäljare.
Följande hände i somras.
Fick krångel med kylskåpet när vi skulle åka iväg från Göteborg, bilen stod på 220 och kylskåpet hade lagt av och frysen tinat upp.
Den fungerade på 12volt och gasol.
När vi sedermera hamnade i Lidköping ringde jag till en husbilsfirma som säljer samma märke som jag har, (jag inte köpt bilen hos dem), de hänvisade mig till en firma som de själva anlitade till att serva Dometic kylskåp.
Åkte dit och förklarade mitt problem till killen.
Han ville ha bilen i tre timmar för att mäta upp alla värden och kyla i skåpet.
Vi handlade och lunchade på stan och när vi återkom tre timmar senare hade han inte hittat något fel i skåpet.
Ok, vad kostar detta frågade jag, inget sade han, jag hittade ju inget fel.
Jag gav honom pengar till "kaffekassan" och tackade för fin service.
Alltså, husbilshandlaren och reparatören hjälpte mig gratis fast jag inte var kund hos dom.
Felet visade sig vara att där bilen står uppställd var lutningen i marken för stor
och av någon anledning hade strömmen till kylskåpet brutits, inte heller gått över till gasoldrift fast den var i AES läge.
Nu har marken jämnats ut och allt fungerar som det ska.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Kundvård Eftermarknad

Sådana här handlare och verkstäder borde verkligen hängas ut! :D det har dom gjort sig förtjänta av. Jag syftar förstås på föregående inlägg om positiva erfarenheter! Egentligen vill man ju också veta namnet på de icke kundvänliga också för att kunna undvika att handla från dom.
 
Senast ändrad:

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

Stort tack till er som tyckt till om frågan. Vad gäller att hänga ut någon ser jag inget värde i det då det tycks vara ett fenomen av mer generell karaktär.
Genom att skaffa ett märke med många återförsäljare spridda över landet trodde jag att man försäkrade sig om möjlighet till service när man är på resa.
Det är ju ändå det som är ändamålet med bilen. Att man sedan så långt det är möjligt skaffar sig en positiv bild av säljföretaget tycks vara viktigt.
Dessvärre är det ju så att man är hänvisad till den eller de handlare som har objekt av intresse när man är ute efter en begagnad bil. Vid nyköp är det säkert
lättare, men även en ny bil blir ju äldre och drabbas väl då av samma fenomen. Jag trodde i min enfald att tillverkarna var mera rädda om sitt varumärke och
hade säkerställt servicemöjlighet hos samtliga sina återförsäljare. Undrar om det finns någon form av sammanställning hur dom olika fabrikaten sköter sin eftermarknad.
I slutänden är det ju inte var jag handlat min bil som räknas utan hur jag blir behandlad under tiden jag har den som ger underlaget vid nästa affär.
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag fick tre av fyra takluckor skadade i en hagelstorm nyligen. Försäkringsbolaget säger "lämna in bilden för byte av luckor så tar vi hand om fakturan". Ett fint jobb med garanterat betalt kan man tycka men jag har hittills fått nobben av två firmor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

De har förmodligen fullt upp ännu, med tanke på tillväxten på marknaden egentligen inte så konstigt? Vänta några veckor finns det säkert kapacitet någonstans. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

När det gäller kundvård, är inte det att främst ta hand om de kunder som köpt en vara av ditt företag? Den som är svensk och köper bil i annat land , säger väl egentligen: jag är beredd att ta de problem som uppstår för att få det lägre priset? :wideeyed:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Kundvård Eftermarknad

Man kanske kan tänka sig att utöka kundbasen ?

Bilen säljs bara ny en gång och därmed förtjänsten på den affären.
Däremot skall den servas många gånger under sin livstid och det vet ju alla (utom vissa husbilshandlare) att det blir totalt sett mycket mer intäkter över tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Absolut, om obegränsade resurser finns, men husbilar är ju en säsongsmarknad här i Sverige, om några veckor kan förmodligen en tänkt stor mekanikerstab rulla tummarna de närmaste sex månaderna, då ju ungefär 90% av alla husbilar ställs undan över vintern, för att sedan plockas fram i april-maj nästa år. Hur skall företagen finansiera det? Och ett antal av dessa tänkta anställda skall finnas till för att göra service på bilar som man inte sålt.
Jag får inte ihop den kalkylen?
Jag tror inte heller att service på husbilar nödvändigtvis är någon särskilt bra affär, det krävs stora höga lokaler, stora kraftiga lyftar, många bilar är gaska "hopsnickrade" i små serier, alla med sina egenheter, inte minst i kopplingen mellan bildel och husdel vilket gör att verkstäderna kan råka ut för mycket "lärpengar" om dom skall jobba med många märken och modeller.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kundvård Eftermarknad

När det gäller kundvård, är inte det att främst ta hand om de kunder som köpt en vara av ditt företag? Den som är svensk och köper bil i annat land , säger väl egentligen: jag är beredd att ta de problem som uppstår för att få det lägre priset? :wideeyed:

Att någon har köpt en bil i Tyskland någon gång behöver inte betyda att alla framtida bilköp sker i Tyskland.
Men ser man på kunder på det sätt man gör på en del håll säljer man förmodligen inte heller någon bil i framtiden till dessa kunder.
Det finns ju också företag som inte frågar efter var bilen är köpt och dömer ut kunden efter det, Forsbergs i Bjuv och Bengt i Örkelljunga är ett par av mina erfarenheter.
Det är inte alls omöjligt att vi köper bil av dem i stället för att åka till Tyskland när det är dags nästa gång.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag förstår inte riktigt frågan.
Om man har köpt en husbil av ett speciellt märke, ska ALLA återförsäljare av detta märke alltid glatt åtgärda alla fel då, oavsett ålder, om fordonet är köpt nytt eller begagnat, är privatimporterat eller annat? Och detta helst närmast gratis? Eller har jag missuppfattat helt?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Kundvård Eftermarknad

... Och ett antal av dessa tänkta anställda skall finnas till för att göra service på bilar som man inte sålt.
Jag får inte ihop den kalkylen?
....

Tråden handlar väl om service på bilar utan garanti, alltså service som skulle betalas av kunden, dessutom under pågående resa?

Vi köpte vår nuvarande bil 2008 genom ett telefonsamtal och efterföljande köpekontrakt via Posten. Efter att ha hämtat bilen några månader senare har vi bara besökt säljaren en gång. Då för att köpa en burk toamedel. Någon service av något slag har de aldrig gjort på vår bil så där har mekanikerna en del tid till godo för andra som behöver hjälp och inte köpt bilen just där. Då kanske kalkylen går ihop lite bättre?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag förstår inte riktigt frågan.
Om man har köpt en husbil av ett speciellt märke, ska ALLA återförsäljare av detta märke alltid glatt åtgärda alla fel då, oavsett ålder, om fordonet är köpt nytt eller begagnat, är privatimporterat eller annat? Och detta helst närmast gratis? Eller har jag missuppfattat helt?

Vem har sagt att det skulle vara gratis? Den som vill ha något reparerat eller göra service är väl naturligtvis beredd att betala för det?
Frågan var ju hur intresset var att över huvud taget ta emot ett fordon som man själv inte sålt. Kan inte förstå att man inte ser positivt på att göra det, inkomster behöver väl alla ha?
Sedan kan jag mycket väl förstå att man ser till att ge sina egna kunder förtur och kanske extra bra service.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kundvård Eftermarknad

Jag tror att många av de seriösa handlarna här i Sverige är mest intresserade av att bygga upp en egen kundbas som kommer tillbaka för bilbyte och service, och sköta dessa kunder väl, samtidigt som man säljer de begagnade bilar som man får in, till nya kunder som så småningom kanske köper en ny bil, och så har man fått in en ny nybilskund i sin kundbas.
Kunder som bara kommer in och berättar hur mycket billigare man kan köpa något i ett annat land lägger man nog inte så mycket ansträngning på.
 
Senast ändrad:
Toppen