• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL-99

F

F.d. 24550

Guest
När vi tog ut husbilen i våras lyste inte lampan i panelen som talar om att vi står på 220v.
Antog då att lampan gått sönder eftersom alla eluttag fungerade. På semestern upptäckte jag av en slump att batterispänningen på bodelsbatteriet bara var ca 11v.
När vi kört en stund ökade strömmen i batteriet till va 12,5v men batterierna laddades inte när vi stod på 220v.
Fann att säkringen inne i blocket hade löst ut och ersatte den då med en ny som omedelbart gick sönder när 220v anslöts. Problemet löstes temporärt med en batteriladdare som fick ladda bodelsbatterierna när vi stod på el.
Ringde Bürstner vid hemkomsten för att höra hur det stod till med garantierna, bilen är en 2013, och de sa att det fanns en förlängd garanti (5 år).
Jag förklarade mitt problem och de sa att jag skulle kontakta försäkringsbolaget och föreslå att Develec AB i Varekil på Orust skulle reparera blocket.
Hade dessförinnan fått förslag att byta hela EBL till en kostnad på ca 7000 SEK eller att skicka den till Schaud i Tyskland och betala minst ca 100€.
Ringde då Ralph på Develec i Varekil som sa att det är inga som helst problem att laga felet.
Skickade EBL:en på en tisdag och fick tillbaks den lagad och uppmätt och genomgången på alla de sätt på tisdagen veckan efter.
Kan inte annat än att rekommendera Develec som kan klara det mesta vad det gäller fel på elektrisk utrustning. Ett riktigt bra företag som dessutom kan komma med råd och dåd och förklara vad som hänt med det stackars elblocket. Som bonus är dessutom Ralph väldigt trevlig.
I vårt fall hade det kommit en kraftig strömstöt som slagit ut en transistor i laddaggregatet.
Jag bifogar en länk till Develec. Start

//Evanders
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: EBL-99

Den kostade 1895 exkl. moms = 2368,75 inkl. moms.
Develec AB har ett fast pris på EBL:er.
Nu var det så att Solid försäkringar tyckte att det blev enklare att laga EBL:en i Sverige än att skicka den till Tyskland.

Bra service var det i alla fall. Dessutom är den genomtestad för att se om det var något annat som var skadat.
Fungerar gör den i alla fall.

//Evanders
 
Toppen