• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken Ctek

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Vilken Ctec-laddare tycker ni att jag skall installera, om jag vill kunna ladda mina agm-batterier (70Ah+95Ah) under färd, via solpanel alternativt 230V-uttag.
Bilens ordinarie laddare har gått sönder och ger endast 6 volt enligt verkstaden, varför jag funderar på en Ctec laddare.


Trevlig Helg
Benny Johansson
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Vilken Ctek

Problemet är att det verkar svårt för verkstaden att få tag i en reservdel.
Lite märkligt med tanken på att bilen är 2 år gammal.
Min tanke är att medans jag väntar på att det ska lösa sig, så tänkte jag att en Ctek laddare skulle kunna fungera undertiden.

Har tänkt att åka en vecka på Öland under vecka 40, och just nu så känns det som att jag inte har fått tillbaka bilen med en reparerad laddare innan dess.
Varför jag kan tänka mig att låta verkstaden montera en Ctek, tills dom får tag i en orginalladdare


Med vänlig hälsning
Benny
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Ctek

en Ctek 250 dual reglerar laddningen från solcell och bilens generator på ett optimalt sätt. För att kunna ladda med mer än 25w måste du komplettera med Smartpass. Dessa enheter klarar inre att ladda från 230v. För detta behöver du antingen reparera gen du har eller skaffa ny, t ex Ctek. Jar känner dock inte till Cteks modeller för 230V.
ERIKPER
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Vilken Ctek

en Ctek 250 dual reglerar laddningen från solcell och bilens generator på ett optimalt sätt. För att kunna ladda med mer än 25w måste du komplettera med Smartpass. Dessa enheter klarar inre att ladda från 230v. För detta behöver du antingen reparera gen du har eller skaffa ny, t ex Ctek. Jar känner dock inte till Cteks modeller för 230V.
ERIKPER

250 Dual kan ladda 25A, inte 25w.
ERIKPER
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Ctek

Laddar den även från generatorn, när du kör? och även från solpanelen?

Med vänlig hälsning
Benny Johansson

Jag har monterat CTEK S250 Duo och CTEK Smartpass. CTEK S250 Duo har en ingång för generatorn och en för solcell/vindkraft och laddar upp till 20A. Om mina 3x95 Ah batterier är utdragna till 50% så laddas via Smartpass upp till ca 35 A. Dessutom laddas batterierna mycket snabbare och ordentligt fulla med detta system. Har en BM 200 för att hålla reda på batterinivåerna. Visar i % hur laddade de är och visar även spänning Volt och hur många Ampere som laddas. Jag hade glömt på en stor strömförbrukare (12Vdc AC) när vi åkte hem från Italien ett år med en påföljd att bodelsbatterierna blev helt urladdade under färd med påföljd att generator och solcellen på 110 Watt fick driva AC:n själva. Vi märkte det på att det luktade bränt och började ryka om E- blocket som satt till vänster om passagerarsätet som tur var. Då uppmärksammade vi att det var för klena kablar både från solcellerna och mellan regulatorn och E-blocket. De var heta och gick ej att ta i. Fick byta dessa kablar och passade på att sätta dit grövre.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Vilken Ctek

Har man ett eller två batterier klarar man sej bra utan SmartPass, har man fler kan den ge en del extra. Normalt ger generatorn hög ström bara några minuter efter starten, sedan går batterispänningen upp och laddningsströmmen minskar till under 20 A.
 
Toppen